Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Höt är mögligt, där finns mögelsvamparHörde om en som torkar hösilage. Går det eller det blir förstört även om det torkas direkt?
Dina marsvin ska inte äta hösilage, väl? Har för mig att syran i det ger hälsoproblem hos marsvin.
Höt är mögligt, där finns mögelsvampar
Du kan inte torka bort möglet
Ge dina hästar annat foder
Någon som kan berätta lite mer om varför det blir så? Är det alltid för att höet är packat fuktigt eller finns det andra anledningar? Det dammar inifrån, utsidan är jättefin. Hur illa är det att det dammar? Ska man alltid räkna det som mögel?
Antingen är det inte torrt när det balats eller så är det miljö/förvaring som inte är tillräckligt bra.
Ett bra täckningsarbete med halm brukar enl min erf vara det enda sättet att inte få mögelhö, om ens det tyvärr eller att man har ett jättetorrt utrymme för förvaringen. Hö är jättekänsligt mot fukt i närmiljön.
Tycker hö brukar vara extremt känsligt faktiskt..mer än man tror
Var bor du? Tänker om det är någon här som bor i din närhet och som kan sälja lite till dig.
@Lyan hur många marsvin har du när du behöver sådana mängder?
Som jag har lärt mig så beror mögel inne i balen på att det har hanterats dåligt under produktionen och mögel utanpå balen pga dålig förvaring. Så därför är det så konstigt att höet är mögligt på insidan eftersom min bonde alltid har varit extremt noga med sitt hö och på alla balar hö jag har köpt av honom så har bara en bal precis innan den nya skörden varit lite lite dammig.
Har din bonde tagit någon andra skörd (vet att det inte är så vanligt när det gäller hö, men i alla fall) Kanske kan han ha hö från ett annat fält som hann torka ordentligt före pressningen. Eller har han kvar hö från förra året kanske? Du har alldeles rätt i att mögel inne i balen oftast beror på att höet var lite fuktigt under pressningen. Det är sånt som händer om man har otur. Du gör helt rätt i att inte fodra marsvinen med höet i alla fall.Som jag har lärt mig så beror mögel inne i balen på att det har hanterats dåligt under produktionen och mögel utanpå balen pga dålig förvaring. Så därför är det så konstigt att höet är mögligt på insidan eftersom min bonde alltid har varit extremt noga med sitt hö och på alla balar hö jag har köpt av honom så har bara en bal precis innan den nya skörden varit lite lite dammig.
Jag bor i Sölvesborg i blekinge. Har hittat ett annat ställe att köpa hö på men det höet tycker marsvinen inte om, troligen för att det är grövre än vad de är vana vid (de är mycket bortskämda och kräsna mina små monster )
Jag har 11st just nu men tanken är att de ska bli nästan 15st beroende på vad för bebisar som föds under året som kommer De käkar kanske ett kilo om dagen och pinkar och sover i lika mycket