Dammig i pälsen!

jerseyko

Trådstartare
Mina 2 kattor är "dammiga" i pälsen och inte glansiga som dom brukar vara.

Vad kan jag ge dom för de ska bli fina i pälsen?

Sv: Dammig i pälsen!

Så här även en av mina katter blivit. Han har även en del "mjäll" på ryggen. Just nu fäller han otroligt mycket och blir kammar varje dag så det blri ju bättre men vad kan "mjället" bero på?

Precis som med hästar så är det vårtider och fällningsdags för katter. Låt det vara, det går nog över när sommarpälsen är framme.

Man kan ju kamma bort mycket med den där mirakelkammen, jag har hört så mycket gott om denna kam till och med av en kattdomare så jag införskaffade en själv för ett par veckor sedan.

Den drar åt sig det gråa stövet när man kammar och är bara att skölja av sedan. Den ÄR bra faktiskt, fast jag var lite misstänksam i början......

Det är en metallkam som är handpolerad och drar åt sig stöv.
Går du på en kattutställning har nästan alla en sån här kam och min sista utställning jag var på så var jag ej nöjd med min katts päls, då rekomenderade en domare mig att köpa denna kam och det gjorde jag. Jag tycker den är bra!

ska ge dej lite tipps...

Senast ändrad av en moderator:

- Fodret
- Skötseln
- hälsan

Se till att ge katten bra mat. Torrfoder är det bästa. Mjukmat är mest vatten.. Vi fodrar vår katt med Advance torrfoder. Ett näringsrikt foder, dessutom dricker katten mycket vatten då det ej finns någon sådant direkt i maten. Advance finns för alla typer. Unga som seniorer, till inne katter, utekatter osv.

Köp en bra borste och borsta katten regelbundet.. stimmulerande för katten!

Se till att katten har fri tillgång till vatten, och utevistelse.. frisk luft gör susen...

nu vte jag ju itne om din katt är en innekatt eller inte.. men min åsikt är iaf att man ej ska ha katt om den tvingas vara innhomhus. En katt är född ute i naturen och ska leva så fritt som möjligt.

Dessutom är det viktigt att itne ge katten bara torrfoder, men istället för mjukmat ibland ge den kokt fisk, kyckling el dyl.

hoppas du fick bågra bra tipps.

CeciliaHeikne skrev:
Torrfoder är det bästa. Mjukmat är mest vatten..

Om torrfoder är det bästa går att diskutera.

Mjukmat innehåller uppemot 80 procent vatten - vilket är precis vad katten behöver. Det är alltså BRA med mycket vätska i maten. För precis som du själv säger så dricker katten mer bara för att torrfodret är torrt.

men eftersom mjukmaten består av 80% vatten säger det ju sig självt att den inte är speciellt näringsrik. Därför är det bättre att ge katten ett näringsrikt torrfoder så den får i sig allt den behöver. Vatten finns i en skål bredvid maten inte i den.

dessutom har torrfodret andra +. som ex. konsistensen. tuggandet är bra för kattens tänder. minksar risken för tandsten osv. Mjukmat ger ofta tandsten och dåligare tänder.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, det säger inte sig självt.

Om du ska jämföra torr- och våtfoder måste du räkna om innehållet till torrsubstans, precis som du gör med höet. Och då upptäcker du i regel att våtfodret faktiskt är mer näringsrikt än torrfodret.

Om tandsten: fast det verkar mest vara torrfodertillverkarna som påstår att mjukmat orsakar tandsten. Det finns andra som säger att tandsten är genetiskt betingat. Dessutom finns det många katter som får tandsten trots torrfoder, och andra som inte får det trots våtfoder.

Senast ändrad:

Nu har jag redan koll på sånt här (inte för att låta snorkig) men katthanen är lite extra mjällig just nu.
De äter torrfoder (rc sensible) och mjauburkmat och rått kött. Ska så småningom gå över till hemlagat (Tack för recepten Sol! :) ). Och självklart fri tillgång på vatten.
Har två borstar, en karda och en mjuk borste och borstar regelbundet men nu när de fäller så finns det ingen hejd på pälsen.

Våra katter är innekatter och mår utmärkt, som vi bor för tillfället går det inte släppa ut dem.

Eva Porat säljer dem, hon är aktiv inom sverak med stamnamnet S*Taropaves.

Liknande trådar

Katthälsa Kort beskrivning av problemet. 2 kastrerade bröder födda 24/3-24. De äter färskfoder (vaisto)och carnilove torrfoder kittens. Den ena...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag ger Royal Canin hair and skin idag, som komplement till blötmaten. De blir så fina i pälsen av den, fäller mycket mindre också... 2
Svar
24
· Visningar
1 885
Senast: Sonic76
·
Övr. Katt Vad har kattungen egentligen för färg? Han är brun, inte riktigt chokladig utan mer 'dassig' brun. (Tycker pälsen är silvrig i botten...
Svar
18
· Visningar
992
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag har aldrig tidigare direkt funderat på fågelinfluensan mer än med mina höns men har läst att den nya varianten som hittat i USA som...
Svar
0
· Visningar
138
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCX
  • Dagens naturupplevelse
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur