Dammen el Uskudar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Marshal
  • Startdatum Startdatum
M

Marshal

Hej,
skrev ett inlägg förut där jag bad om hjälp med hopphingstar på nat. betäckning.
Nu har jag bestämt mig för antingen Uskudar el. Dammen.
Men vem ska jag välja?
Stoet ifråga har ju okänd härstammning (imp Holland)

Hennes fördelar är mkt bra hoppkapacitet, med bra teknik.
Stort mod, har aldrig stannat eller blivit osäker på nya "konstiga" hinder. Gör alltid sitt bästa även om hon kommer totalt fel!
Nackdelar: Rätt så dålig galopp med svårighet att korta sig.
Låååång i ryggen. Väldigt "stoig", många & långa brunster.
Liten storlek (endast 1.54)

Tacksam för tips, då detta blir mitt ev. första föl!

/Cecilia

Jag är ingen hoppkunnig avelsmänniska men jag tycker Uskudar är ettt bra val. Han har en mycket bra fransk stam och är fortfarande en fräshing så gammal han är. Har dessutom ett bra psyke.

Om det är första fölet kan jag varmt rekommendera Hagagård som betäckningsstation eftersom de är väldigt frikostiga med hjälp och råd inför fölning och första tiden efter om man är lite osäker. Har själv betäckt där flera år men med annan hingst.

Lill / Stall Nöbbeled

Jag vet inte vad jag skall råda, jag är ju partisk, då jag själv betäckte med Dammen år 2000. Har alltså en treåring hemma efter honom.
Mamman är som din extremt lång i ryggen och inte så stor- 156 cm. Lite framtung och "gammaldags i typen"
Avkomman blev, ädel, lätt, kort i ryggen f.n 157 cm hög men är ju inte färdig. Klass 1 som hpphäst på treårstestet på Strömsholm i april. Mycket bra psyke, modig och vänlig och skulle förmodligen göra sig bra som fälttävlanshäst.
Dammen verkar ge antingen stort eller smått.
Skulle jag betäcka om mitt sto fick det nog bli Dammen igen, tror jag. Men det är ju jag det...

Det är bra hingstar bägge två. ;)

Min fölis efter Dammen är ju otroligt spänstig...en äkta gummiboll! ;)

Dammen är ju mer ädel än Uskudar...men Uskudar har också ruggigt bra blod liksom Dammen.Två helt olika typer av hästar.Uskudar något tyngre...ja jag gillar dem bägge. ;)

Jämför dem med typen på ditt sto.Uskudar verkar ge stort...Dammen har normalt stora avkommor. ;)

ja hade valt uskudar..
har sett ett par allmänt korkade dammen hästar, lite fullblodstyp liksom... och fullblod brukar ju inte vara så smarta :crazy:

å så tycker ja uskudar e så snygg =)

Min fölunge e:Dammen hade supertemperament! ;)
Pigg,vaken och lyhörd! :D

He,he förresten så är fullblod väldigt kloka...känsliga ja...men det är en annan sak. ;)

Jag har nästan lite funderingar på att kanske skicka mitt sto till Dammen igen....bara resan med transportbolag kostar mej isåfall ca 3000 kr...vilket det även gjorde förra gången...definitivt värt det!Vilket föl!! :d

Uskudar javisst...om man har ett ädelt sto passar han nog utmärkt. ;)

Nu är det ju ingen garanti, att ditt sto har Holländs stam, bara för att hon är importerad därifrån...
Jag har sett hästar importerad ifrån tex Beligien, brännmärkta belgare, som har visat sig vara importerade ifrån Irland, med fulla papper! :confused:
Så, man kan väl säga att om man skall vara säker, så bör man ha papper på den.

Men har man nu ett holländskt sto, så tycker jag att det skulle funka mycket bra med Dammen. Det är många gånger bra att inte blanda in för mycket raser, innan man "vet" vad man har.
I ditt fall, hade jag inte kunnat låta bli att ta Dammen.
Om vi nu utgår ifrån att ditt sto är holländsk, så ska du inte utgå ifrån att du får en liten avkomma!
Säkerligen ligger det ganska maffiga gener längre bak, vilket kan göra att du får ett bra mycket större föl, än stoet själv.
Lycka till!
mvh

bägge hingstarna lämnar bra avkommor, men Dammen har väl fått en väldans massa mer ston har jag för mig... :confused:

även uskudar lämnar smäckra föl med långa smala ben, iallfall som jag sett, men har även sett avkommor under 160 efter honom..och det var ändå ett Cortez sto.

kollar iallfall mitt sto på måndag och se om hon är dräktig på 17 dygnet med uskudar. *håller tummarna* :banana:

ett sto utan papper är lite svårt att avla på...man har ju ingen aning vad man får...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka