Damen halt : (

D

Dam

Hej! I morgon styr vi mot kliniken, damen var mycket halt på vänster bak när jag skulle ut och rida i dag. Ville inte stödja alls på benet annat än när hon gick. Nu står hon inne med sällskap. Har varit i kontakt med klinik, åker direkt i morgon bitti. Vad ska jag tänka på? Vad bör vi ha med oss? Finns det några problem med att hon nu står inne och ska (enligt kliniken) helst fortsätta göra det tills vi åker... Finns det ngn fara med det? (kolik osv)? Mycket tacksam för svar... :bow:

Sv: Damen halt : (

Det brukar inte vara någon fara att de står inne, tänk på alla hästar som har boxvila :). Men skippa helst kraftfodret och ge lite extra hö eller halm så hon har något att göra, ge lite betfor om hon tycker det känns "tomt" när de andra hästarna får kraft. Och hon står ju inte inne så länge kan jag tänka mig, eftersom du ska dit imorgon. Blir det längre vila så fråga på kliniken vad du ska ge.

Oftast så behöver du inte så mycket med dig på kliniken, men jag brukar ta med lite saker ifall att: Träns, longerlina, någon borste och hovkrats, alla papper(hästpasset också) såklart och försäkringspapper, ett stalltäcke.. Kan inte komma på något mer nu :) Men sen beror det ju på hur "bångstyrig" din häst är, min brukar ha grimma på sig när hon är på klinik (men tar med mig kedja för säkerhets skull) men annars kan det vara bra att ha dom i träns.

Annars så brukar det ju ta väldigt lång tid när man är på klinik så matsäck till er är bra också :D.

Hoppas allt går bra med din häst och att hon är på bättringsvägen snart :bump:

fråga om det är något mer du vill veta.

tack för svaret! Ska inte ge någon kraft då. Är grymt orolig nu med tanke på att hon inte är lastbar, vi ska börja tidigt i morgon. Håller tummarna för att det går bra och att hon går på direkt utan tjafs...

hoppas på att det är en stukning, en hovböld vill jag INTE ha, det är väl komplicerad konvalescens efter det?!!

Min häst hade samma symtom som du beskriver.
Det var hovböld. Jag önskade också stukning...
Men det var inte alls lång konvalesens för min häst som tur var. Behövde inte gräva ut halva hoven och gipsa. Bara ett litet snitt in till bölden underifrån. Jag höll hålet öppet 2 veckor. Helt ohalt sen o inget mer har hänt. Gått 8 veckor nu. Verkad däremellan, inget kvar av bölden.
Jag hade förberett mig på klinik, röntgen, bedövning, hältutredn. etc etc Som tur var hade hovslagaren möjlighet att komma innan veterinären. Kostade 200 kr. (Men det får ju kosta vad det vill, huvudsaken är att hästen blir bra.)

Halt på söndagen. Satte i boxvila över nästa dag för att se om det blev bättre (trodde det var stukning). Det blev värre! Detta är typiskt för hovböld sa min hovslagare.

oj, får ännu mer ångest nu. står på boxvila, har stått hela dagen, tänkt om de tär hovböld som förvärras... uuurrrrk... :cry:

angående vad man ska ha med sig, damen är inte van vid nya platser, har inte åkt transport på ett halvår osv, så det blir säkerligen en spännande resa för oss båda... f-n va man önskar att man fullföljt alla planer på att träna på att åka nu...

Det är ju inget bra läge att lastträna nu. Då kan man väl fuska?
Backa in transporten mot stallporten. Lägg ner lämmen direkt i öppningen. Ha framdörren öppen på transporten så hon ser omgivningen genom den när ni lastar på.
Så gjorde jag med min svårlastade häst de gånger hon var skadad och snabbt o smidigt behövde komma till Djursjukhuset.

Jag tror inte hovbölden i sig förvärras, det är nog bara smärtan som blir påtagligare för hästen. Du gör inget fel att ha henne i box tycker jag. Om det är en ledskada så blir den absolut värre om du släpper henne i hage.

Senast ändrad:

jo, det blir nog backa-till-taktiken. Och så har min NH-tränare lovat att hjälpa till som tur är. mina nerver ska vi inte tala om i det här läget :smirk:

vill inte att pållan ska ha ont mer... :cry: :bow:

Amen en hovböld e bättre än en hovbensfraktur alla fall!
dom brukar bli bra av hovbölder, bara den blir lokaliserad och kan öppnas.

Uppdaterar (långt blev det):
Varit på kliniken, tog 20 min att lasta, damen var jätteduktig :smirk: Ingen hälta över huvud taget, inte efter böjprov heller (kände mig lite dum som beskrivit hästen som blockhalt, eftersom det var det hon var i går) :smirk:. Efter att de tagit av skon och skurit lite hittade de ett litet sticksår i hoven. Enligt vet har hon antagligen trampat på något i hagen precis innan jag tog in henne och att det var därför hon markerade så mycket som hon gjorde. De verkade ner sticksåret och gipsade runt om hoven. Nu boxvila i fem dagar, därefter skritt i två och sedan igångsättning om hon ej är halt... Enligt vet hade det antagligen utvecklats till en hovböld om jag inte kommit in när jag gjorde.

Puuuust, känns hur skönt som helst att det inte var värre.
När vi skulle åka hem var hon lite groggy och gick direkt på släpet :) dock gick det inte att undgå att höra när hon piggnade till igen på hemvägen, om man säger så...

våra självförtroenden har bättrats på betydligt efter den här resan kan jag säga.

några tips inför boxvilan? ska man inte ge ngn kraft alls? Har bara en häst till så den står inne den med, ska man tänka på något särskilt?!
:bow:
På söndag sa vet att jag kan börja ta små korta promenader med henne, men fram till dess blir det alltså vila...

Lägger till ang fodret: hon är van att gå 6-7 dagar i veckan och fodras med ganska mycket kraft i vanliga fall... Har tyvärr inte hunnit få grovfoderanalysen än, har en på gång eftersom vi bytt höleverantör...

orolig att hon faller ur nu... :bow:

De var ju de jag trodde ju!
Va, gipsade do foten? Det må jag säga. Har varit med om X antal hovbölder (där hästen har sett ut att ha brutit hela foten) som verkats upp, men ingen har behövt att gipsas. O dom har kunnat vara ute.

Jag är tyvärr inte så bra på tips, men jag hoppas din häst blir bra snart. Boxvilan kan väl inte bli så lång?

Fem dagars boxvila, sedan skritt och släpp i mindre hage två dagar, sedan ingångsättning succesivt.,.. enligt vårdprogrammet jag fick med hem...

nu är jag mest orolig för kolik... ska promenera med dem i omgångar i morgon så de slipper stå inne hela tiden. sätter en påse över gipset bara och hoppas det håller...

men, kan de få kolik om man bara fodrar med hö? Fick ångest innan när jag slängde in ännu mer att äta till dem och plockade ut hälften... skitskraj att det ska bli kolik av det här nu... Är det ngn fara att de äter mycket hö när de står inne? De måste ju ändå få sin dagsranson, särskilt med tanke på att jag dragit bort nästan all kraft... :bow:

Grovfoder är bra för att hålla igång tarmarna. Min har alltid fritt med grovfoder inne, även de gånger hon har haft boxvila/sjukhage pga skada. Dels bra för magen, dels bra för psyket!
Så höa på du!;)

Hoppas det håller i sig (ohältan alltså :)) nudå så att hon blir frisk snabbt!

Jag skulle inte ge kraft, känner du att det blir för mycket hö så åk och köp nån bal med halm och lägg in lite av det. Men höet kan du öka på lite iallafall det blir tråkigt för hästen annars. Som sagt jag skulle skippat kraften och gett lite betfor istället.. Är större risk att hon får kolik av kraft händer inte ofta vid hö och så kort boxvila.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 061
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 342
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 575
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V