Damen bara stegrar sig och hoppar och studsar...

T

Thuja

Har en mkt hemmakär hbl-sto som gärna vill vara med sina kompisar hemma i hagen istället för att ge sig ut på mysiga skogspromenader, skutta runt i paddocken eller vara med mig! Tipset jag fick från tränarn var att bara vara envis, rida varje dag och ta längre och längre rundor men nu har det nästan gått för långt!

Idag skulle vi ta en skrittrunda och vi kom knappt iväg från stallet innan hon började småstegra (aldrig så mkt så man blir rädd eller trillar av) och hoppa som en gunghäst. Jag sitter kvar och ger mig inte men det är ju inga roliga ridturer helt enkelt! Ingen koncentration och bara "kamp". Så här har hon hållt på en månad.

Hennes utrustning är genomkollad, bettet utprovat och jag har testat med olika sadlar (och även helt utan...) och hon gör likadant iallafall... :(

Jag har varit i kontakt med ett "proffs" men tror inte att problemet kommer att uppstå där utan det har med kompisarna hemma att göra och DET kan jag ju leva med men en häst som stegrar, nej tack!

Sv: Damen bara stegrar sig och hoppar och studsar...

Låter inte bra.
Kan du inte ta med dig någon hästkompis till och börja med :idea:

Det där låter ungefär som mitt monster. Skillnaden är bara att hon har blivit värre och utvecklat listiga bocksprång där hon först reser sig (halvhögt) sen liksom hoppar uppåt på bakbenen, landar på frambenen och kickar upp bakkärran. Då kommer man verkligen i obalans :crazy:

så jag kan inte ge dig ett enda tips eller råd, bara säga lycka till och kämpa på - själv är jag färdig att ge bort hästen till den som vill ha den...

Fortsätt att vara envis, det lönar sig.

Mitt sto var likadan, tvärstannade, backade och stegrade sig när vi kom längre än 200 m från stallet. Varje dag... Tills slut blev jag faktiskt rädd för att rida henne och lät henne stå i hagen och skrota i ca 3 månader innan jag tog mod till mig och började rida henne igen. Hon började direkt med dumheterna men då blev jag fly förbannad, jag röt till på henne, tvingade runt henne på en liten volt där hon inte kunde resa sig på bakbenen, bankade skänkeln i magen på henne hårt några gånger och var riktigt, riktigt arg helt enkelt. Sen drev jag henne vänligt men bestämt framåt igen och hon gick! Och jag berömde massor! Hon gick bara en bit innan hon stannade igen men då blev jag arg igen och drev runt henne på minivolt, sen fram igen och beröm! Sen kom vi runt på vår runda utan bråk!

Nästa dag så försökte hon dumma sig igen men då räckte det att jag röt till på henne och drev bestämt så gick hon fram och hon fick massor av beröm och vi fick en trevlig ridtur! Nu stannar hon bara ytterst sällan (bara för att testa vem det är som bestämmer) men då räcker det med ett NEJ och drivning framåt så går hon.

Till saken var den att hon var en ängel om jag red med någon annan, eller om någon bara gick med till fots, då var det inga dumheter alls. Bara när jag skulle ut själv med henne så dummade hon sig. Jag kunde leda henne ensam vart som helst utan problem.

Om du inte vågar bli riktigt arg och bestämd på henne så be någon gå med till fots några gånger och leda henne så fort hon börjar dumma sig samtidigt som du driver på från ryggen, eller så kan den gående ha med sig ett spö och peta till henne med bak på rumpan om hon är dum och driva lite extra bakifrån samtidigt som du driver från ryggen.

Hoppas det löser sig för dig!

Åhhh.. vad skönt att höra att det faktiskt finns andra med samma problem! ingen häromkring vågar rida min pålla längre. Hon gör PRECIS sådär med hopp och bock-stegringar.

Att ta med en kompis, gående människa hjälper ju oss men samtidigt vill jag ju att hon ska fungera. Det är inte så att hon är rädd för något i skogen/ paddocken utan hon vill bara inte bara ensam med mig (huuu! :eek: ) Antagligen har jag väl inte befäst min roll i flocken tillräckligt för hennes del (de andra hästarna- högre i rang än hon) fungerar det utmärkt med!

Jag är också, till och från, redo att ge bort henne men samtidigt vet jag ju att hon är en trevlig häst i grund och botten.

Jag får helt enkelt försöka mig på dina volttrix (det blir det nästan automatiskt eftersom hon bara vill vända hem och jag får lägga volter hela tiden...)

Ja, och på minivolt kan dom inte bock/stegra/studsa så mycket.

Hoppa av hästen och börja om från backen! Flytta fram och bakdel med att gå undan för dina händers tryck, backa henne, "valla" henne, skicka henne på volter, skicka henne sidvärtes efter en vägg eller staket (bra hjärngympa) och sänd henne över, under och genom saker. Få henne fokuserad och intresserad av dig! Synd att göra sig av med en häst för att man inte hittar vägar att kommunicera!

Beta också av ridningen en gångart i taget och justera och felsök den vägen! Ofta tar man för givet att hästen ska ha respekt och bara utföra allt man ber om. En del tar till skarpare bett och hjälptyglar för att lösa problemen, när man i de flesta fall glömmer att gå tillbaka till grunderna och justera där!

Be gärna någon som är duktig på markarbete att hjälpa dig!
Lycka till!
Camilla

PS: vill du veta mer detaljer om hur jag menar kan du kontakta mig...

hehe.. jag har faktiskt oxå ett hbl sto som inte vill gå ifrån stallet när hon är själv.. så jag brukar ta me min kompis som rider min andra häst och då går det jätte bra... hon ligger gärna i täten utan problem bara det finns någon häst med.. sen kan du oxå göra så att du leder henne en bra bit från stallet där hon inte ser det och sedan sitter upp.. det brukar hjälpa..;)

Jag kunde göra allt med min häst på marken, hanterar mina hästar på NH vis. Hon gick över hinder, under hinder, genom hinder, på hinder, in i mörka, trånga utrymmen ja allt man kan tänka sig. Hon följer mig som en hund utan grimskaft...

Men när jag satt på ryggen så tänkte hon minsann inte göra som jag ville...

Visst, det måste funka på marken först men det är inte en garanti för att det ska funka i sadeln också.

Jag håller med Sweet. Hästen fungerar ju faktiskt bra från marken och bryr sig inte alls om kompisarna.

Hmmm...har ingen annan i stallet (har eget stall på landet) och även när jag har folk att rida med fungerar det ju utmärkt (ja, hon vill ju inte bli lämnad när man är ute i skogen men det är ju ett naturligt beteende!) Problemet ligger ju just i att jag inte kan rida själv. Känns ju trist att behöva "draghjälp"...

Igår hände det en konstig grej men min 3-åring. Så fort jag kom upp på ryggen så kastade hon av mig. Provade en gång till samma sak, kunde inte ens ligga över ryggen på henne. Ingen hälta eller konstigheter när hon tömkördes. Någon som har varit med om något liknande. Eftersom reaktionen var så häftig så är ju den första tanken att hon har ont. :cry:

jag hade en häst som jag kunde göra allt med från marken. Det svåra var att föra med sig det från marken och upp i sadeln. det var en supersnäll häst så hon bara tillät mig att hålla på. men hon såg inte mig som en ledare...detvar bara att gå till baka till ruta ett. detta gjorde jag genom att gå en helgkurs. sen blev det bättre. vill bara poängtera vikten av folk som vet vad dom gör, vikten av att ta hjälp av kunnigt folk innan det går för långt.

Svälja stoltheten kanske...

Min lille pålle dummade sig oxå förut, då ledde jag honom ut till skogen satt upp och red hem (för hem vill dom ju gå) sen började jag leda nästan ända till skogen satt upp red vidare och sen hem. ökade på bitvis, och tänka sig nu går det faktiskt att rida hela vägen hemifrån :rofl:

Volttricket måste jag prova med Monstret! :) Jag tror att jag har försökt i princip allting annat för att få henne att gå åt rätt håll - ibland funkar det och ibland inte, men problemet är ju att hon reser sig och bockar. Men på en minivolt kan hon inte det :devil: smart, tack för det tipset! :bump:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka