Dalmatiner och lydnad

C

Cizzi

Någon här som har en dalmatiner?? Sen vill jag ha goda råd för lite lydnads träning.

Köpte en dalmatiner valp (hane) strax före jul, han var då 9.v, han visa sig tidigt vara en tuff kille, vi har haft ett riktigt hund jobb att få honom att sluta bitas. Han har varigt med ute i stallet lös och kommigt när man ropat men så nu har han fått för sig att dra, han sticker helt enkelt, när man ropar in honom så stannar han upp vänder på huvudet och tittar sen drar han iväg igen, det otäcka är att huset ligger på andra sidan vägen så han riskerar att bli på körd.
Han trotsar gasnka mycket annars ochså, men jag har inne lagt ner honom på rygg och sen inte släppt upp honom förren han slappnar av, han VET att han är lägst på rang skalan men hur får jag honom att komma på inkallning och ge fanken i att bara dra i från oss.
Vill ju kunna ha honom med oss ute lös utan att vara rädd att han ska sticka.:confused:
Han är nu 13.v

Sv: Dalmatiner och lydnad

Försök få tag på Ann-Marie Hammarlunds "häfte" Dalmatinerskolan (finns även som Ridgebackskolan tror jag). Den beskriver hur hunden fungerar från valp till vuxen, och är SUPER!

Jag har en ridgeback, och de påminner oerhört mycket om dalmatiner. Jag hade samma problem som du, min plutt tuggade på oss hela tiden. Och jag blev så arg, och det spelade ingen roll vad jag gjorde - han slutade inte. Och när jag var hårt mot honom, då blev han ännu mer uppspelt. Min plutt var också oerhört självständig, stack gärna iväg på egna äventyr helt obekymrad om var matte var någonstans.

Jag har faktiskt varit jättenoga med att inte träna för mycket med honom. Det är svårt att motivera en ridgeback, och när han väl fixat en grej så vill jag absolut inte tjata. Jag har fått använda mig av att berömma det som är bra, och ignorera det som inte är önskvärt.

Trots att jag varit "slapp men konsekvent" så har jag väldigt bra pli på honom!

Mina tips är
1. kontakta uppfödaren och be om hjälp
2. försök att få tag på dalmatinerskolan, skriven av AnnMarie Hammarlund
3. träna lekfullt ledarskapsövningar, bestraffa "aldrig".

Hej!¨

Jag har två dalmatiner själv och jag har tävlat lydnad och agility med båda. Min första tanke när jag läste ditt inlägg var att du inte ska vara för hård mot en valp. Ha tålamod! Första året är ett hxxvete i mellanåt men det vänder. När du vänder på hunden på det sättet du beskriver så går du in i en ganska grov konflikt.

Jag tycker absolut att du ska vara lite tuff mot honom men framförallt konsekvent. Försök att befästa ledarskapet på andra ställen som hemma. Människor ska alltid gå ut först genom dörren, lägg godis/leksak på golvet och han får inte ta den innan du säger ok osv. Träna mycket på kontaktövningar. Håll ut godis i handen och ge när han släpper den med blicken och söker ögonkontakt. Träna lättare lydnadsövningar som kvarsittning, ligg, och så klart inkallningar. När ni är på promenad så bestämmer du vart ni ska gå, ändra riktning och "väck" hunden på att det är du som bestämmer vart ni ska gå.

Var bestämd men inte för hård och ha tålamod!

Lycka till!

Tror dessvärre att dina råd kom två år för sent ;)

I detta fall tycks det vara en dalmatiner-intresserad användare som har sökt efter trådar med just denna ras. Det är ett par dalmatiner-tråder uppe nu som har ett par år på nacken :angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 625
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 091
Hundhälsa Ingen rolig tråd att behöva göra men känner att jag behöver lufta mina tankar med lite erfarna hundmänniskor härinne och får ursäkta den...
Svar
11
· Visningar
2 293
Senast: Virrvarr
·
B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 905
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!