Dåligt underlag?

Villasukka

Trådstartare
Vad räknar ni som dåligt underlag? Blött gräs, lera, snömodd, is, asfalt, djup sand?

Funderingen kommer av att solen har börjat tina upp även dom djupaste lappskogarna här uppe och det är givetvis 20 cm snömodd och slask överallt, det är bara asfaltsvägarna som bitvis hunnit tina och torka. Vilka underlag rider ni på, och hur rider ni då? Hur är era hästar skodda?
 
Sv: Dåligt underlag?

Jag har inget speciellt underlag Jag inte gillar, skulle vara lera då,..
Och Asfalt och blött gräs då endast för att det är halt och halk risken finns, Det är ju trots allt nyttigt för senor att belastas med lite asfalt/hårt underlag i bland... Is har Jag inget i mot alls, med ordentligt broddad häst..
(minst 4 i varje sko), Vi islandsfolk har ju även tävlingar på is.. Is tölt.. -jätte kul,hästarna gillar det verkligen:p

Nä det sämsta, när Jag tänker efter är snö på is, då tycker Jag broddarna kan ha svårt att "bita" sig igenom för ett bra fäste..
 
Sv: Dåligt underlag?

Senaste exemplet jag har på (i mina ögon) dåligt underlag är en decimeter snö/is-skorpa med mjukt underlag under som bär vissa steg och vissa steg så plumsar hästen rakt igenom med nåt ben.
 
Sv: Dåligt underlag?

Jag vill inte rida på asfalt, is, djup lera och sand med min häst.

Hon är skodd året om, broddar på vintern.

Asfalt vill jag inte rida på med min häst för hon halkar alltid på asfalt och har lyckats få en fläkskada när jag skrittade henne på asfalt.

Djup lera och sand, det sliter på senorna för mycket.

Is - blank is, ja det är halt.
 
Sv: Dåligt underlag?

för hårt underlag = underlag som inte sviktar ngt alls, typ asfalt, is, frusen hage. här så är skritt och lite trav ok för mig, (broddar om jag rider på is och frusen hage, isig asfalt rids inte på alls)

för mjukt underlag = lera som hästen sjunker ned mer än 5cm i, snö som är mer än 2dm djup(utan skare), ridbana som är för lös och djup. här är skritt tillåtet, trav och galopp korta intervaller genom djup snö, inget trimmande då det sliter att rida i djupt underlag.

för halt underlag = lera som hästen inte sjunker ned i, dvs bara ytlig lera, blött gräs, ridbana med väldigt löst ytlager, snö slask. broddar med gräs brodd så går det ok att rida ordentligt, dock inget hoppande eller tvära svängar.

allt annat är bra att rida ordentligt på ^_^, min häst har natural balance skor runt om, kan brodda med 2 i varje sko. brukar inte behövas mer här i skåne.
om det bara är skritt rakt fram så är nog asfalts vägarna ok, kanske växla att rida kanten om det går om det inte är för halt där för att få omväxling och inte bara en timmes skritt på hård asfalt. är det inte för halt i 20cm snö modden (:O sk*i djupt ju!) och du skrittat upp en kort bana så kan det kanske fungera att trava där, och då ha brodd.
hoppas att mitt svar hjälpt ^_^
 
Sv: Dåligt underlag?

för hårt underlag = underlag som inte sviktar ngt alls, typ asfalt, is, frusen hage.

Is är väl ett av de mer sviktande underlagen? Har för mig att många travare tränar ute på is på vintern, just för att det är stabilt och plant, men ändå sviktar. Då pratar vi ju om stora sjöar med is på, inte små vattenpölar på vägen. (:
 
Sv: Dåligt underlag?

Jag rider i alla underlag & även om vädret är dåligt:)
Egentligen så behöver hästar inge ridhus och speciella underlag, tänk på förr,
då hade man inga lyxiga ridhus med speciella underlag, kusarna var friska & glada för det! Människan överdriver så himla mycket med hästeriet tycker jag. Massa lull lull för hästen, det är människan som bestämt att hästen ska stå inne i stall. Hästar klarar att vara ute året om även på vintern!
Jag kanske inte har världens kundskaper direkt, men en sak lärde jag mig väldigt snabbt & det är att hästar är hästar och ska skötas/behandlas därefter.
 
Sv: Dåligt underlag?

Asfalt säger man ju numera är ett mycket bra underlag att rida på i måttliga doser, det sviktar mycket bättre än t.ex. en stenhård grusväg en solig sommardag. :)

För mig är is lugnt, det är ju bara att brodda ordentligt. Djup lera/sankmark är det sämsta, speciellt eftersom min hästs skor gärna sugs av då. Vått gräs gillar jag inte heller, då skrittar jag bara för risken är för stor att man halkar. Asfalt är lugnt så länge det är bra vägar, väldigt nedslitna vägar blir ju lätt väldigt hala, jag både skrittar och travar på asfalt men galopperar inte, det känns för riskabelt.
 
Sv: Dåligt underlag?

Is är väl ett av de mer sviktande underlagen? Har för mig att många travare tränar ute på is på vintern, just för att det är stabilt och plant, men ändå sviktar. Då pratar vi ju om stora sjöar med is på, inte små vattenpölar på vägen. (:

is skrittar jag bara på, 1; då hästen bara kan ha 2 brodd i varje sko(nb skor), 2; då isen här bara är packad snö + blank is på grusvägen= inget jämnt underlag. har aldrig ridit på sjö och kommer antagligen aldrig att göra det då jag är väldigt rädd för större vatten, risken att braka igenom isen är alldeles för stor även om det bara är 1% chans att det inträffar. men det är ju hur jag tänker :p
 
Sv: Dåligt underlag?

is skrittar jag bara på, 1; då hästen bara kan ha 2 brodd i varje sko(nb skor), 2; då isen här bara är packad snö + blank is på grusvägen= inget jämnt underlag. har aldrig ridit på sjö och kommer antagligen aldrig att göra det då jag är väldigt rädd för större vatten, risken att braka igenom isen är alldeles för stor även om det bara är 1% chans att det inträffar. men det är ju hur jag tänker :p

Aha, då förstår jag. ^^
Haha, kan hålla med dig på sista punkten. Vågar inte ens gå på en frusen sjö, än mindre med häst. :o ;)
 
Sv: Dåligt underlag?

Min är oskodd så jag undviker is. Ej heller för djupa underlag för långa stunder. I övrigt älskar jag varierad mark för senor och ligaments skull :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 948
Senast: muslidag
·
Ridning Hej! Jag äger en dressyrponny som jag tävlar på. Nu under vintern är det så tråkigt klimat; vädret är blåsigt och kallt och det är isigt...
Svar
5
· Visningar
867
Senast: gloiredor
·
Ridning Gällande ridning och underlag försöker jag följa riktlinjerna att variera underlag så mycket som möjligt. Jag varierar mellan ridhus...
Svar
8
· Visningar
2 464
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp