Dåligt protein i hö - hur mycket lucern?

T

Tusseluss

Hej!

Fått ganska uselt proteinvärde på höet; 22 gr/kg. Analysen per kg foder

Torrsubstans 83,0 %
Energi 8,1 MJ
Smältbart råprot 22 gram
NDF 486 gram
Socker 146 gram

Hade tänkt kring 5 kg hö/dag för Welsh liten B-ponny (tjock, behöver banta...) och korsning maxad B-ponny (normalhull). De rids 1 timme om dagen, 6 dagar i veckan, blandat på dressyrbanan och i skogen, av sina små ryttare 9 och 10 år (dvs kanske inte superhårt). Hur mycket lucern ska jag lägga på? Eller ska jag ta något annat än lucern? Alla tips mottages tacksamt!

Sv: Dåligt protein i hö - hur mycket lucern?

Hej!

Fått ganska uselt proteinvärde på höet; 22 gr/kg. Analysen per kg foder

Torrsubstans 83,0 %
Energi 8,1 MJ
Smältbart råprot 22 gram
NDF 486 gram
Socker 146 gram

Hade tänkt kring 5 kg hö/dag för Welsh liten B-ponny (tjock, behöver banta...) och korsning maxad B-ponny (normalhull). De rids 1 timme om dagen, 6 dagar i veckan, blandat på dressyrbanan och i skogen, av sina små ryttare 9 och 10 år (dvs kanske inte superhårt). Hur mycket lucern ska jag lägga på? Eller ska jag ta något annat än lucern? Alla tips mottages tacksamt!
Ojoj, det var ett hö som inte var så lätt det... På 5 kilo hö får pållen 40 MJ så då vill det till att pållen rids ordentligt för att den ska gå ner i vikt. Det innebär att du får lov att byta ut ganska mycket av höet till lusern för att höja kvoten utan att höja energin (lusern innehåller ca 8-10 MJ/kilo) Frågan är om det inte blir för lite stråfoder om du ska kunna ligga kvar på 40 MJ totalt. Jag skulle försöka få ihop det genom att lägga till ett kraftigare proteinfodermedel (potatisprotein, soja eller liknande) För att vara helt ärlig skulle jag nog kassera höet och köpa in ett annat detta år och hoppas på bättre värden nästa år.

Prova byt ut en del av höet mot lucernhack och halm, då behöver man inte ha dåligt samvete för att det blir lite lite hö.

(Som exempel ger 4 kg hö, 1 kg lucernhack, ½ kg halm, och ett hekto foderjäst eller linfrökaka rätt bra siffror för en liten ponny:D) ca 45 Mj 240 g smrp 5 kg ts typ. Good enough! Lucernhack tar rätt lång tid att äta och ger rätt stor volym i krubban. Väg upp, inte ta med mått!

TACK snälla för tips (verkligen helt galna värden på höet - får försöka pyssla ihop...!)!

Det är kanske bättre att slänga höet och byta till annat.
Det är verkligen urdåliga värden!

Alternativet måste vara att ge en del av höet, halm och sedan soja eller annat proteinkoncentrat. Till en ponny som behöver banta blir det inte lätt. Till ett ex fullblod som behöver energi hade det varit enklare.

Det saknas rätt myckt protein. Blir väldigt svårt för dig att få till en bra balans i foderstaten på det höet. Kan du inte köpa in något annat parti hö med höga proteinvärden också och fodra med båda sorterna? på 5 kg hö får du 40,5 MJ vilket gör att du ska ha minst 243 g smrp.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 933
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 562
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 601
Senast: Boj
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 257
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama