Dåligt om de äter?

Rie

Trådstartare
Jag har funderingar på att så in ett ställe i hästhagen med sådant gräs som används av vägverket vid vägslänter och annat där gräset behöver vara extra stadigt.
Kruxet är att jag inte vet vad för slags gräs detta innehåller och om det kanske inte är bra om hästarna äter det.....
Någon som vet ?
Är det kanske en alldeles tokig ide?

Rie
less efter höstens och vårens regnande då allt blev lera.....

Sv: Dåligt om de äter?

Ta och fråga där de säljer frön efter en slitstark vall anpassad till hästar så borde du få rätt. Det finns sorter som tål mer, men med det här regnandet är det inte lätt.

Sv: Dåligt om de äter?

Svårt att svara på vad det innehåller för gräs, sådan beror mycket på vilken typ av jordmån det ligger, vilka lutningar gräset ska växa i mm.
Ett exempel på vad en sådan gräsyta skulle kunna innehålla:
40% rödsvingel med långa utlöpare, 15% rödsvingel med korta utlöpare, 10%tätvuxen rödsvingel, 10% ängsgröe, 10% engelskt rajgräs, 5% turftimotej
och 10% hårdsvingel.

Lättast är nog om du tar kort på gräset och lämnar till någon som kan eller försöker slå upp själv i en bra bok om växter..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 987
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 683
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?
  • Tråden för spår