Dåligt näringsupptag

Z

Zelma

Finns det någon här som kan förklara för mig hur man på klinik påvisar påvisar dåligt näringsupptag i tarmen?

Har en bekant vars häst magrat av och där dom på kilnik säger att näringsupptaget i tarmen är så dåligt att det inte finns nåt man kan göra åt det.
Dock blir hästen bättre på bete? Men hur kan hästen tillgodogöra sig näringen där?

Tar tacksamt emot alla erfarenheter kring detta!!!!

/zelma

Sv: Dåligt näringsupptag

Den kanske inte har fått mat som den kan ta upp näringen ur.

Därimot så kanske den kan tillgodogöra sig näringen i gräset (som ju inte finns på vintern)

Sen går det ju åt mer när den fäller och sätter päls.
Vilket många inte tänker på och hästen magrar ur.

Den är 17 och ett varmblodig travare, dock aldrig tävlad.

Vet ej exakt vad den fått under vintern, men det lilla jag luskat reda på är det långt ifrån tilräckligt, samt att tandstatusen är dålig.

Maten är jag själv inne på... det är därför det ska bli intressant att få hem hä'sten till mig.

Ang pälsfäll/sättning så tror jag inte det beror på det. Hästen har fallit ur på tok för mycket för det.

Men enl. klinik ska det vara tarmarna som är ur funktion, det är därför jag är nyfiken på om någon vet mer om sådana undersökningar.

Mvh
/zelma

Vet ej exakt vad den fått under vintern, men det lilla jag luskat reda på är det långt ifrån tilräckligt, samt att tandstatusen är dålig.

Där har du ditt svar.

Vissa är ju svårfödda av naturen oxå..
och då blir det ju inte bättre..

Mer mat och tandläkare!!

Men om veterinärerna gör bedömningen att tarmarna inte fungerar så kan det ju inte bara bero på tänderna och för lite mat.

Till ts
Jag vet att gamla hästar kan ta upp näringen sämre därav min fråga. Men 17 år är nog inte så gammalt. Jag har tyvärr inte ngn aning men har själv en gammal häst så jag är lite nyfiken på svaret och hoppas att du får ngt.

Ev kan det tänkas föreligga någon form av inflammation i tarmen, främst i tunntarmen vill jag minnas. Om det finns eller har funnits, kan det förorsaka ett dåligt näringsupptag. Ofta regerar dessa hästar med avföring som är vattenlik eller väldigt lös avföring i varje fall, den brukar också lukta pecka och främst när inflammation är ett faktum i tarmen.

Har en bekant som drabbats av detta på sitt 17-åriga sto för flera år sedan, dessvärre fick hon ta bort hästen.

Kan vara så att den har rubbad bakterieflora i tarmen och då går det ut över näringsupptaget. Lätt hänt om hästen fått antibiotika, man snabbt bytt foder eller på annat sätt ändrar foderstaten för snabbt.
I sådana fall brukar det hjälpa jättemycket att ge någon typ av probiotika för att återställa normalfloran.

KL

Jag tror att man ser det via blodprov och proteinhalten däri. Min egen lillkille har (haft) problem med magen och då har han legat lite lågt på just protein.

En häst som har en kronisk tarmsjukdom får ett försämrat näringsupptag pga skadade villi i tarmslemhinnan. Diagnosen ställs definitivt med biopsier från tarmväggen (kan ibland tas rektalt), men en indikation ses redan på blodprover där ffa proteinparametrarna är låga.

Riktigt dåliga tänder eller helkass foderstat kan förstås leda till avmagring, men inte lika ofta för låga proteinnivåer i blodet. Och definitivt inga förändringar på biopsi.

Ta reda på hur diagnosen har ställts på kliniken eller begär en ny undersökning. Om hästen har en proteinloosing enteropati så gör ni den en otjänst som försöker hålla den vid liv. Det låter konstigt att den veterinär som ställde diagnosen skulle ha missat att kontollera hästens tänder eller diskutera foderstaten.

Bete är mest fysiologiskt för hästen och maximerar upptaget. Vilket inte nödvändigtvis betyder att upptaget är tillräckligt.

Lycka till!

Tänderna är ordentligt kollade. Tyvärr har ett par kindtänder inte kunnat räddas och det gör inte det hela lättare.

/zelma

Hästen har så vitt jag vet inte haft diarre...men skulle det bero på en inflamation borde det ju kunna åtgärdas och inte dömmas ut tycker jag. Men teorin är intressant och ska kollas upp noggrannare!

/zelma

Tack för ett utförligt och mycket intressant svar! Vad jag fått berättat för mig så gav dom hästen någon form av "socker" efter den hade fastat och antagligen via blodprover kollad upptaget.

Tyckte detta lät lite underligt...men ägaren kommer begära ut journalkopior som ska bli mycket spännande att se och diskutera med annan veterinär för en andra åsikt.

/zelma

Det låter konstigt att den veterinär som ställde diagnosen skulle ha missat att kontollera hästens tänder eller diskutera foderstaten.

Lycka till!

Tänderna talade dom öh inte om, än mindre foderstater! :cool:

Också en av anledningarna jag tycker det hella verkar lite underligt. Visst kan allt vara i sin ordning, men det känns ändå som jag vill hjälpa ägaren att kolla allt jag bara kan komma på en sista gång.

/zelma

Hästen har så vitt jag vet inte haft diarre...men skulle det bero på en inflamation borde det ju kunna åtgärdas och inte dömmas ut tycker jag. Men teorin är intressant och ska kollas upp noggrannare!

/zelma

Nej det går inte om det handlar om tunntarmen och ofta blir detta ett sk kronsikt tillstånd. Jämförbar åkomma hos oss är ulcerös kolit, och här gör man en stomi operation på människor och detta är inte genomförbart på en häst.

Tack för ett utförligt och mycket intressant svar! Vad jag fått berättat för mig så gav dom hästen någon form av "socker" efter den hade fastat och antagligen via blodprover kollad upptaget.

/zelma

Ok,då har dom gjort ett sk xylos-test, som dessvärre är ganska tillförlitligt vad gäller tarmens förmåga att ta upp näringsämnen. Testen brukar utföras för att diagnosticera kroniska tarmsjukdomar som just proteinlosing enteropati eller eosinofil gastroenterit. Symptomen på dylika sjukdomar är avmagring och emellanåt lös avföring alt diarré. Håglöshet. Ingen av dessa sjukdomar läker ut spontant eller går att behandla.

Kolla du med kliniken, men försök inte hålla liv i en häst som har drabbats av en svår, obotlig sjukdom - dessa tarmsjukdomar medför lidande för hästen. Nu vet jag ju inte vad xylos-testen gett för resultat, du skriver bara att den alls utförts. Så kolla med ansvarig vet!

Ja, jag ska höra med veterinären, men om nu detta är oåterkalleligt, så kan jag verkligen inte förstå hur dom på kliniken kan s'ga till ägaren att hästen kan få sommaren på sig. :crazy:

Det är ju verkligen till att uppmana till lidande om nåt :(.

Men men, hon ska iaf begära ut journalerna på måndag så ska jag ta en till på dom och ringa och tala med både kliniken och ytterligare en veterinär.

Om inget annat kan det stärka henne i ställningstagandet att ta bort sin häst, kanske då fortare än hon tänkt, för hästens bästa.

Återigen tack för utförligt svar!

/zelma

Den hästen som senare togs bort ,klarade sig delvis under sommaren. Ägaren hade ett helvete bokstavligen under fodringssäsong, minsta lilla så fallerade hela magen och allt startade från ruta 1 igen.
Högt näringsintag i kombination med vätskerikt foder under betet, men efter midsommar blev det successivt sämre och ägaren valde därför att låta hästen få somna in i slutet av juli månad.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 888
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 404
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?