Dåligt morgonhumör!?

G

Geisli

Tar gärna emot tips och råd kring det här: Min 6 åriga Islandsvalack är en snäll, tämligen väluppfostrad häst med god respekt för människor och är lyhörd och tjänstvillig - i vanliga fall. :angel:

På morgonen däremot är han otålig, hetsig, otrevlig och bufflig. Knör sig gärna förbi i boxdörren medan jag trär på grimman - vilket jag inte accepterar utan jag kräver genast med röst och kroppspråk att han backar in igen. :devil:

När jag sätter på grimma på den andra hästen i stallet så drar han med tänderna utmed metallen högst upp på boxväggen å stirrar vilt på mig. :eek:

Sådan här har han varit så länge jag kännt honom, sedan 2,5 års ålder. Vi har skällt på honom. Vi har ignorerat honom. Vi har tagit ut honom sist. Vi har tagit ut honom först. :confused:

Förstår att han vill ut! Så fort han kommit ut i hagen är han sig själv igen. På vägen dit är han hetsig, men inte oregerlig. Ofta leder vi två hästar åt gången till hagen, blir lite störigt då när inte båda lyder som de ska på ögonblicket. :smirk:

Vad gör man med en sådan här häst? Kan man acceptera att man har en daglig morgonkamp med honom, eller vad gör man åt det? Han är en sån mild pärla i de flesta andra sammanhang - ibland får man säga till honom så han skärper sig å hör upp, men blir då oftast som det frommaste lamm igen. Men MORGONHUMÖRET - grrr!! :p

Sv: Dåligt morgonhumör!?

Det verkar som om du har en riktig personlighet till häst!
Fodrar ni hästarna inne eller ute? Kan han vara hungrig så han vill ut till maten så fort som möjligt?

Ja, det kanske man kan säga...låter fint...vi kallar hans humör för personlighet! ;-) Nä, men han är faktiskt en liten charmkula vanligvis... :-)

Han får frukost inne, så han har just ätit när han ska ut. Inte för att det hejdar att han är hungrig på vägen ut för det. Men i hagen ligger inget smaskens å väntar, om man säger så.

vårat gamla sto är så där, när husse kommer 5.30 med hö så är hon jättesur o blänger, när vi tar ut henne och kompisen vid 8 så är hon som en solstråle. Men attans om vi inte skyndar oss att ta ut henne, då är det öronen bakåt o sparka i väggen.

//millus

Min ponny är grinig när hon ska få mat, i början när jag precis hade fått henne så bet, ibland högg hon om hon inte fick mat som hon ville, dvs först. sprang runt i boxen och sparkade i väggarna och kunde inte vänta. Sånt betéende ska du ju inte acceptera! Nu är hon bara lite grinig men skulle aldrig får för sig att bita eller sparka. Att din häst är tjurig kan du nog inte ändra på, men är han odräglig (som min var) så är det väl bara att ryta till ;)
/m

Hej Millus å Freja!

Fenomenet känns alltså igen... :angel: De rara små gullefjunen kanske ska få lov att inte alltid vara på topp vad gäller humöret, hur trevlig är man själv när man känner sig stressad och otålig? Sådan matte sådan häst..? :crazy: Syftar helt och hållet till mig själv på den här punkten... Å då tänker jag inte på hur jag är med hästarna, utan i övriga livet. Hästarna har som väl är en positiv inverkan och drar fram det bästa i fråga om tålamod och glädje i mig :love: :love:

Han skulle aldrig få för sig att bita eller sparka åt mig, men han kan banka med framhoven i boxdörren. Och så himlar han med ögonen och drar med tänderna mot boxväggens plåtkant som för att föra mesta möjliga väsen om jag inte lyssnar på hans behov GENAST. Han tittar mkt uppfordrande på mig.

Han blir inte otäckt otrevlig på något sätt, han är ju inte skrämmande. Bara så att man nästan skäms lite för de gånger när någon annan tar ut. Han beter sig ju rätt så ouppfostrat om man säger så. Men i mina ögon är han mitt gullfjun i alla lägen, även om hans behov skriar våldsamt högt om mornarna. Men högre kunde han ju "skria", det förstår jag ju nu... Han kastar ju sig inte ur boxen eller utgör någon fara för någon t ex... :D

Senast ändrad av en moderator:

ha, ha det där med himla med ögonen känns igen! På kvällen när det vankas betfor så himlar gammelstoet med ögonen så man tror att de ska vändas ut och in i skallen på henne...

Apropå det där med sådan matte sådan häst, min dotter sa det till mig igår att jag o gammelstoet är ganska lika:D Vi är båda vrålgriniga på morgonen, kan knappt ens uppföra oss hyfsat även om det är någon främmande i närheten. Och det här med mat, SÅDANT SKOJAR MAN INTE OM, :rofl: Maten ska serveras innan den ens är påtänkt...

Gammelstoets förrförra ägare säger om henne att hon aldrig någonsin har träffat en ponny med sånt dåligt humör om hon inte får äta regelbundet (hm, ytterligare en likhet med mig)

//kramar millus

Underbart! *skrattar*

I själ å hjärta tycker jag ju inte att man kan begära av någon annan det man inte begär av sig själv. Så länge inget våld är med i bilden så får man väl ge å ta lite i relationen. Och visa förståelse när känslorna blir övermäktiga för endera parten... :idea:

Kanske ska klä boxkanten med något plastmaterial, så han inte skadar sina tänder bara... :love:

/Kram från "Geisli" å Geisli ;)

Geisli skrev:
Tar gärna emot tips och råd kring det här: Min 6 åriga Islandsvalack är en snäll, tämligen väluppfostrad häst med god respekt för människor och är lyhörd och tjänstvillig - i vanliga fall. :angel:

På morgonen däremot är han otålig, hetsig, otrevlig och bufflig. Knör sig gärna förbi i boxdörren medan jag trär på grimman - vilket jag inte accepterar utan jag kräver genast med röst och kroppspråk att han backar in igen. :devil:

När jag sätter på grimma på den andra hästen i stallet så drar han med tänderna utmed metallen högst upp på boxväggen å stirrar vilt på mig. :eek:

Sådan här har han varit så länge jag kännt honom, sedan 2,5 års ålder. Vi har skällt på honom. Vi har ignorerat honom. Vi har tagit ut honom sist. Vi har tagit ut honom först. :confused:

Förstår att han vill ut! Så fort han kommit ut i hagen är han sig själv igen. På vägen dit är han hetsig, men inte oregerlig. Ofta leder vi två hästar åt gången till hagen, blir lite störigt då när inte båda lyder som de ska på ögonblicket. :smirk:

Vad gör man med en sådan här häst? Kan man acceptera att man har en daglig morgonkamp med honom, eller vad gör man åt det? Han är en sån mild pärla i de flesta andra sammanhang - ibland får man säga till honom så han skärper sig å hör upp, men blir då oftast som det frommaste lamm igen. Men MORGONHUMÖRET - grrr!! :p

Min ena pålle var likadan när jag hade honom uppstallad! Han skulkle ut först, kastade sig ut. Hetsåt och skrapade tänder i galler och liknande. Jätte jobbigt. :crazy: Men jag har honom på lösdrift nu, och han är hur fin som helst, han stressar inte alls. :D Stallmiljön är ofta stressande för hästen, och jag tror att de trivs mycket bättre ute. Även ena andra pållan var jobbig inne, hon vandrade runt i boxen och var sur när folk kom in. Hetsåt även hon. Kan tillägga att jag även bytte stall, blev lite lugnare men fortfarande inte det resultatet jag ville ha. Så då fick de bli lösdrift och idag är de små änglar allihop :love:

Det där tror jag är bästa lösningen helt klart. :idea: Lösdrift! Önskar jag hade någon sådan att tillgå. Tyvärr blir nog inte det möjligt förrän jag hittar en egen gård.

Geisli skrev:
Det där tror jag är bästa lösningen helt klart. :idea: Lösdrift! Önskar jag hade någon sådan att tillgå. Tyvärr blir nog inte det möjligt förrän jag hittar en egen gård.

Ja, det är underbart! Vi har just flyttat till en gård, så nu går alla mina "bebisar" utanför fönstret, det första jag ser när jag vaknar :love: Härligt att se dem tillsammans, hur de beter sig och umgås :) Hoppas att du får din gård snart! :banana:

Alazan skrev:
Ja, det är underbart! Vi har just flyttat till en gård, så nu går alla mina "bebisar" utanför fönstret, det första jag ser när jag vaknar :love: Härligt att se dem tillsammans, hur de beter sig och umgås :) Hoppas att du får din gård snart! :banana:

Gratulerar! :bow: Precis så jag vill ha det!!! :love: :love: :love:

Geisli skrev:
Gratulerar! :bow: Precis så jag vill ha det!!! :love: :love: :love:

Tack! :) :bow: Det är något som jag verkligen önskar att alla hade, så trevligt att gå ner på morgonen innan jobbet och bara säga hej. Man är ju mer med dem även när man inte rider, jätte mysigt :)

Alazan skrev:

Så har vi det med, fast våra går inte på lösdrift. Och ja, det e så himla underbart! speciellt på sommrarna :love: haha.
:bump:

jaha haha, då e det ju ingen problemhäst du har iaf :D Jag vet faktiskt inte, men om du inte vill att han ska va sån så får du väll fostra honom på vanlig sätt? :idea: Men du e ju iaf inte ensam om att ha en sådan häst...:smirk:

Han kanske vet om att jag vänt mig till Internet angående hans morgonhumör, för imorse så var han ovanligt snäll! ;)

Nä, skulle inte kalla honom problemhäst, mer rädd att någon annan skulle uppfatta honom som en om de råkar se honom just vid utsläppet... :o För min del är det eg inga problem, särskilt inte sedan man fått prata lite om det här och det visar sig att andra känner igen det hele.

Det enda som eg behöver tränas på är ju att han står stilla med huvudet när man trär på grimman. Å det är ju bara att hålla på... :idea:

Freja_ skrev:
Så har vi det med, fast våra går inte på lösdrift. Och ja, det e så himla underbart! speciellt på sommrarna :love: haha.
:bump:

Härligt! Jag har ju inte upplevt sommaren än, flyttade dit nu i vintras, så jag har ju något att se fram mot! :D

Ja, och vi bor precis vid sjön med. Får ångest när jag tänker på att det är vinter :mad: nu är jag trött på snön :angel:

Han är islänning, å tro det eller ej, han skötte sig idag med! :) Knasbollen kanske vet att jag håller ögonen lite extra på honom nu. Plus så är det jag som tagit ut flest gånger denna veckan (alla utom en gång), brukar annars mest ta in. Det kanske är DE ANDRA som "förstör" honom...??? :devil:

;) I vilket fall så går det bättre å bättre tycker jag det verkar, tills nästa bakslag inträffar... :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka