Dåligt med hull..

A

aprillan

Jag försöker förgäves få min travhäst att gå upp i vikt! Han är ganska smal! Behöver gå upp en massa kilon! Har hört att man kan köpa torrjäst, kan det funka? Har du tips?
*Han får ca 10kg hö om dagen.
*ca 1kg kornblandning + 500gr betfor...i varje hink..( 3st )

Sv: Dåligt med hull..

Först och främst.
Är tänderna kollade?
Är hästen kollad för mask?
Finns det en analys på grovfodret?

Han besiktades 31/1-08. Ua
Tänderna kollades då,men inga anmärkningar!
Kraftfodret borde ju vara lyst.
Han har dessutom proteinknölar på ryggen,troligen efter kraftfodret!
Men är bättre nu!..Bytte ju mot kornblandning istället!
Kan ju prova att avmaska honom iofs!

PS. Han äter väääääldigt sakta!

Att han äter sakta kan jag bara komma på två förklaringar till:
-han är mätt och ointresserad, då får man försöka ge lite mer koncentrerat kraftfoder så han slipper äta så stor mängd, tex olja, foderjäst osv.
- han har problem med tänderna iaf. Bara för att han är besiktigad och har fått en rutinkoll på tänderna måste man inte ha upptäckt allt. En tandläkare som går igenom tand för tand och resten av munnen kanske vore nåt?

Att han är smal kan ju bero på diverse brister, dålig tarmflora som gör att han inte tillgodogör sig maten så bra eller att han helt enkelt får i sig för lite ia alla fall. Vad är det för varden på höet?

En del hästar äter dåligt i sin box för de tycker inte att bädden under höet är tillräckligt rent. Prova att mocka och ströa bättre en vecka.

Torrjäst mot undervikt har jag aldrig hört, men olja! Man ökar i mycket små doser eftersom det är väldigt starkt för magen. Det finns annat foder också med hög koncentration och smältbarhet.

Knölarna på ryggen kan bero på att huden inte får andas tillräckligt under alla täcken mm på vintern.

Kolla upp balansen samt mängden Energi/protein så du får rätt på det!

Vad har du för värden på höt?
Har han fallit ur nu på vårkanten eller har han varit kantig länge?

Det man kan prova är att ge fri tillgång på hö om man har ok värden på det .Sen kan man ge Luzern som oxå är ett grovfoder precis som hö.Luzern är bra att ge till hästar som inte tar sig och det är ett snällt foder för hästarna eftersom det är ett grovfoder.

Har man ett ok hö och ger fri tillgång på det och sedan lägger till några kg Luzern brukar de flesta hästar ta sig.
Som någon annan skrev så är det viktigt att hålla koll på balansen mellan energi och protein .För är dessa två inte i balans med varandra så kan antingen hästen falla ur eller bli fet.

Tycker den får väldigt lite grovfoder. Kan du inte öka påm det lite grann?
Min d-ponny går på 10kg hö o är jättefin i hullet.

För lite grovfoder????
han får ju 4kg om dagen...!! + 10 kg hö!!
Han är ju vrålhungrig när han kommer in från hagen...hur kan han då vara mätt???? Finns ju knappt nåt att äta i hagen än!..

I boxen har han endast spån..inget annat! Och ganska tjockt!

Grovfoder är Hö/hösilage/luzern/halm.Och 10 kg är inte så mycket.Kraftfoder så som Havre/korn mm.
Hur stor är hästen och vad väger den?

Min häst äter sammanlagt ca 18 kg grovfoder per dag på fri tillgång och väger ca 550 kg och är ca 160 hög.Oxå vbl.

Foderstat på min tävlingstravare på 9 år är ( kraftigt sto på 161 cm, tränas kondition 2 dagar i veckan & styrka 2 ggr veckan, vilar resten)

11 kg Hösilage
1 kg Krafft HöMix
1,5 kg Krafft BlåRöd
3 Kg Krafft BlåGul Havre
1,2 kg (torrt uppmätt) Betfor

Fördelat på hela dagen.

Provat med Krafft Lucern HöMix? Olja är oxå bra för tunna hästar. Även en kornkross & lucern blandning kan göra gott.

men som en annan skrivit, det kan bero på¨andra faktorer än maten att hästen är tunn.

Testa fri tillgång eller ge mer grovfoder, du kan också testa lusern och lägga till olja och b-vitamin.

Jag försöker förgäves få min travhäst att gå upp i vikt! Han är ganska smal! Behöver gå upp en massa kilon! Har hört att man kan köpa torrjäst, kan det funka? Har du tips?
*Han får ca 10kg hö om dagen.
*ca 1kg kornblandning + 500gr betfor...i varje hink..( 3st )

Oj, läste fel först, trodde han bara fick 1kg kornblandning...

Hade samma problem med min, har kommit fram till att 2-2.5kg kornkross per dag och 7kg hö är vad han behöver för att hålla hullet.
(hade helst gett fri tillgång men då äter han inte kornet, och på fri tillgång äter han 8kg, vilket inte räcker för att få upp vikten. Trots att vi har riktigt, riktigt dunder hö!)
Han har fri tillgång på halm, alltid, eftersom han föredrar korn framför halm, så den blir bara uppäten i sista hand. Har nog aldrig sett honom äta halm i boxen, däremot i hagen, men där kan jag inte ge så mycket hö eftersom den andra hästen han går med tar det och inte ska äta mer än han får. (har fri tillgång på annat grovfoder).

Jag fick tips på olja, men det hjälpte inte på min.
Se till att ha så ''kraftigt'' hö som möjligt, eller prova fri tillgång på lucern om höet har sämre värden.

olja! toppenbra!
korn är oxå bra så fortsätt me det!
dessutom kan du ju ge alfa/lucern etc..

min 7 åriga val får:
12 kg hö.1,5 kg hippo champ.4 liter greenpower.1 kg kornkross.1/2 kg betfor.mineraler,olja,vitamintillskott.

han är svår att hålla hull på men med denna fodestat funkar det.

ge helt enkelt mer mat om han äter upp.
mitt magra fullblod får
14kg silage och 5 kg hö
2kg korn
1kg betfor
e-vitamin
och morötter
och nu börjar han gå upp i vikt:smirk:

Vadå hungrig när han kommer från hagen? Har han inget foder i hagen?

Jag har gett mina hästar fri tillgång på ensilage/hö i många år och problem med hullet existerar inte, varken åt ena eller åt andra hållet. De slutar äta när de är mätta och går aldrig hungriga, hästar är gjorda för att äta i stort sett hela tiden...

Precis min tanke, mina Hbl äter ca 16-20 kg hö/dag, och det är i stort sett oavsett analysresultatet.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 066
Senast: Bee
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 919
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
808
Senast: Albatross
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka