Dåligt hull

S

sara81johansson

Har lite problem med att hålla min 2åring i bra hull. Jag har skickat höet på analys och det var mycket bra energiinnehåll, han har fri tillgång till detta. Fodras dessutom med Krafft grund 3 gånger per dag samt lite annat smått o gott typ rapsolja, mineraler, jäst osv Någon som har lite tips som haft samma problem??

Sv: Dåligt hull

Det är ju bra att det är bra energi, men hur står det till med proteinet? Var det tillräckligt för att bara ge Grund som komplement till en så ung häst?

Hur avmaskades han förra säsongen, och med vilket/vilka medel?

Hur länge har han varit tunn?

de flesta två åringar är tunna på våren, de brukar vara som hemskast då, gör kontroll att han får rätt foder, men oroa dig inte så mycket om du ser att behoven är täckta, för det måste inte vara nåt fel

hej
Jag har en del erfarenhet om hästar som inte "sätter" hull.
En del hästar börjar inte lägga på sig förrän de är 6,7 år.
Har du prövat med korn? det kan gå bra. Har hästen fri tillgång till hö? Hur ofta får den mat?
Unghästar behöver oftast ha fri tillgång till hö.

Jag säger som Madick och Masse :
Hur mkt PROTEIN inenhåller höet då? Det brukar avra det som spökar, energin brukar vara ca 7-8.5MJ jämt men proteinet kan skilja sig avsevärt mycket.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
501
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
369
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 862
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 597
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur