Dåligt hö - lite grovfoder...

mirage

Trådstartare
Jag som gärna vill ge mycket hö till min häst på ca 560 kg har ett dåligt hö (7,5 MJ; 23 prot). Har räknat ut en foderstat som innehåller 6 kg hö :eek: och 3 kg Lucern hackat strå. Eftersom lucern räknas som grovfoder blir det ju 9 kg totalt vilket borde räcka men guud vilken ångest jag har! Jag har en kvot på 6,6 ungefär så det finns plats för lite halm men jag vill helst ha en högre kvot då han är i ett muskelbyggande stadium och dessutom är ganska gammal. Har tunn rygg så jag vill ha nånting där iaf, muskler eller fett.

Kan ni försäkra mig om att min häst kommer att klara sig på detta alt. att han behöver mer så att jag kan lugna ner mig? :crazy:

En fråga till om någon har det i huvudet som ändå läser: Vad är det för värden i halm? :o
 
Halm har väl ca 4 MJ och inget protein? Men jag minns inte säkert.

Men varför inte ge mer hö istället? Även om det är dåligt så är det ju bättre än halm. Dessutom räcker 9 kg strå till din häst (även om jag förstår att du vill ge mer!) så du kan ju ge något kraftfoder för att få upp kvoten om du vill. Men prova för allt i världen med 6,6, det är ju rejält över den kvot som rekommenderas! Vad har hästen gått på tidigare?

N.B. att jag *inte* har delat ut några försäkringar! ;)
 
Fast jag vill ju ha en kvot på iaf minst 6,5 och då kan jag inte lägga till mycket mer hö. Vill ju inte att han ska få för mycket energi i förhållande till arbete heller och det är mest det som ställer till det faktiskt.

Säg att man har en unghäst då som måste ha kvar kvoten, är detta för lite då också? Är det viktigare för en unghäst att tugga mycket (läs mer än behovet) än för en vuxen häst?
 
Om din häst väger 560 kg, och vi antar att lucern strå också har 84% TS (vilket jag iofs inte vet) så får din häst ju 1,35 kg TS per 100 kg, mot rekommenderat lägsta 1,2 kg och absolut lägsta 1 kg. Det går alltså ingen nöd på den.

Det är ju så - vill man ge mycket hö bör man ha ett bra hö. Dåligt hö måste man begränsa, om inte hästen har ett jättestort energibehov och således kan äta mycket dåligt hö och tillräckligt mycket kraftfoder för att kompensera.

Jag har aldrig hört att unghästar har större tuggbehov än vuxna hästar, men det betyder ju inte nödvändigtvis att det inte är så... Däremot har jag hört att det kan vara svårt att få en häst så mycket som 3 kg hackat strå. :crazy: Men din kanske gillar det?
 
Jag har ju inte gett så mycket tidigare men då har han ätit med god aptit. Har däremot precis fått reda på att unghästen jag räknat till som skulle få 2,5 kg Lucern inte äter det så då får jag väl lösa det på annat sätt...

Tack för svaren! :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 008
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 565
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 589
Senast: Boj
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp