dåligt hö ?

I

isabeeelle_

Jag har precis köpt nytt hö för ca. 4-5 månader framåt, för 2.50 kronor kilot. det verkar vara kanon kvalité och alla hästarna i stallet tkr om det. Nu har min häst börjat hosta rätt mkt när man rider och jag misstänker att det är höet. Ingen annan häst hostar men kanske kan det vara att hon är känslig ? dessutom märkte jag igår att höet var fuktigt på vissa ställen och luktade lite konstigt. plus att ett par andra i stallet hittede saltbitar elr något i det ? någon som vet om man brukar hälla salt i hö ? och hur man kan förvara höbalar på ett bra sätt, hur gör ni ? Vi har allt hö (en bale = 25-30 kg) stående på träpallar i en spilta och så har vi öppna fönster i stallet och så. det är ett rätt så litet stall.. någon som kan hjälpa mig ?? / isabelle :confused:

Sv: dåligt hö ?

Ja man kan salta hö, främst för att undvika mögel i balarna. Prova att lägga fodret i blöt innan du serverar det. Blir hästen bättre, då vet du att grovfodret är boven.

Ja man kan salta hö, främst för att undvika mögel i balarna. Prova att lägga fodret i blöt innan du serverar det. Blir hästen bättre, då vet du att grovfodret är boven.

okej tack så mkt ! ska jag prova :)

Om det var fuktigt redan när ni köpte det så hade nog jag lämnat tillbaka det. Det låter inte som ett hö som man ge till hästarna.

När det gäller förvaring så beror det kanske på var man bor. Vi hade inte kunnat ha vårt hö i en box. Det är alldeles för fuktigt här i skåne för det. Vintern för två år sedan fick vi stora delar av vårt hö förstört. Då hade vi det på loftet ovanför stallet. Förra vintern bytte vi till ett bättre loft, saltade mellan lagren, staplade balarna rätt och täckte allt med halm. Alla balarna klarade sig. Nu var nog inte den senaste vintern riktigt lika fuktig men nästan.

okej. nej det var absolut inte fuktigt när vi hämtade det. och vi tar bara hem två tre balar om gången för dom bor bara en bit bort och förvarar det jättebra. det är jättebra kvalite verkligen. men tänkte om vi förvarade det på fel sätt kanske. vi bor i blekinge. men tidigare i samma stall hade jag mitt hö där fast i en annan box. och det funkade jättebra..

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade gjort som ovan skrev! Täck med halm runt om! Skulle inte heller förvara hö i stallet, dels avger hästarna fukt och dels så dammar det när man hanterar hö oavsett hur bra det är!
Om det du hämtat är fuktigt på olika ställen så skulle jag se till att ta bort det fuktiga så att det inte möglar, för mögel sprider sig som en löpeld i resten av partiet.

Jag hade sett till att lägga nedersta lagret på något, ex. pallar, så att det kommer luft under. Sedan lägga lager på lager av balar. Runt om lägger du ett enkelt lager med halmbalar som omsluter allt hö. Bygg klurigt så att du lätt kan "öppna" lagret med halm och lätt komma åt ditt hö.

hur staplar man rätt? tips?

Jag läste om det i en tråd här tidigare. jag ska försöka förklara. En höbals sidor är på två sätt. Den ena av dessa har de avklippta stråna vända utåt. Den andra sidan är det bara hela grässtrån. Den avklippta sidan ska inte vara utåt utan skydd mot luften. Utan de ska staplas så att dessa sidor vänds inåt stapeln.

Det var så jag förstod det och jag gjorde så plus salt på varannat lager plus halm i stort sett runt om alltihop. Inte vet jag vilket som hjälpte mest men allt klarade sig.

Finns ju två avklippta sidor så någon kommer ändå alltid sticka ut.

Jag har köpt hem mitt parti med ca 4 ton hö nu. Jag hoppas de ska reda sig!

Det är väldigt torrt på vårat nybyggda loft + att det kan strömma in luft från hål mellan golv o det snea taket.
Men skulle de nu mot förmodan bli fuktigt så kan jag skaffa halm, men då är väl skadan redan skedd.
Håller tummarna, men dom som sett de säger att det ska nog gå bra. Höet verkar alla fall riktigt torrt nu när det lades in.

Det kommer säkert att gå bra, men för att vara riktigt säker så skulle jag rama in med halm. Gjorde själv det misstaget förrförra vintern (som var fuktig och eländig) och vi fick slänga massor hö. Fukten utifrån förstörde det... Usch, tråkiga pengar och massa extraarbete.

Ajdå. Det höet skulle jag inte rekommendera dig att använda, i synnerhet inte de balar som tagit fukt. Förutom risken för allergisk bronkit finns även en betydande risk för störningar i tarmfloran med kolik eller fång till följd.

Även blött hö innehåller mögelsporer, men de irriterar inte luftvägarna på samma sätt.

Ah, det har jag inte tänkt på. Ska kolla det.
Nu så har jag redan lavat upp de. Men nu vet ja till nästa gång!

Men jag har sånna 30 kilosbalar, runda.. idag tog jag bort det värsta på en av dom för det luktade konstigt, sen ställde jag balen så den får luft och inte blir så instängd. Men det med halm verkar vara jättebra ! men är det till för att det inte ska damma och fuktas elr ?

Men jag har sånna 30 kilosbalar, runda.. idag tog jag bort det värsta på en av dom för det luktade konstigt, sen ställde jag balen så den får luft och inte blir så instängd. Men det med halm verkar vara jättebra ! men är det till för att det inte ska damma och fuktas elr ?

Jag hade inte använt höet. På din beskrivning låter det som ett hö som är förstört så som det redan står i tidigare inlägg. Om det bara är ett par balar som har blivit dåliga är det ju inte så farligt.

Halmen är till för att stänga in höet så att det förvaras torrt och ej blir fuktigt. Man kan inte stänga in det genom att lägga ngt över som stänger till helt.

Dammigt hö är ofta hö som antingen ej är tillräckligt torrt från början eller också blivit fuktigt och sedan har det möglat. Dammet kommer alttså från möglet.

Jag hade inte använt höet. På din beskrivning låter det som ett hö som är förstört så som det redan står i tidigare inlägg. Om det bara är ett par balar som har blivit dåliga är det ju inte så farligt.

Halmen är till för att stänga in höet så att det förvaras torrt och ej blir fuktigt. Man kan inte stänga in det genom att lägga ngt över som stänger till helt.

Dammigt hö är ofta hö som antingen ej är tillräckligt torrt från början eller också blivit fuktigt och sedan har det möglat. Dammet kommer alttså från möglet.

Okej ! Nej men jag tror ändå att det bara är några av balarna. får jag hoppas iaf. Nästa gång jag hämtar hö ska jag baar hämta två och sedan täcka med halm som alla sagt , det verkade kanon. jag använder såklart inte det hö som jag känner är fuktigt eller luktar konstigt. Men det är ju saltat hö, då möglar det väl inte lika lätt ?

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 183
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hejsan Höet som jag ger mina hästar har börjat lukta konstigt. I en bal var det synligt mögel men inte i de andra. En del balar...
Svar
14
· Visningar
4 398
Senast: mackan
·
Foder & Strö Denna vinter har varit ett långt, evigt pusslande med att försöka få tag på ett hö som håller någorlunda bra kvalité och värden, och jag...
2
Svar
29
· Visningar
4 050
Senast: wrangler
·
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
3 139
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025