Dåligt hö

C

cubox

Vi har tyvärr fått dåligt hö som vi köpt av bonden. Han säger att det nartuligtvis är jätte bra hö, och att analys finns. Men den har vi aldrig fått se! Och nu är det så att våra ston har blivit mycket smala. De har ätit i snitt 20 kg om dagen sen får de havre, korn, och mineral. Ger dem även c:a 3 kg lucern men inget händer! Det börjar att bli dyrt att hålla på så här, så vi ser oss om efter annat. Men alla värden är usla! De bästa vi kan få tag på är ett höensilage som ligger på c:a
30 smältbart
7.1 mj
84 ts
Resten kommer han inte ihåg i huvudet utan kommer att höra av sig. De hästar vi har är 3 avelsston, 2 föl och resten är avställda för vinter vila. Kan säga att det är endast stona som har gått ner. Hoppas att någon kan svara på den lilla info som finns. Annars får jag återkomma med mer info. Har även planer på att handla från horsehage. Är det någon som gjort detta innan? Har hört att de finns de hästar som inte gillar detta. Men det är väl olika smak och tycke kanske.

Sv: Dåligt hö

Är det silage på 84% ts är det på tok för torrt. Risk för mögel och andra bakterier.

Prova att ge dem lucern som är ett bra proteintillskott, tillsätt gärna lite olja så ska du se att du får upp dem i vikt.

Ok såg att de redan äter lucern.
Då återstår olja eller om du byter till Krafft protein i stället.

De får även olja. Men jag kanske skall prova kraft protein. De är även avmaskade och jag har kollat träck prov genom vår vet.

Jag har fått jättebra resultat på min gamleman med Krafft Groov. Vet också att det finns många som är jättenöjda med Hippo (för att nu inte enbart ta parti för Krafft). Det är nog olika vad som funkar på olika hästar.

HorseHage är väl bara vanligt hösilage i små förpackningar, eller har jag missförstått detta?

Eftersom du har föl och avelsston kan det nog vara ekonomiskt försvarbart att köpa hösilage med bra värden även om det kansker bara finns att köpa en bit bort. Det blir visserligen en del transportkostnader men då slipper du ju kostnaden för allt kraftfoder. Om du funderar på HorseHage så måste hösilage med bra värden löna sig i alla fall för HorseHage är jättedyrt.

Annars kan jag rekomendera lusern men det är förstås ett dyrt alternativ om det behövs mycket varje dag.

horsehage går inte att få tag på i västsverige. det är slut! så det är inget att tänka på.

Vi har tyvärr fått dåligt hö som vi köpt av bonden. Han säger att det nartuligtvis är jätte bra hö, och att analys finns. Men den har vi aldrig fått se! Och nu är det så att våra ston har blivit mycket smala. De har ätit i snitt 20 kg om dagen sen får de havre, korn, och mineral. Ger dem även c:a 3 kg lucern men inget händer! Det börjar att bli dyrt att hålla på så här, så vi ser oss om efter annat. Men alla värden är usla! De bästa vi kan få tag på är ett höensilage som ligger på c:a
30 smältbart
7.1 mj
84 ts
Resten kommer han inte ihåg i huvudet utan kommer att höra av sig. De hästar vi har är 3 avelsston, 2 föl och resten är avställda för vinter vila. Kan säga att det är endast stona som har gått ner. Hoppas att någon kan svara på den lilla info som finns. Annars får jag återkomma med mer info. Har även planer på att handla från horsehage. Är det någon som gjort detta innan? Har hört att de finns de hästar som inte gillar detta. Men det är väl olika smak och tycke kanske.
Det där är plastat hö och inte hösilage. Kanske är bättre att skicka efter hösilage från en bit bort. Ska ni köpa för hela våren nu så kanske det är värt det. Annars kan det ju vara idé att skicka in en egen analys på höet eftersom ni inte fått ta del av bondens resultat (om det nu finns något resultat från honom?) Det kostar ju bara ett par hundralappar, så det kan det väl vara värt.

Ge mer lusern. Det är det snällaste mot magen och mot plånboken. Och faktiskt det bästa rakt över - som jag ser det.

är det inte bättre att byta lev. ? här finns hyffsat gott om bra storbals silage med väldigt bra värden till hyffsat pris, efter vad jag hört av bönderna så fick dom flesta in en väldigt stor och bra 1-a skörd.

Dels blir frågan hur stora, vilken ras är det på hästarna?
För till mina halvblods och fullblodsston + unghästar är inte 20 kg per dag så mycket. De äter mer.
När det gäller lusernen så beror det lite på vilket fabrikat det är. Olika fabriakt olika värden. Samt hur länge du har gett den här mängden. Det går mycket fortare för en häst att tappa om den får fel foder än att få den att äta upp sig igen. Speciellt när gäller dräktiga ston och växande unghästar. Dessa kategorier är ibland svåra att hålla i hull även med optimalt foder. Unghästarna speciellt under kraftiga växtperioder.

Sedan säger du inte heller hur mycket kraftfoder de får. Om jag utgår från ett medelvärde på vad jag ger mina ston så är det:
Fri tillgång på grovfoder (i mitt fall ensilage med inte helt optimala värden men bättre än det du angett) dygnet runt.
2,5 kg Kvarnby lusern pellets.
2 kg havrekross, Matilda
Mineralfoder.
Detta är som jag skrev ett medelvärde så vissa får mindre och några får mer och en del får även andra tillsatser som soja, korn eller Stud Balanser. Allt beroende på individuella behov.

Ditt hö har en kvot på 4,2, så du får lägga på många kg Lusern för att få en bra kvot för ett dräktigt sto, eller så får du hitta nått bättre alternativ till Lusernet med väldigt hög smrp kvot.

I ditt läge hade jag nog valt o byta grovfoder leverantör

Liknande trådar

Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
2
· Visningar
672
Senast: Sofiiiia
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
11
· Visningar
2 016
Senast: axel
·
T
Foder & Strö Hej! Fått ganska uselt proteinvärde på höet; 22 gr/kg. Analysen per kg foder Torrsubstans 83,0 % Energi 8,1 MJ Smältbart råprot...
Svar
5
· Visningar
2 921
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Jag har 2 kallblod (finnhästar) på lösdrift. Båda är ungefär samma storlek, runt 155 cm höga, lite åt det grövre hållet. Typ 550-600 kg...
Svar
13
· Visningar
1 985
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka