Dåligt hårfäste

Niela

Trådstartare
Ja jorunn tappar väldigt mkt man och svans för dagen.Tar man piggborste så sitter mkt kvar på borsten eller att man drar med handen.

Hon har ej exem och kliar sig inge så pga av de är de ju inte.

Har läst att unghästar 4-5 åringar som har tappat massa för att sen aldirg mer göra de..
Så tänker om de är detta min håller på med nu?

Eller kan de vara någe vitaminbrist? eller överskott av någonting?

Hon har ju så lite man så det lilla hon har är man ju väldigt rädd om=)
Många frågar om jag klipper manen men nä den är så där kort och rak!
Vet ju att jag iaf vintertid tappar extremt mkt hår så kanke är de bara nått tillfälligt??

Ni som varit med om detta på era häsatr vad var de för nått i erat fall?

På denna bild syns de hur rak den är!

Ridbilderplussjag024.jpg

Sv: Dåligt hårfäste

Min pålla gör likadant och hon har ej heller exem.

Under hösten/vinter/vår växer manen ut och blir lång, tjock och fin! Men i samband med pälsfällning så fäller hon också massor med man och man kan dra bort massvis med lösa hårstrån från manen. Jag fick också frågor om jag klippt manen förra året. Även pannluggen minskar.

Tror det är helt normalt och att dom helt enkelt fäller manen på samma sätt som dom fäller övrig päls:)

oki då kan jag pusta ut hehe..
Ja nu när hon tappar så mkt så rör jag inte manen utan sprayar massa pälsglans bara så får den vara ifred=)

ja, du kan nog ta det lugnt :)

Alla islänningar i vårat stall får kortare man under sommaren. Och vissa (som min) får rakare så man nästan kan missta den för att vara klippt. Så är det hos oss iaf, sen kanske någon annan kommer svara nåt annnat :)

Jag är också väldigt rädd om manen! Pållan är ju så mycket snyggare när håret är på plats men finns inte så mycket att göra mer än invänta hösten då det börjar växa igen ;)

Ja jag har ju aldrig stått med andra islänningar utan alltid stått med hbl.
Så jag har ju inte så mkt att gärmföra med direkt:( och är ju rätt ny på denna ras och känner inga som har islänningar heller bara hbl och andra raser.

Ett visst tagelbortfall får nog anses som normalt, men det är svårt att avgöra på din beskrivning om det ska anses som normalt. Så du får helt enkelt avvakta och se.

MEN, använd INTE piggborste på man och svans. Det sliter oerhört på taglet och ger en tunn och stripig man och svans. Det finns borstar avsedda för tagel, de sliter mycket mindre, och ökat bortfall kan även beror på piggborsten.

Båda mina fäller mycket av sin man på sommrarna, likaså såg jag många av hästarna på min islandsresa som gjorde samma sak. Jag redde ut Kveikjas man idag, stora dreads av fälld man lossade o visst det blir tunnare, men man kan ju inte ha tjock fluffig man av lösa hårstrån i dreadlocks! (Hårförlängning *tihi*) Kveikja har inte exem eller kliar sig något särsklit, Andi har exem, men kliar sig inte alls med täcke o han fäller man ändå.

Du behöver nog inte oroa dig för jorunn, o huruvida du vill borsta bort det lösa eller inte får du bestämma själv. Jag ser iaf ingen anledning att ha trassliga dreadlocks bara för att det skall se tjockt ut. Kveikja har typ lika lite som jorunn ser det ut som... (Fast den är dubbelsidig, lika mkt på bägge sidor).

kveikihrimnir.jpg

Filipus tappar mkt man han med, han har tappat jättemkt man på drygt 2 år, men nuförtiden använder jag inte piggborste eller nåt i manen, jag försöker trassla ut den med mina fingrar och ska införskaffa en tagelborste!

Min häst tappar också extremt mycket man ochjag gråter nästan varje gång jag borstar honom manen bokstavligen faller av. Vet dock att det är vanligt band islänningar att dom feller manen på våren/sommaren (har haft andra isläningar som gjort det)så min snorri fäller väl bara lite mer än dom andra men lika sorjligt är det juh för det. Jag skulle helst inte borsta snorris ma med piggborse men någon dag iveckan gör jag det iallafall eftersom snorri också kliar sig mycket och jag tror att är det mycket lös man som tovar sig så kliar det mer så därför provar jag få bort allt han tappar det kommer ialla fall fara av sig själv inom en snar framtid så då kan jag lika gärna borsta bort det så att det slipper vara en av faktorerna till varför han kliar sig.

Min häst har tappat mycket hår de senaste åren. Förra året blev pannluggen jätteliten. Den sommaren kliade hon sig mer än vad jag tycker är normalt, så jag antar att hon fått lindrig eksem. Är inte helt säker dock - är det eksem så är den väldigt lindrig.
Nu i år började jag med flugtäcke och smörjning så fort första knotten kom och nu ser hennes man mycket bättre ut och hon kliar inte.
När hon fällde vinterpälsen i år tappade hon en massa hår vid svansroten, men inte från manen. Det stannade av när hon hade sommarpäls och nu när hon så smått börjar fälla den så har det börjat lossna hår från svansen igen och lite från manen. Håller tummarna för att pannluggen håller sig fin iaf.

Vet en annan eksemhäst som har varit precis likadan nu i sommar så på den och min är det nog lite både och. De kanske skulle fällt hår ändå, men det blir nog mer pga eksemen. Egen teori alltså.

Oki ja men nu kan jag verkligen pusta ut då det verkar ju vara rätt normalt=)

Skulle också vilja att jorunn hade dubbelman hon har de längst upp mit öronen..
men men kan ju inte få allt=)

Ja jag tycker som du jag vill ha fin utredd man jag borstar den iaf 3 ggr i vecan och 1 av dessa blir med piggborste iaf i svansen längst ner är de svårt att bara borsta ut tovorna som blir annars om man aldrig rör svansen.
Jag är allergisk mot toviga manar och svansar haha..=):rofl:

Liknande trådar

Islandshäst Ny häst (och hästras efter alla år som inbiten dressyrhästägare) och nya frågor som uppstår, hoppas någon kan hjälpa mig med...
Svar
3
· Visningar
2 019
Senast: Silvery
·
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 538
Senast: linda93
·
Hundhälsa Bakgrund om hunden som kanske *?* är relevant: 6år gammal svart med silvertan (kanske inte heter silvertan men ni får ha lite...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Red_Chili
·
V
Hästvård Behöver lite råd och tips nu. Har köpt en shettiskorsning som sällskap till min andra häst. Förra ägaren sa att hon hade exem, och jag...
Svar
2
· Visningar
1 010
Senast: krambanan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter