Dåliga vägar

G

Gisburne

Har tittat på en del ponnyhopptävlingar på sistone, och blir lika förvånad varje gång - vägvalen är hos väldigt många extremt dåliga, med skarpa kurvor och sneda anridningar/hopp. Väldigt få verkar ta ut kurvorna i grundomgången och ge hästen en ärlig chans att komma rätt. Att hoppa snett över ett hinder i en grundomgång ser jag inget syfte med, då kommer man ju bara fel på nästa...? :confused:

Det här är inte en tråd för att kritisera ponnyekipage, utan jag undrar vara varför det är så här? När jag gick på ridskola, för 100 år sen ungefär, så fick vi lära oss hur viktigt det är med bra vägar och att alltid försöka komma rakt på hindret, i alla fall i grunden. Min hoppinstruktör när jag var 15-17 år var också väldigt noga med det och för mig är det en självklarhet att ta det lugnt, anpassa tempo efter underlag och hinderhöjd och att rida säkra och planerade vägar. Nu har jag inte tävlat aktivt på ca 10 år, så min metod är kanske gammal och förlegad? Eller ligger fokus nuförtiden bara på högt tempo? Saknas det utbildning bland unga ryttare?

Tankar och idéer, nån?

Sv: Dåliga vägar

jag tycker att dom rider antingen eller. antingen så rider dom som små blå både fart och vägmässigt i både fas 1 och 2 eller så rider dom snyggt. tycker det mest är kategori B och C som rider som om elden vore lös. men det är många som rider snyggt och trvligt också. tråkiga är att dom som rider sådär fort och dåliga vägar, dom tar med sig det när dom rider stor häst sen. har sett det många gånger tyvärr. och när hästen stannar så är det fel på den för att den inte tog det snea och omöjliga språnget som ponnyn alltid gjorde.

Nu rider jag inte ponny längre, och är så länge sen jag gjorde det att det inte är relevant.

Men har ju hoppat för lite olika tränare nu på 'senheten', med storhäst på unghästnivå. Och märkt en stor skillnad mellan tränare och tränare på var fokus ligger. Varit VÄLDIGT stor skillnad i hur mycket fokus som lagts på vägarna. Och även i hur mycket fokus som lagts på andra saker, te x rätt vs fel galopp. Båda sätten har ju sina poänger, att alltid se till, med avbrott om omfattning om så krävs, att hästen går i rätt galopp kommer ju lägga en god grund för att hästen landar i rätt galopp, och om den hamnar i fel galopp byter om själv, eller ryttaren kan göra ett byte i språnget, och det sparar sekunder på omhoppningsbanan sen. Men att sålänge hästen inte är obalanserad låta den sköta det själv, fokusera på tempo och jämn anridning och inte hänga upp sig på om det är rätt eller fel galopp är också fullt begripligt. Om ryttaren fokuserar på sitt byter ju de flesta hästar dessutom själv om de upplever det som krångligt. Men vissa tycks inte bekymras av att gå i fel galopp genom en sväng, och det kommer kosta sekunder sen. Och kanske 'tas igen'med flåridning?

Men jag tror att det slarvas med vägvalet, i viss mån på träning (även om de flesta är petiga med det) men ffa vid egen hoppning, och i synnerhet på tävling. Jag tycker överlag att man ser mindre och mindre 'skolningsrundor' numera? T ex om hästen, ung och lite grön, gått felfritt i grunden, så oftast kan det inte låtas bli att gasa lite i omhoppningen, eller försöka rida snäva vägar. När det vore bättre långsiktigt att ta 'en grundomgång till', dvs i lugnt tempo med fina, 'vida' vägar ge hästen fina språng i kroppen. Ingen rosett, men en utbildande dubbelnolla.

Man kan ju se ekipage gasa runt avd B i ett tempo som skulle gett placering i avd A. OCH, ofta påpekas det, t ex 'Vi dubbelnollade i 0.90 igår, avd B, men kollade sen och vi hade näst snabbaste tiden bland alla, även de i avd A'. Och så frestas de att gå över i Avd A och slåss om placeringarna.

och har hästen aldrig lärt sig att lugnt och kontrollerat galoppera runt en bana på tävling, så kommer den inte göra det heller utan dessutom själv 'sätta upp farten', skära kurvor och 'leta hinder' istället för att vänta på ryttaren. Och en ryttare som aldrig lärt sig att 'låta hindret komma till sig', utan attackrida varje hinder, kommer inte kunna hjälpa hästen att sansa sig heller. Utan då blir det 'flängigt' eller evigt tjafsande om tempot etc.

Fast det är väl inte så konstigt egentligen.Barnen vill ju i många fall vinna eller ta en placering och då måste de rida som blådårar så länge vi har bedömningar som premierar minst fel och lägsta tid.Inge konstigt alls.

Ponnyekipage borde få tävla mer i bed clear round eller stilhoppning än vad som finns att tillgå idag.

Jag tror mkt handlar om att dom vill vinna, så rider som som dårar för att få bäst tid, sen är de ju lika bra att göra de i fas 1 osså :grin:

Iaf här uppe är det få som tävlar b och c-ponny vilket gör att placeringarna är få. Det gör att många rider som galningar..
Även i d-ponny klasserna så är det många som vill ta den där segern och därför tar nog många den där vägen som man inte skulle göra annars.
Sen kan det ju vara som för mig som måste sätta lite fart redan i grunden för att ponnyn ska hoppa. :p sist så när jag tävlade så hörde jag när jag hoppade över ett hinder nära läktaren hörde jag någon som sa "gud, vad fort det går". Men samtidigt hade ju jag kontroll på henne, vilket många av dom andra inte har ibland. Sen kan du ju vara bra om man kan omhoppningen också och inte rider jättesnett på andra hindret, som jag gjorde:angel:
Vissa föreldrar vill ju att deras barn ska vinna, dom säger det kanske inte rakt ut, men det förstår man ändå. Det tycker jag är synd..

Fast det är väl inte så konstigt egentligen.Barnen vill ju i många fall vinna eller ta en placering och då måste de rida som blådårar så länge vi har bedömningar som premierar minst fel och lägsta tid.Inge konstigt alls.

Ponnyekipage borde få tävla mer i bed clear round eller stilhoppning än vad som finns att tillgå idag.
Ser ingen anledning att rida med dåliga vägar och sneda hopp i en grundomgång. Det innebär ju bara en risk att inte komma till omhoppning och då kan man ju ändå inte vinna.

Det jag tycker är roligast är att ridsport förbundet, ist för att sätta in det i LD, LC där det verkligen behövs, har satt in stilhoppning i LB och högre.. Är det bara jag som tycker dt är lite dumt?:)

KL.
Här i Skåne får ponnyekipagen inte tävla mot klockan i LD. Vi har endast bed. A två faser. Det innebär att om alla rider felfritt i båda faserna får alla en blå/gul rosett. Tycker det är jättebra.

Jag hade nog tyckt att hela idén med att tävla gått om intet om alla fick "första pris". Okej om alla får en clear-roundrosett, men gul/blå betyder ju 1:a i klassen. Jag hade nog inte velat tävla under såna omständigheter, men jag förstår tanken med att inte lära dem att rida fort från första början.

Fast det är mkt sällan en a eller b-ponny river eller stannar oavsett hur ryttaren rider.Det måste finns en orsak till att de flesta rider som de gör och det tror jag är just tidsanspekten.

Stannar gör de, men riva är ju svårt när man är så liten och inte slår i bommarna så hårt. :crazy: Lättare bommar på A-ponnytävlingar kanske?

En tävling jag höll i nyligen resulterade i flera avsittningar inne på banan just för att ryttarna red väldigt snävt och ponnyerna sa ifrån och stannade. Att komma i 80 grader mot en oxer på 50 cm när hästen är under metern hög är ju inte vidare smart, ur många aspekter. Den tävlingen hade ingen maxtid, eftersom den räknades som en träningstävling, så de hade ingen anledning att rida så i grunden. Det tycker jag att deras instruktörer/ridlärare borde påpeka oftare, så att barnen lär sig från början att ta ut vägarna och komma rakt på hindren i den mån det går. Det tjänar de på när de kommer upp i klasserna på större ponnyer/hästar sen.

Men, men, det är säkert bara jag som överreagerar...? :confused:

Nu är det så att alla i klassen rider inte två faser felfritt, ibland är det endast en handfull ryttare som har klarat av detta och då delar de första platsen.
Denna bedömning används endast i Lätt D, den klass de flesta debuterar i, nästa klass, Lätt C är allt som vanligt igen och man rider mot klockan i andra fasen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Efter en riktigt dålig period i livet med att inte veta vad jag ska göra med livet och tänker jag försöka satsa på ridlärare level 2...
Svar
7
· Visningar
2 772
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
897
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka