Dåliga naglar?

Buck

Trådstartare
Jag har aldrig behövt bry mig om mina naglar då de aldrig brutits mer än när de varit på tok för långa och jag typ kört fingrarna in i väggen eller liknande ^_^.
Men nu är de riktigt hemska :o sköra och går i sönder var och varannan dag :(.

Har aldrig haft så här korta naglar tidigare och ändå bryts de :cry: växer väldigt fort också så är antagligen ngt samband med kvaliten :/.

Vad kan ligga bakom en så här drastisk förändring? (Började märka det i julas och har blivit värre hela tiden)
Finns det ngt tillskott som är bra att äta? (Vegeterian sen ett år)
Och Vad kan jag göra för att skydda naglarna så länge?
Hjälp :(

Jag fick apkassa naglar efter att ha nästintill tvingats till gelnaglar (fruktansvärt missfärgade efter jobb). Det var inga problem, men att sedan tvingas slipa ner dem för att få av gelén - det sabbade naglarna. De blev såklart lövtunna och nu bryts de och skivar sig så fort de kommer utanför nagelbädden.

Det du upplever nu (utväxten) är ju ett tag sedan nageln producerades. Så det kan väl vara stress då? Jag äter vitamintablett och upplever normalt inga problem med nageltillväxten. Har du känt dig hängig och sjuk förra året? Hur mår håret?

Jag fick apkassa naglar efter att ha nästintill tvingats till gelnaglar (fruktansvärt missfärgade efter jobb). Det var inga problem, men att sedan tvingas slipa ner dem för att få av gelén - det sabbade naglarna. De blev såklart lövtunna och nu bryts de och skivar sig så fort de kommer utanför nagelbädden.

Det du upplever nu (utväxten) är ju ett tag sedan nageln producerades. Så det kan väl vara stress då? Jag äter vitamintablett och upplever normalt inga problem med nageltillväxten. Har du känt dig hängig och sjuk förra året? Hur mår håret?
Har ätit vitamin och vegantabletter varje dag senaste året och håret har iofs varit mer kluvet detta året än tidigare men då så misshandlar jag det en hel del också med att ha det uppsatt 20h om dagen +har pannband och borstar sällan..
Hade en period av extra stress i höstas men annars har jag mått alla som andra år.

Antar att det är Vitamin B12 i din vegantabletter?
Fast i och för sig rasade det rätt mkt hårstrån också på mig när jag hade B12 brist.

Men ska kanske ta blodprov och se om jag har ngn brist på ngt :/, hade inte ngn jätte bra kost innan jag slutade med kött och har nog inte förbättrat den även om jag numer äter vitaminer..

Men ska kanske ta blodprov och se om jag har ngn brist på ngt :/, hade inte ngn jätte bra kost innan jag slutade med kött och har nog inte förbättrat den även om jag numer äter vitaminer..
C-vitamin hjälper med järnupptag (och järnbrist påverkar håret), tänker om du äter mest tillagade grönt så kanske ett rejält gäng råa morötter, kiwi och apelsiner och sådant kan hjälpa lite? (bara för att jag själv faktiskt lätt missar just det och du säger att du inte äter jättebra.)

Är du vegan eller slutat med kött? ägg är ganska näringsrikt?

Jag skulle tippa att du har mineralbrist, slarvar du med maten så får du i dig för lite kisel, zink, järn mm vilket påverkar hy, hår och naglar.

C-vitamin hjälper med järnupptag (och järnbrist påverkar håret), tänker om du äter mest tillagade grönt så kanske ett rejält gäng råa morötter, kiwi och apelsiner och sådant kan hjälpa lite? (bara för att jag själv faktiskt lätt missar just det och du säger att du inte äter jättebra.)

Är du vegan eller slutat med kött? ägg är ganska näringsrikt?
Allergisk mot citrus, morötter, kiwi och de flesta av deras släktingar tyvärr.
Är Lakto ovo vegeterian.

Allergisk mot citrus, morötter, kiwi och de flesta av deras släktingar tyvärr.
Är Lakto ovo vegeterian.
Ok då är det väl bra att kolla blodet kanske ändå? järn påverkar naglar och hår. Men du kanske äter broccoli eller ngt med C-vitamin i såklart! :D

(eller prova järn+C-vitamin brustabletter, men jag tror inte det är så nyttigt i längden)

Ok då är det väl bra att kolla blodet kanske ändå? järn påverkar naglar och hår. Men du kanske äter broccoli eller ngt med C-vitamin i såklart! :D

(eller prova järn+C-vitamin brustabletter, men jag tror inte det är så nyttigt i längden)
Mår inte så bra av blomkål eller broccoli heller :o.. inte det bästa förutsättningarna för att bli vegetarian dvs :rofl:.

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar