Dåliga magar!

S

SofaijaHhh

Båda hästar i mitt stall är dåliga i sina magar, finns de något jag kan ge ev om de kan vara något virus som bör kollas upp av veterinär?
Har suttit och klurat! men kommer inte fram till varken bu eller bä!
Dom blir inte sämre än de stade de är i nu men blir dagvis bättre.
Dom blir lösa i magen varje år dom kommer till den hage dom är i nu, kan det ha något med gräset att göra?

Sv: Dåliga magar!

Om detta fenomen med dåliga magar upprepar sig varje år då hästarna kommer till den hagen, så är ju sannolikheten oerhört stor att det är något där som deras magar reagerar på. Är det blött obetat gräs dom nu går på så är det inte konstigt att dom blir lösa i magen.

Höstgräset är inte bra för hästar har jag noterat, min häst tål det inte iaf. Hon klarar det med bakjäst för att hjälpa magen denna tid på året.

Svart till alla spec mitrolle, de är är en nedbetad hage men nära till vattenkällan som vi tar vårt eget drickvatten ifrån som är jättebra.
De kan ju bero på årstiden då de är denna tiden på året då vi tar upp dom till "vinterhagen" men samtidigt den tid på året de blir lösa. Så hur mycket bakgäst ska man då ge? mina hästar är 3 år.

Börjar ni stödfodra i god tid innan hästarna tas till denna hage ? eller stödfodrar ni ingenting ? du får nog ge mer info än så, du skriver ingenting om utfodring som ex.

Min häst fick 1 paket delat på morgon o kväll först och nu underhåller jag bara med ½ paket på kvällen.

Kapar denna tråd jag också lite, hoppas det ej gör ngt...

Min är också jätte lös. Han har varit bättre nån/några dagar nu och då.

Min häst går i en delvis ler-geggig hage, delvis torr
(han väljer dock själv att stå i närhetenav grinden och i leran mest hela tiden)

Han får dods**n an hor**l musli. Jag tycker själv att jag är noga med hygienen kring foder, byttor, vatten etc. Silaget i hagen äts hur "foderhäck"
Silaget är i bra skick och han får den TS han behöver, protein, vitaminer etc.
Kraftfodret har vi börjat med nu i början på hösten, han fick grund förut. Men jag tycker mig minnas att han alltid varit åt det lösare hållet i perioder(har ej haft han så länge).Förra stallet hade vi verkligen inget bra grovfoder så jag trode det var därför då.

Under natten är det lite fastare och mer likt korvar/pluppar men det som kommer ut under träning och i hagen är löst, så löst. Det ser värre ut än koblajjor. :crazy: Det är inte alls kul att mocka hagen, boxen eller försöka städa efter sig efter en uteritt om olyckan varit framme.

Vad tror ni om vårt dilemma?
Vad är detta bakjäst? Är det vanlig jäst man bakar med från butiken?
Hur doserar man detta, hur länge,ofta ?
Skulle jag oxå borda prova detta?

Tacksam för råd....

Något direkt wirus att oroa sig för finns inte, utifrån dessa symptom.

Däremot bör ni noga kolla upp wad hästarna får i sig. Du skriwer att problemet dyker upp när ni byter hage - finns det några giftiga wä[ks]ter där? Ruttet gräs? Gräwer de efter rötter och får i sig jord?

Hur ser foderstaten ut? Får de tillräckligt med growfoder? Är allt foder aw god hygienisk kwalitet? Hur förwaras growfodret?

Är hästarna kontrollerade awseende inälwsparasiter? Träckprow? Om ej, hur är de då awmaskade?

Det finns en massa preparat för att stabilisera tarmfloran, men det wiktigaste är att ni eliminerar det som gör hästarna dåliga. War nu detektiw och leta på!

dom är stödfodrade med hö sedan sommaren då dom varit i dåligt hull sen tidigare ägare och har varit en kamp att få upp i vikt, nu ser dom bra ut i hullet. :D:D:D
Hursom jag började med kraft 90 för ca en månad tillbaka och dom får de tillsammans med b-vitamin och något som ska hjälpa hovar (får inte fram namnet i min hjärna) ^^ för den ena får lätt sprickor såhär års. Den hjälper hurbra som helst!
Detta förvaras i ett rum i mina tunnor som alltid står stängda. ( förutom när jag öppnar xD ).
de får 1 L morgon 1 L kväll. och fri tillgång till hö då de går på en lösdrift. Höet ges inne i lösdriften som är juten och är ej i närhet av lera eller vatten. Grusat utanför lösdriften, så ingen överflödig lera dras in.

även höet förvaras på hölogen som i somras fick sig en grundlig utrensning och upp-putsning. höet ligger på stora pall liknande saker.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
823
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 052
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar