dåliga hovar.

Sv: dåliga hovar.

Du har fått många bra råd redan, men det kan vara värt att prova att smörja hovarna med torskleverolja (fodertran) också. Det s.a.s klistrar ihop hovarna lite. Smörj varannan dag på rena hovar, massera gärna vid kronranden också.

Det finns ju vissa saker man bör beakta i och med sprickor: bla: belastningsförhållandena..vilket i ditt fall låter som tendens till ev plattfothet (tänkte på utflutna hovar), detta kan man förhindra i tidigt skede genom att förkorta skoperioden. Sedan har vi det som oftast är på tapeten: uttorkning av hornet, denna uttorkning får man genom att smörja in div universalmedel på hoven, eller som en del hovslagare gör: raspar bort glasyrlagret. Vill man stimmulera horntillväxten ska man massera/blistra kronranden....mer behövs inte. Men tillväxten stimmuleras också av motion på bra underlag. Det går att mäta hovhornets fuktighet med en fuktkvotsmätare...dock vet jag ej om den är tillgänglig för privatpersoner. Vidare: hovformen och kvaliteen som kan vara ärftligt spelar roll...i vart fall verkar plattfothet gå i arv ?!! Söm och sko innebär alltid spänningar i hornet, men går att förhindra till viss del med andra beslag/söm. Även sår och skador i kronranden ökar uppkomsten av dålig hovkvalitee, eftersom hornet bildas där (förenklat sagt).
*Barfotagång, A och O för de hästar som verkligen kan gå barfota och HÄSTÄGARE som har tålamod att vänta...Plattfothet är väl inte direkt sådana som alltid klarar barfotagång. (hovbölder, stengallor o.s.v)

Mina råd:

*Hornet skall hållas fuktigt...dock EJ med salvor eller olja...vattenbad ska det vara eller massera kronranden.
* Överbelastat område på hoven ska avlastat med lämpligt beslag.
*Plattfothet ska ha kort skoperiod för att förhindra att hoven tillåts flyta ut, utflutna hovar gagnar för sprickor. Plattfotade hästar ska ha en BRED sko som ger gott understöd. (jag vet INTE om din häst är plattfotad...rätta mig om jag har fel, har bara spånat i dina inlägg)
*Välbalanserad foderstat.

Sedan får alla andra rätta mig också om jag är ute och seglar ;)

Senast ändrad:

de rådet har jag fått av många... var på granngården idag men de va slut... ska försöka med de hade ja tänkt...

hon är inte plattfotat.. har ptroligt små hovar... har 1 eller 0 ifram 1 el 2 i bak...
dock är hon rejält inåttåad båda fram. men hovis trodde inte att de hade någon betydelse.. ska flytta hem till hovis nu så då blir de nog barfota gång i sommar och en bra bit in på höten tills snön kommer... med nogrann verkning å stenkoll på hovarna.. just nu skos hon med 6 veckor mellan för hoven måste få växa lite... den har knappt växt när de gått 6 veckor... så vi ska prova att ta lite längre nu för att hoven ska få växa lite mera..

hon har skor redan... vill helst ha de i fortsättningen oxå..men funderar på att ta av dom nu till sommaren..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 893
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 661
Senast: super
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!
  • Kattbilder #10