Sv: dåliga hovar.
Det finns ju vissa saker man bör beakta i och med sprickor: bla: belastningsförhållandena..vilket i ditt fall låter som tendens till ev plattfothet (tänkte på utflutna hovar), detta kan man förhindra i tidigt skede genom att förkorta skoperioden. Sedan har vi det som oftast är på tapeten: uttorkning av hornet, denna uttorkning får man genom att smörja in div universalmedel på hoven, eller som en del hovslagare gör: raspar bort glasyrlagret. Vill man stimmulera horntillväxten ska man massera/blistra kronranden....mer behövs inte. Men tillväxten stimmuleras också av motion på bra underlag. Det går att mäta hovhornets fuktighet med en fuktkvotsmätare...dock vet jag ej om den är tillgänglig för privatpersoner. Vidare: hovformen och kvaliteen som kan vara ärftligt spelar roll...i vart fall verkar plattfothet gå i arv ?!! Söm och sko innebär alltid spänningar i hornet, men går att förhindra till viss del med andra beslag/söm. Även sår och skador i kronranden ökar uppkomsten av dålig hovkvalitee, eftersom hornet bildas där (förenklat sagt).
*Barfotagång, A och O för de hästar som verkligen kan gå barfota och HÄSTÄGARE som har tålamod att vänta...Plattfothet är väl inte direkt sådana som alltid klarar barfotagång. (hovbölder, stengallor o.s.v)
Mina råd:
*Hornet skall hållas fuktigt...dock EJ med salvor eller olja...vattenbad ska det vara eller massera kronranden.
* Överbelastat område på hoven ska avlastat med lämpligt beslag.
*Plattfothet ska ha kort skoperiod för att förhindra att hoven tillåts flyta ut, utflutna hovar gagnar för sprickor. Plattfotade hästar ska ha en BRED sko som ger gott understöd. (jag vet INTE om din häst är plattfotad...rätta mig om jag har fel, har bara spånat i dina inlägg)
*Välbalanserad foderstat.
Sedan får alla andra rätta mig också om jag är ute och seglar