dåliga hovar.

LadySara

Trådstartare
Ni som har hästar med dåliga hovar dvs hovar som spricker lätt
och går sönder så de knappt finns nått att spika i vad gör ni åt de??

har fått en madam som helt plötsligt har fått katastofalt dålig hovkvalitet..

Sv: dåliga hovar.

LadySara skrev:
smörjer ni med nått?? ger ni nått typ biotin?? vad anser ni fungerar ??

har du en uträknad foderstat? så att du vet att hästen har en balanserad foderstat och får allt vad den behöver i lagom mängder?
Det är A och O.

jag ger biotin och de i kombination med en underbar hovslagare så har han hovkavlitet blivit så mkt bättre!
när han kom till mig kunde han knappt gå pga. alla hovsprickor
plus att han gick på trakterna.
men nu ser han mkt finare ut efter 3 år.
han har en liten spricka på en hov.

men hade aldrig gått utan hovslagaren :bow: :bow: :bow:

jag masserar även kronranden varje kväll med vatten.

Senast ändrad av en moderator:

sirap??? att smörja med... kladdigt värre... seeeg kladdigt?? hur ofta smörjer du de ??

precis .. bra hovis är a & o.

men många hästar här i kring har utan nån anledning fått sämre hovkvalitet..

Min förra hovslagare sa att han smörjde in ENBART sprickor i sirap och att det gav super bra resultat, har dock ej testat själv men kommer definitivt göra om det kommer behövas

Bra mineraler. Stimulans av hovarna = bra verkning och skoning eller bra gummiskor så strålen kan jobba och hoven vidgas.
Men framförallt en bra foderstat och tillskott av mineraler. Har hästen brist på något brukar hovarna bli dåliga.

Att smörja med något brukar inte fungera för hållbarheten. Det blir en ond cirkel ungefär som att man själv smörjer händerna varje dag och de till slut blir torra av just den anledningen. Som alternativ kan man massera vid kronranden strax ovanför hoven men det är dryygt att göra på alla hovar ofta. Det skulle vara om hästen har en rand som går ända upp till kronranden och riskerar att bli en spricka, då kan man massera alldeles ovanför den.

Om hästen har t ex dåliga bakhovar eller särskilt nån hov som är sämre och nån är hård kan det bero på felbelasning. Att den går för framtungt eller är ojämn i kroppen. Allt sitter inte i hovarna men mycket brukar visa sej där ;) och i ryggen.
Om man väljer att ha gummiskor eller annat alternativ där hästen tillåts vidga hovarna kan det vara bra att gå i sand, på gräs och inte allt för grovt grus. Då fylls hoven och den stimuleras mer.

nope.. alla har olika... 4 hästar i stallet 4 olika hovisar... å på gården bredvid finns 3 andra hovisar... hmm undrans varför man inte går ihop med samma... billigare bensin betalning..

vet att några här i trakten ger något i fodret inte biotion utan nått annat ..men kommer inte på namnet...

madam har juh mycket fullblod i sej så vissa säger att de spelar in på hovkvaliteten..

Ärligt talat så finns det faktiskt sanning i detta ang fullblodshovar. Är din häst plattfotad ? Många fullblod är det. Har ni gjort andra åtgärder tex: Andra beslag, tunnare söm ? Tätare skoperioder ?

Har du provat med linfrökaka???
Det är helt enkelt super för trasiga hovar!
Det är billigare än biotin och verkar snabbare. Verkningstiden är iofs individuell (såklart :o ) men jag vet flera hästar som fått linfrökaka just mot dåliga hovar och min häst har det nog tagit längst tid för innan man sett resultat.
Jag köpte henne i mars förra året, i juni åkte hon på en hovbensfraktur, i okt tog jag av henne bakskorna för att hon bara tappade dom hela tiden, idag har hon värsta kvalitén på bakfötterna och i fram är hon också mycket, mycket bättre även om där blir någon liten spricka när hovslagaren varit här.
Men jag är mycket nöjd!!!!

LadySara skrev:
Ni som har hästar med dåliga hovar dvs hovar som spricker lätt
och går sönder så de knappt finns nått att spika i vad gör ni åt de??

har fått en madam som helt plötsligt har fått katastofalt dålig hovkvalitet..

För min ena häst så har Steel Joint fungerat och gett mer hållbara hovar. Fast givetvis beror det på vilka värden fodret du ger redan har, då Steel-Joint är som ett mineralfoder. Fast jag började använda det på vinst och förlust då det kändes hopplöst och det fungerade. Hon har fått det i ett halvår nu. Det krävs en längre period för att man skall se resutlat, då det tar ett halvår-år för hoven att förnya sig. Men det nya hornet är mycket friskare.

När det gäller att reparera redan skadat horn så finns det inga tillskott som kan göra det. Att hålla dem fuktiga (vatten) är dock viktigt och att låta hästen röra på sig mycket så att hornproduktionen kommer igång rejält behövs. Behöver man skapa horn så att det går att slå på skor så kan hovslagaren fixa det med en sorts plast. Bättre dock att låta bli om det möjligt går att slå på skor ändå. Enligt min erfarenhet skall det till ordentligt trasiga hovar för att det inte skall gå att slå på en sko. En bra hovslagare är som redan sagts A och O.

Hälsning Maja

Tja min hovslagare gav någe man smetade på hovarna som gjorde dom mjuka och elastiska.
Ge biotin.
Och se till att ha boots på hovarna så risken att dom trampar av sig skorna minskar.
Har har alltid boot runt om på min året runt

Min ponny hade sådana hovar. Hovslagarn sa att jag var tvungen att sko honom... Skulle jag vänta så kanske det inte skulle kunna gå att göra något åt hans hovar. Han hade stora hovsprickor och var väldigt öm.
Det ända jag kunde göra var att fortsätta att ha på honom skor, han kommer inte kunna gå barfota igen. :(
(Det är nog inge bra att använda hovolja eller liknande, har hört att det torkar ut hoven)
Hälsningar Malin

LadySara skrev:
precis .. bra hovis är a & o.

men många hästar här i kring har utan nån anledning fått sämre hovkvalitet..

Kan bero på höet. Om det finns för lite av något i höet och man inte kompletterar med fodertillskott eller ändrar foderstaten så kan hovarna försämras. Har för mej att det brukar vara för lite Fosfor i Höet häromkring där jag bor.
Gör en höanalys så får du nog svaret :)

Det kan också bero liite på att det är blött och geggigt för hovarna brukar bli mjukare när det är blött. Märks tydligt om man har en barfotahäst för de blir lätt ömma då. Min häst gick barfota bak hela sommaren men framåt hösten när det började bli geggigt kunde stackaren inte gå.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 893
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 661
Senast: super
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!
  • Kattbilder #10