dåliga hovar, vad göra?

panzy

Trådstartare
har ni några BRA tips på saker som förbättrar hovkvalitén?
biotin? kalk? utvändiga preparat?

Sv: dåliga hovar, vad göra?

Prova med linfrökaka, det hjälpte min häst. Förbättringen har visat sig ganska snabbt på dom hästar jag vet som har käkat det, men man rekommenderar att ge ca 6 mån innan man ska förvänta sig resultat. Billigare och mycket bättre än biotin. Tycker jag..
Lycka till!

Frågan är vad har du själv gjort ? Hur är hovarna dåliga ? Allt handlar inte om en massa preparat utan allting hör ju i hop från: hovslagare, söm, beslag, skoperiod samt hovformen på hoven. Tillskott i all ära, men grunden består också i en välbalanserad foderstat. Skriv lite mer information.

det är en 24årig pensionär sedan 3år tilbaka, har gått utan skor dessa 3åren. har alltid haft ytliga sprickor, men nu är det ordentliga sprickor på vänster fram+bak. de ser egentligen inte direkt torra ut, ser faktiskt ganska bra ut, om man bortser från sprickorna då... har ingen uträknad foderstat men hon har fått steel joint (efter hovslagarens rekomendation) sedan knappt 4månader tillbaka och jag har inte märkt ngn skillnad. vill helst slippa sko henne, men börjar inse att vi kanske blir tvugna att göra det 1-2 perioder för att få stopp på sprickorna.

ska prata med hovslagaren som kommer på torsd. men tänkte höra om ngn här har några bra förslag...

Det tar ungefär ett år för en ny hov att växa ut så på 4 månader ser man inga resultat.

Annat som är bra för hovarna är lusern, (innehåller mycket kalk och andra nyttigheter)foderjäst ( innehåller mycket b vitaminer) och fodertran som både ges i fodret och smörjas in i kronranden. (fodertranet är ett tips från Göran Åkerström, veterinär och föreståndare på hovslagarskolan i Skara).

Sedan är det bra om hästen får röra sig mycket, gärna stå på lösdrift. Hovarna bör hållas i trim, rundas av i kanterna för att förhindra flisning och sprickbildning, med en rasp så kan man enkelt fila bort flisor själv innan de fläks upp för mycket och bildar sprickor.

min häst hade jättedålig hovkvalité förut. min hovslagare rekommenderade enzion hoof suppliment och det funkar bra om man bortser från att det är rätt dyrt...

nu har jag börjat ge min häst aloe vera och han har fått det i fodret i ett halvår och nu börjar det verkligen synas skillnad...

annars håller jag med resten att hovalagaren och foderstaten har stor betydelse...

var köper du enzion? vad kostar det? hur länge räcker det?

vad för form av aloe vera ger du? köper var?
skulle gärna ge aloe vera då jag använder gelen till mig själv och är jättenöjd...

Hej!
Vår häst hade förra våren urusla hovar. Mjuka och trasiga. Efter en hovböld började vi ge Biotin. Hon har nu fått det i snart ett år alltså, och hovarna är suveräna! Hårda, hela och fina.

min kompis häst hade en jätte stor spricka i hoven. (en ofarlig spricka. han hade inte ont av den och man kunde rida..) han hade den flera månader. den växte aldrig bort, den fanns kvar. hon började smörja kronranden med helosan och idominsalva. när hon gjorde det växte sprickan bort och hans hovar var inte lika torra som förr. det är ett bra tips. smörj in kronranden med helosan eller idomin varje dag. du kan också (om du har en snäll och lugn häst) låta honom stå i vatten ca 15 minuter om dagen. i typ hinkar fyllda med vatten.. (om du inte har en box du kan fylla med vatten förstås) biotin är också ett bra exempel eftersom att det är framtaget för att förbättra hovkvalitén.. :D

Biotin och Cornucresine (stavning?) brukar funka alldeles utmärkt!

Enzion funkar jätte bra på min häst. Han var välldigt ömfotad förut pga tunna sulor.
Kostar mellan 450-550kr. Tillskott i foder.
Det finns åxå ett medel som alusin el. alosin som man smörjer in hoven med. Fungerar åxå bra att läka balltramp och mugg med.

Har du sprickor i hovarna beror det på felbalastning av hoven och inte på fodret. Hovväggen brister för att det får för mycket tyngd.
Se till att verka hoven mer balanserat så löser det sig själv utan en massa salvor och tillskott.

>>Har du sprickor i hovarna beror det på felbalastning av hoven<<

Nja.. felbelatning av hoven är inte den enda anledningen till att hovsprickor uppstår.
Tex så kan även en trampskada i kronranden resultera i sprickbildning. Vissa sprickor behöver verkas ur och sedan fixeras för att gå ihop igen.

Min häst hade hemskt sköra och trasiga hovar tidigare.
Hon gick på skointervall med 4 veckor för sömmarna lossnade från hovarna, hon hade tappskor hela tiden och hon var riktigt öm i fötterna pga sprickor.
Vår hovslagare är annars jätteduktig men inte ens han kunde förstå vad som var boven i det hela. Vi prövade allt från barfota gång till specialbeslag men icke att det blev bättre. Testade också alla tillskott vi kunde komma åt utan förbättring (Biotin gav lite förbättring, dock inte av betydelse).

Nu när hon gått på analyserat och balanserat foder i snart 1 år, är hovarna MYCKET fina och hon kan gå med vanlig skointervall på 6,5 veckor, inte haft en enda tappsko på över 10 månader (ta i trä).

Mitt råd; analysera grovfodret och ge en balanserad foderstat!! Billigare i längden än alla dessa tillskott och hästen mår så mycket bättre i alla avseenden..

Senast ändrad av en moderator:

Min ponny är trasig i hovarna längst ner så det finns knappt ngt för hovslagaren att spika i. För att försöka förbättra detta så kommer hon få en vitaminkur samt biotin. Varje dag ska jag också massera in rapsolja längst upp vid kronranden på henne. För att tillföra fett till hovarna.

ett annat alternativ än skor på trasiga och mjuka hovar är ju att sätta på boots vid till exempel ridning, inga sömmar som kan tära på hoven eller tappskor :D och inte mycket dyrare i längden för fila kan man gå kurser i och göra själv bara någon som har utbildning kommer ut och kollar med jämna mellanrum så att allt är okej

Jag ger mina hästar Steel Joint!!
Helt oslagbart för att förbättra hovkvalitén... :banana:
Hovarna växer betydligt fortare dessutom (märkte tydlig skillnad på mina hästar)
Steel Joint är ett mineraltillskott, läs mer på http://www.steel-joint.se

MVH

Jag smörjer med en salva som heter Alosinsalva, smörjer hela kronranden en gång om dagen.
Har själv en häst med fruktansvärt dåliga hovar som spricker lätt, och fick rådet av min hovslagare att börja med denna salvan.
Faktiskt det enda som har hjälpt, sprickan stannar liksom av, och frisk hov växer ut.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 165
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Kattbilder #10
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka