Dåliga ben

E

_Emma_

Hämtade min FoderHäst för tre veckor sen. Hon Är 15 år och är en Hannoveranare.
Hon Blev inriden när hon var 11 år , och har innan dess varit avelsto.
Hon har blivit mkt sparsamt riden, men ändå har hon så dåliga ben.
Hon Går stelt och det knäpper mkt i dem.

Hur Vet man att Hon Har Ont av det ?
Hur ska man rida ?
Finns det ngt som kan göra det Bätter ?

Sv: Dåliga ben

om man vill vara säker på att hästen inte har ont låter man en veterinär besiktiga hästen. hästar har som regel ganska hög smärt tröskel och när hästen väl haltar har den REJÄLT ont.

beroende på vad veterinären anser så kan denne komma med goda råd. hästar kan födas med dåliga förutsättningar likaväl som att det tillfogas.

om vet kommer fram till att hästen inte har ont av det så är det lång framskrittning och kravlös trav som uppvärmning som gäller, gärna 20 min uppvärmning på det sättet innan du börjar jobba henne, stretcha gärna efter ridpasset..

Ja. Ska ringa en veterinär i veckan som får kolla på henne. Gör dem börjprov då med `?

Ja. Ska ringa en veterinär i veckan som får kolla på henne. Gör dem börjprov då med `?

ja, det brukar vara standardsättet för en veterinär att se om hästen haltar vid påfrestning eller om det är normalt att det knäpper och knakar lite..

det finns glucosaminpreparat som man kan ge hästen för ledernas skull, vet att det finns något mer man kan ge också men minns inte vad..

finns dom som säger att gurkmeja hjälper för lederna.

ja så va det ja, men jag har aldrig sett någon dosrekommendation så man vet ju inte om man ska ge 1-2 g eller 20-30 g.. eller kanske 100 g..

Ge hästen lite tid, hur mycket var hon riden månaderna innan hon kom till dej? Släpp ut henne i hagen en stund innan du ska rida, eller långskritta igång henne varje pass så att hon är riktigt uppvärmd när jobbet börjar. Stretching efter ridning kanske också? Om du hade varit soffliggande hemmafru i nästan tio år innan du fick jobb som dansare skulle du nog inte heller vara så spänstig i början:angel: :angel:

Jadu Det Var typ 1 månadersen hon blev riden sen jag tog henne. Ja men jag värmer upp ca 20 minuter :)
Jo men det stämmer nog, HeHe . Då Hade Man Nog Varit lite stel.

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
870
Senast: Grazing
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
1 390
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv