Dålig veterinär

Sv: Dålig veterinär

Brukar han busa väldigt mycket med de andra pållarna när han går med dem?
Har du bensnören på täckena?

Min tvååring blev kastrerad igår. Ståendes. (Jag har aldrig haft problem med stående kastrering, anser tvärtom att det är mer riskfyllt när hästen ligger). Han går ute dygnet runt och rör sig mycket i hagen, men för säkerhets skull har jag promenerat ett par gånger igår och ett par gånger idag med honom. Jag har tänkt fortsätta med promenader hela första veckan och hoppas på så vis att såret läker innifrån-och-ut och slipper infektion. Än droppar det bra och hästen rör sig frivilligt i hagen, om än lite mer stillsamt.

En häst som står inne mellan kl 18 och 8 får dålig cirkulation och infektionsrisken ökar. (Hästen står ju i princip stilla i 14 timmar!)Rörelse kan hjälpa även mot ryggont, eftersom kotorna "smörjs".

Men varför kontaktar du inte en annan veterinär som kan komma ut och tita på hästen eller åker till klink, om du ens funderar på att göra en anmälanför felbahandaling så lär du behöva en annan veterinärs åsikt om detta och inte bara gå på vad du själv tycker.

Jag tycker detta låter helt normalt. Att det uppstår svullnad, feber mm är tecken på en infektion o då behövs en penicillinkur. Jag skulle kunna tro att rygg problemen beror på att han har försökt avlasta det onda och fått spänningar i ryggen.

Jag kastrerade min snart 3 åring i oktober 05.
Han svullnade upp efter sin kastrering. Vi ringde ut vet igen. Han tömde då såret på vätska. Så satte han in penselin.
Men dagen där på var hästen sämre 40 graders feber trots penselin. Ringde ut vet igen.
Han tömde på¨nytt såret. och bytte penselin. Sedan fick vi tömma såret ända tills det började se fint ut. Då läkte det fint.
Efter 3 veckor släppte jag han med sto och lillhingsten i en stor hage. Det gick kanon bra.

Skall se om jag kastrerar lill gubben nu eller till hösten.

Stoppard skrev:
Jag tror inte att det har med kastreringen att göra utan att veterinären har framkallat ryggont av ren ondska. Det är det veterinärer gör. Felbehandlar för att det är roligt, gör djuren sjuka så att de kan tjäna mer pengar, gör kassa utredningar för att patienten ska komma på återbesök för att tjäna mer pengar. Anmäl, anmäl eller ska vi inte bara avrätta alla veterinärer för djurens bästa.

Jag håller delvis med - anmäl flera mera, det främjar sysselsättningen av Ansvarsnämnden, de bör göra skäl för sina arvoden. Dessutom avhåller det många veterinärer från att kunna göra mer skada eftersom de då måste avsätta tid för att besvara skrivelser istället för att felbehandla djuren.

Men om man avrättar alla veterinärer så faller ju hela systemet - men då kanske djuren skulle må bättre...? Kul idé faktiskt!

Marna skrev:
Stoppard skrev:
Jag tror inte att det har med kastreringen att göra utan att veterinären har framkallat ryggont av ren ondska. Det är det veterinärer gör. Felbehandlar för att det är roligt, gör djuren sjuka så att de kan tjäna mer pengar, gör kassa utredningar för att patienten ska komma på återbesök för att tjäna mer pengar. Anmäl, anmäl eller ska vi inte bara avrätta alla veterinärer för djurens bästa.

Jag håller delvis med - anmäl flera mera, det främjar sysselsättningen av Ansvarsnämnden, de bör göra skäl för sina arvoden. Dessutom avhåller det många veterinärer från att kunna göra mer skada eftersom de då måste avsätta tid för att besvara skrivelser istället för att felbehandla djuren.

Men om man avrättar alla veterinärer så faller ju hela systemet - men då kanske djuren skulle må bättre...? Kul idé faktiskt!

Ja :idea: det blir nog mycket bättre då :rofl:

Med den inställningen som vissar verkar ha till veterinärer så kan det ibland verka som det bästa alternativet. "Kvacksalvare som bara vill tjäna pengar och inte vet något om djur och bara felbehandlar."
Visst får man anmäla om veterinären verkligen har gjort något felaktigt, men man kommer långt med ett vanligt samtal. Varför vill man anmäla? För att straffa veterinären eller för att den ska inse sitt fel och aldrig göra om det?

maria25 skrev:
Ja hästen stod ute från kl 08.00 till runt 18.00 sen fick han motion på de oxå!! Men varför fick hästen problem med ryggen efter??? Han har även gått ner i vikt oxå, han viker sig dubbelt nästan!! Så ont har han stackarn!!

Hm... VAnligaste orsaken till att en häst svullnar väldigt efter kastrering är att den inte motionerats tillräckligt. Det ska vara ordentlig motion där hästen verkligen rör på sig, och då är longering ett utmärkt sätt. Att ha hästen i hagen räknas inte!! Har hästen ont, så står den nämligen bara o hänger i hagen... och då kvittar det ´hur duktig veterinär man har haft ute...

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka