Dålig tandhälsa - får inte äta ben

Lona

Trådstartare
Skroffan (sexårig cairnterrier) har fel på njurarna vilket gett tandsten och lite parodontit.
Hon kollade tänderna under narkos för ett år sedan i samband med en kastrering och då var det inget alarmerande som krävde ett ingrepp men jag vill ju bromsa och försöka förbättra så gott det går.
Hon går regelbundet hos veterinär på grund av njurarna, de kollar tänderna men vill inte söva såvida hon inte har besvär och det verkar hon inte ha.
Problemet är att hon får inte äta något annat än sitt specialfoder, absolut inte hud- eller köttben.
Jag försöker borsta tänderna men det går inget vidare, lite lättare med fingertuta som man gnider med.
Det finns ju olika medel som man kan klegga på tänderna, är det något som verkligen funkar??

Det finns ju olika medel som man kan klegga på tänderna, är det något som verkligen funkar??

Kan bara rekommendera Tropiclean Teeth gel, som jag själv har hemma. Använder lite då och då på mina (inte ofta) om dom börjar få en liten gul beläggning på tänderna, men en kompis använder till sin chihuahua som får mycket tandsten - och det fungerar bra. Jag har använt den desto mer på mig själv och fått bort min egna tandsten med den:D

teeth_gel.jpg

Skroffan (sexårig cairnterrier) har fel på njurarna vilket gett tandsten och lite parodontit.
Hon kollade tänderna under narkos för ett år sedan i samband med en kastrering och då var det inget alarmerande som krävde ett ingrepp men jag vill ju bromsa och försöka förbättra så gott det går.
Hon går regelbundet hos veterinär på grund av njurarna, de kollar tänderna men vill inte söva såvida hon inte har besvär och det verkar hon inte ha.
Problemet är att hon får inte äta något annat än sitt specialfoder, absolut inte hud- eller köttben.
Jag försöker borsta tänderna men det går inget vidare, lite lättare med fingertuta som man gnider med.

Det är inte okej med horn heller då? Tänkte de brukar hundarna tycka är väldigt gott att tugga på men de får ju som inte i sig några mängder (till våra jämtar räcker en dm lång bit i ett par år trots dagligt gnagande)
Vet tyvärr inte hur "tandkrämerna" fungerar

Det finns olika bensubstitut i gummimaterial, typ kongar, som kanske kan vara aktuella? Dorwest Herbs har också en tandpasta (som man borstar med) som är väldigt bra. Hon som importerar den säger att hon har äldre damer som kunder som använder pastan på sina egna tänder för att den är så bra!O_o

Accepterar hon eltandborste? Det är den effektivaste metoden att borsta tänderna.
Nja, vi har inte försökt SÅ mycket men det var väldigt mycket sprattel och hon har ju en ganska liten mun... Har heller ingen som kan hjälpa mig hålla på regelbunden basis.

Kan bara rekommendera Tropiclean Teeth gel, som jag själv har hemma. Använder lite då och då på mina (inte ofta) om dom börjar få en liten gul beläggning på tänderna, men en kompis använder till sin chihuahua som får mycket tandsten - och det fungerar bra. Jag har använt den desto mer på mig själv och fått bort min egna tandsten med den:D
Ahh, den har jag ju precis köpt, fick ett presentkort där den såldes. Tycker faktiskt att det ser lite bättre ut redan men vet inte om det är inbillning ;) .

Tack för era svar! Jag är ju lite nojig med den här hunden men helt krasst lär inte tänderna behöva hålla tills hon är 14 - hänger hon med ett eller max två år till så är det fantastiskt, hon är redan smått unik med sina sex år. Naturligtvis skall hon inte ha besvär eller ont men det finns inget som tyder på det i nuläget :).

Angående horn så har hon fått tugga LITE men det var inte så uppskattat förutom av konkurrensskäl.
Kongar, gummiben och annat är inte ett dugg intressant om det inte är fyllning (uppblött, fryst torrfoder) och då slickar hon mest.

@Sol , tack för tips! Säljs den i vanliga hundaffärer?

Tack för era svar! Jag är ju lite nojig med den här hunden men helt krasst lär inte tänderna behöva hålla tills hon är 14 - hänger hon med ett eller max två år till så är det fantastiskt, hon är redan smått unik med sina sex år. Naturligtvis skall hon inte ha besvär eller ont men det finns inget som tyder på det i nuläget :).

Angående horn så har hon fått tugga LITE men det var inte så uppskattat förutom av konkurrensskäl.
Kongar, gummiben och annat är inte ett dugg intressant om det inte är fyllning (uppblött, fryst torrfoder) och då slickar hon mest.

@Sol , tack för tips! Säljs den i vanliga hundaffärer?

Du kanske kan göra "glass" av uppblött torrfoder? Blöt upp, lägg i en form och frys. Det borde funka som ben. Det mjuknar ju dessutom när det tinar så vill du inte ge henne det direkt från frysen kan det få tina lite först.

Dorwest Herbs säljs nog bara av importören, men hon skickar till den som vill ha så det är inga problem att få tag i tandpastan. PMa om du vill ha kontaktinfo.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag vet inte vad jag ska göra, eller om det ens går att göra något.. Vår tax har alltid haft väldigt dålig andedräkt. Nu det...
Svar
14
· Visningar
3 009
Katthälsa Min äldsta kastrathona (åtta)var in på tandkoll i går och det konstaterades att hon har FORL. Framförallt är två tänder drabbade och de...
Svar
0
· Visningar
928
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈