Jag tar zolpidem insomningstablett 10mg och atarax 25 mg har så gjort i lite drygt en månad, men det hjälper inte så mycket, somnar men vaknar efter ca 2 timmar, kan få någon timma till under natten men inte i följd, har svårt att slappna av jag spänner mig och får ibland även obehag i benen så det är svårt att ligga still jag måste liksom upp ur sängen för att sedan kunna lägga mig tillbaka, jag försöker andas rätt men när en ångestattack kommer så låser det sig, men det är väl bara att fortsätta öva tills det sitter som gäller.
Tabletter, av vad sort det än må vara, har aldrig hjälp mig när jag varit i liknande situation som din. Sömnproblem ska bara i extrema undantagsfall hjälpas med tabletter
Det enda som hjälper, om än att det tar lite tid, är att lära sig hantera panikångesten, och likaså problemet med att inte kunna sova.
Se till att få hjälp av kunniga terapeuter! Du ska inte bara vara hemma och må dåligt, med några tabletter som enda hjälp. Kräv hjälp via företagshälsovård eller vårdcentral.
Panikångest (det låter som det på beskrivningen) botas långsiktigt bäst med KBT, man får verktyg för att
"tala ångesten till rätta". Men det tar veckor, månader, att nå dit. Likaså gäller det sömnen, KBT hjälper.
När hjärnan går på högvarv, t.ex. p.g.a. för mycket stresssyndrom, så kan man inte sova. Det är också vanligt att man ägnar natten åt att älta saker, som t.ex. varför det blivit så att man utbrändhet.
Mitt omedelbara råd är ge fan i försöka sova när det ändå inte går. Om du ändå är sjukskriven, så måste du inte sova just då.
Gå upp, sätt dig i soffan med en filt, lyssna på en ljudbok, eller läs en bok, det håller panikångesten borta åtminstone. Läs INTE veckotidningar, det blir för mycket bläddrande i sådana, bläddrandet håller en pigg.
Sedan håller jag inte riktigt med om det där med att undvika "skärmar", min erfarenhet är att det är vad man gör vid skärmen som spelar roll.
Allt som kan få hjärnan att bli aktiv, och får en att börja tänka på allvar, bli ledsen, glad, eller upprörd är det som ska undvikas. Alltså
inga sociala medier alls på kvällen.
Men att spela enkla repetitiva dataspel med minimalt med rörlig grafik (spindelharpan t.ex.), helst på stor skärm med bra kvalitet (stor surfplatta eller dator), gör att man kan "bedöva" bort panikångesten. Och är man sjukskriven, så måste man inte ligga i sängen och sova bara för att det är natt.
Har man en eller par patienser eller liknande som man kan alla regler för att spela, så fungerar det för många, efter en tid (kan ta någon timme eller mer) har man slappnat av, och kan faktiskt sova.
Det kan fungera med tv-tittande också. Men det måste vara något som är inspelat/spelas på play, så att man kan återkomma och se färdigt, om man råkar somna i soffan (eller om man har tv där, i sängen).
Det får inte vara spännande, upprörande program eller hålla ett högt tempo eller hög musik, och man behöver kunna återkomma till dem för att se "färdigt".
Jag har inspelningsbar hårddisk, och har insett att för just mig så är Engelska Antikrundan världens bästa sömnmedicin. Det är ett snällt, lita lagom halvintressant program, med likartad ganska lågt ljud av "människor som pratar".
Är jag inne i en period med sömnsvårigheter, så lägger jag mig i sängen, och sätter på ett avsnitt med Engelska antikrundan. Oftast somnar jag numera långt innan avsnittet är slut. Det har blivit som trigger för mig, efter lång träning, Engelska Antikrundan har blivit ett verktyg för att få mig att slappna av och sluta tänka så mycket.
På dagarna, gör sådant som inte stressar, och som gör dig glad, och som gör att du inte tänker på de faktorer som bidragit till stressyndromet.
Träna med sådant du är van vid, som gör dig glad. En god vän till mig var ute och spelade golf nästan dagligen de första månaderna av sin sjukskrivning för utbrändhet. Det var hennes bästa terapi har hon sagt efteråt. Att själva spelet inte fungerade så bra, gjorde inget, det var att komma bort från vardagen som var nyttan.