Dålig mankvalitét

Filifjonkan_

Trådstartare
Pållan har en man som är rent bedrövlig att skåda... Lite halvlång sådär, jag vill ju självklart att den ska växa ut och bli jättelång och fin :love:
Kan man använda pälsglans och på så sätt få den mer lätthanterad? Funderar på hur bra pälsglans är i vårdande syfte. Om det bara lägger sig som en hinna eller om det faktiskt går in lite i manen...?
Och hur påverkar flitigt användande av pälsglans kvalitén på manen långsiktigt?

Japp, jag låter som en amatör. Vilket jag är. När jag var ung (haha :D) fick vi minsann aldrig använda pälsglans på ridskolan, vi fick minsann lära oss att borsta hästen blank, tills stövet var vitt. :D
Därmed har jag egentligen aldrig pysslat med saker såsom pälsglans och dylikt... :angel:

Sv: Dålig mankvalitét

hej, jo pälsglansen gör ju manen mjukare och att den inte blir lika tovig. Så visst blir manen finare ;)

även att tvätta manen och använda balsam efteråt tycker jag är bra.

ååh...Okej! :)

Vad ska man använda för balsam då? Funkar vanligt människorbalsam? Känns så överskattat att köpa en hel låda med skönhetsprodukter till hästen, då lär ju sadelkammaren likna mitt badrum till sist :p

Vi har använt vanligt balsam några ggr, köp nåt milt typ barnängen som inte är så starkt parfymerat. Pälsglans brukar jag ha för att reda ut manen utan att slita på den och göra ytan glatt så inte smuts fastnar lika lätt.

Har hört att biotin är bra för päls och man också och inte bara hovarna, men det kan jag inte garantera då jag inte sett något själv. Linfröolja innehåller också nyttiga fettsyror som är bra för päls så jag antar att manen måsr bra också. Jag ger några msk om dagen av linfröolja. Massera hårbotten ska också stimulera hårtillväxt tydligen, så det kanske hjälper om du är lite desperat:).

Jag tror det ska finnas några amerikanska produkter för man och svanstillväxt, men vet inte om de funkar. Säljs på vissa westernbutiker och går säkert att hitta på nätet.

Man kan också massera in Mane & Tail (vit flaska, rosa etikett) i svansroten för bättre tillväxt. Men vissa hästar får inte ordentligt lång man eller svans, genetiskt?

jag har också hört att vissa inte kan få lång man.. sen finns det ju raser som är typiska för lång man (typ nordsvensk, shetland, frieser m.m...).. lång man på hästar är det finaste som finns :love:

Jag har två kallblod. Stoet har lite längre än halva halsen och verkar inte få någon längre man *suck*. Vallacken har ungefär hela halsen, helst hade jag velat ha den nedanför bogen:love:.

Ja det är nog absolut genetiskt. Kan även skilja lite mellan könen eftersom hingstar verkar få mer man generellt sett, även om det finns många ston med jättelång man också. Mitt kallblodssto har ner till bogspetsen, men den blev tyvärr lite tilltygad under betet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka