Dålig mage

R

roxi

Jag har en nordsvensk som är 3 år och hon är ofta dålig i magen. Jag har provat att byta foder och då vart hon bättre ett tag men nu är hon sämmre igen hon är helt nergrisad om benen men skiten är inte så lös som man skulle kunna tro : Finns det någon som vet vad jag kan ge henne eller ge mig en foderstat det är inte så lätt att göra till norsvenskar.
 
Sv: Dålig mage

Vad får din häst för foder?
Kraftfoder?
Hö, ensilage, hösilage?
Något annat?
Har något av fodervarorna som du använder legat i förvaring under någon längre tid?
 
Sv: Dålig mage

...och när avmaskade du hästen senast?
Vad har den för någon inom och utomhus miljö?
 
Sv: Dålig mage

Kan det vara så att den har gått och pillat i sig sand/jord ute i hagen. Kan i så falla vara en anledning.
 
Sv: Dålig mage

Har också en häst med känslig mage. En noggrann (petnoga) räknad foderstat med mycket grovfoder brukar hjälpa känsliga hästmagar.
Min häst tål inte ensilage, äter den det??
Vanligt hö, kraffts grund och foderjäst är en bra foderstat att bygga på.
vad har du för foderstat nu, och vad bytte ni ifrån? Att ge nya produkter är inte så bra om man inte hittat problemet först.
 
Sv: Dålig mage

Det går lika bra att göra foderstater till nordisar som till andra hästar. Ge oss hästens storlek, ev. arbetsbelastning samt grovfoderanalysen, bara!
 
Sv: Dålig mage

Vi har samma problem med våran gosse, han är 6år. Vi har provat många tips , han blir sämre i magen av morötter (så det har vi tagit bort) Saker vi provat :a-fil , torrhö, linfrön ,nu har vi "kört" med verum hälsofil en vecka ( tycker att det är bättre) .
Han har också att det rinner efter benen, men högarna är inte direkt lösa .
Nu får han hö, havre och mineraler .
 
Sv: Dålig mage

Förlåt, menar du allvar att du ger hästen A-fil och övriga sådana produkter? :confused:

Om det är en fullt vuxen häst, vilket jag antar att din 6-åring är, så kan ju det om något skapa problem med diarrer istället.

Förmågan till att spjälka laktos i mjölkprodukter försvinner gradvis efter att hästen avvänjs från att dricka mjölk och ju äldre hästen blir, ju svårare blir det för den att att spjälka mjölksockret, vilket medför att de i princip blir laktosintoleranta.

Snarare håller jag med om att hästen kan ha petat i sig något den inte tål i hagen eller någon annanstans ifrån. Dessutom håller jag med om att kvaliteten på grovfodret är AochO för hästens hälsa. Diarrerna kan likväl bero på mask-och parasitangrepp.
Det skulle vara intressant att få veta hur hästens foderstat ser ut.

Om hästen har så mycket lös avföring att den är helt nedgrisad, skulle jag ta bort allt foder förutom grovfoder. Ge den fri tillgång på bra hö och halm och vatten (så klart).
 
Sv: Dålig mage

Det är veterinären som rek. A-fil eller hälsofil. Det är då flera i stallet som ger sina hästar A-fil och har aldrig hört att det skulle vara farligt.
Våran häst är inte helt nergrisad av lös avföring , men vissa dagar har det runnit på benen. Bajset i boxen är inte löst.
Han går i stor skogshage på dagarna så visst är risken att det äts det ene och det andra.
Hans foderstat är ordentligt uträknad
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 812
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: Tjholahopp
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 852
Senast: Dorinda
·
Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 452
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp