Dålig luftväxling?

lizzie

Trådstartare
Vilka är de första tecknen på att det är för dålig luftväxling i ett stall?? Alltså att det blir för dålig luft i stallet när hästarna står inne. Hur märker man de första tecknen på hästarna och hur lång tid tar det när man t ex bytt stall?

Jag misstänker att det blir för dålig luft under nätterna när hästarna står inne, och att vi behöver bättre ventilation i stallet. Det är en känsla jag har. Hästarna är inte sjuka än, men jag vill kunna be stallägaren att fixa ventilationen utan att han känner sig "påhoppad" eftersom de har haft häst i hur många år som helst...

Det är lite väl lågt i tak och är 4 halvblod som ska bo i stallet.

Min kompis häst har börjat med att hosta till ordentligt ibland, enligt stallägaren så hostar hon vid morgonfodring, och jag upptäckte i förrgår att min pålla börjat snora vitt snor (syns efter ridning). Vi bytte stall för snart 3 månader sedan.

Tips mottages tacksamt!

Det du kan göra som ej är stallägare, är att se till att fodret, höet, inte dammar. Vattna det väl. Lägg i hönät (på galler) ute och spola ordentligt, alternativt doppa helt i en stor hink/kar. Då slipper åtminstone hästen stå med nosen i damm. Halm dammar mer än spån, kan också vara värt att tänka på. Sopa aldrig när hästarna är i stallet. Har du fönster i din box, låt det alltid stå öppet, även vintertid. Prata om problemet i ditt stall, kalla till möte, och resonera om hostan. Kanske är det så att era hästar har ett virus.
Hälsning Maja

Tror inte att hästarna har ett virus. Det är bara en som hostar och förändringen har skett i samband med stallbyte. Det går inte att öppna något fönster. Vi har bra kvalité på höet. Vi använder inte halm. Är vi tvungna att sopa när hästarna står inne så vattnar vi golvet först för att undvika dammbildning.

Dock vet jag att hästarna har stort behov av att det är bra luftväxling i ett stall. Det är ett litet stall (4 boxar) och i ena halvan är det extremt lågt i tak, alltså under vad som egentligen är tillåtet...

Så jag tror inte det spelar någon roll att vi vattnar höet osv. Stallägaren stänger t o m dörren om kvällar och nätter eftersom det kommer in så mycket myggor annars. Så jag upplever att det väldigt instängt i stallet.

Det är därför jag vill veta om någon vet de första symtomen som bli hos en häst när det är dålig luftväxling i stallet. Så att jag kan ta detta med stallägaren utan att han känner sig trampad på tårna...

/Lizzie

gå dit på morgonen inan det har fodrats, om du kan andas bra och det inte lucktar pek när du står och andas på samma ställe som hästarna (över avföringen),, så är det bra..
Om inte så prata med stallägaren, vill man ha dörrarna stängda så kan man bygga mygg dörrar, går det inte fixa så får du nog bytta stal, dålig luft kan orsaka kvickdrag och andra sjukdommar och det ska man inte orsaka sin häst.

Har du dålig vetilation i stallet så bildas det ofta kondens på tak o väggar under natten o detta är inte bra. Hästarna får då andas in den fuktiga luften o det skadar deras luftvägar. För att undvika det kan man ju försöka o ha en dörr eller liknande lite på glänt över natten så frisk luft kan komma in.
Mina hästar stog ett tag i ett stall med dålig vetilation o det slutade med att alla hostade efter några månader. Nu har jag eget stall med mkt bra ventilation o hostan är borta.

Är det ett vanligt stall men loge ovanpå och man håller dörrarna stängda så är det garanetart dålig luftuväxling.
Är även fönstrena stängda är det riktigt illa.

Det är höloft ovanpå stallet. Fönstrena går inte att öppna på något sätt. Eftersom det dessutom är ganska lågt i tak, så tycker ju jag att det borde vara extremt dålig luftväxling och hästar omsätter ju stora mängder luft.

Eftersom jag är mycket väl medveten om att man drar på sig luftvägssjukdomar på hästar om man har dålig luftväxling i stallet, så är jag mån om att vi kan få till en bra ventilation. Men för att få stallägaren att inse att det är så illa, så behöver jag veta vad de första symtomen hos hästen brukar vara när det är dålig luftväxling.

Kompisens häst hostar ibland, vilket den inte har gjort tidigare, men stallägaren satte inte det i samband med att det är dålig stallväxling i stallet, utan menar på att vi ska kolla med veterinär så att hästen inte är sjuk. Kompisens häst hostar främt på morgonen och så hostar den till några gånger när den blivit riden ett tag. Det har blivit bättre nu när de är ute mer. Stallägaren har byggt stallet själv och är mycket stolt över det. Det är jättefint osv, men lite för lågt i tak. Funkar ju så länge deras dotter hade ponny, men nu är det stora halvblod som bor i stallet...

Har haft hand om morgonpasset ett par gånger. Det luktar inte illa i stallet (vi mockar mycket noggrant), det är inte heller så mycket kondens så att det rinner utefter väggarna, dock upplever jag ändå att det är lite "tungandat" för mig som människa, och då borde det ju också vara så för hästarna.

Men för att kunna be stallägaren att sätta in mekanisk ventilation, så måste jag kunna påvisa att våra hästar faktiskt blir sjuka och vad de har för symtom. Så ska jag försöka lägga fram det så att han inte känner sig påhoppad :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 917
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar