dålig luft i kallstall

Zussi

Trådstartare
Är det någon som har utestall, dvs kallstall (stall ihopbyggt av uteboxar och med tak på alltså) som har upplevt dålig ventilation och fuktig luft?
Vi har åtta boxar i två rader mot varandra med tak över det hela och det dryper därinne när det är fuktigt ute. Vi har ventliation i nock, takfot, öppna fönster och dörrar med det är ändå skitdålig luft därinne.

Någon som har tips eller erfarenheter?
 
Inte svar på din fråga kanske men en tanke kring ämnet.

När min kompis byggde boxar hade dom ett så kallat skal att utgå ifrån dvs 4 väggar och tak.

Man isolerade väggarna när man byggde boxarna och lade ett innertak som inte isolerades.
Trots mycket och BRA tänkt ventilation blev det oerhört mycket kondens inne i stallet ända tills man lade isolering på taket.

Man fick tipset redan innan att det behövdes isoleras även i taket för att slippa kondens, men man förstod inte först då man hade såpass välventilerat och trodde det skulle räcka så. Det gjorde det inte..

Stallet håller nollan eller däromkring när det är minusgrader men håller yttertemperaturen relativt stadigt annars.
 
Är det någon som har utestall, dvs kallstall (stall ihopbyggt av uteboxar och med tak på alltså) som har upplevt dålig ventilation och fuktig luft?
Vi har åtta boxar i två rader mot varandra med tak över det hela och det dryper därinne när det är fuktigt ute. Vi har ventliation i nock, takfot, öppna fönster och dörrar med det är ändå skitdålig luft därinne.

Någon som har tips eller erfarenheter?

Det måste finnas tillräckligt med både tilluftsdon och frånluftsdon för att ventilationen ska fungera. Ofta är dimensionen för snålt tilltagen i häststall, det räcker inte med små öppningar, och enbart fönster och dörrar som tilluft brukar inte fungera året runt då man vanligen stänger till dem när det blir kallt. Dessutom ska ventilationsdonen vara rätt placerade för att få ett önskvärt luftflöde.

Beräkningar enligt svensk standard; en häst på 600 kg behöver i ett isolerat stall med reglerbara ventilation ett minflöde på 62 m³/h och maxflöde på 370 m³/h. Om det är ett kallt stall utan reglerad ventilation behövs istället ett flöde på 485 m³/h per häst (inget minflöde utan samma flöde ska uppfyllas hela året).
 
Det måste finnas tillräckligt med både tilluftsdon och frånluftsdon för att ventilationen ska fungera. Ofta är dimensionen för snålt tilltagen i häststall, det räcker inte med små öppningar, och enbart fönster och dörrar som tilluft brukar inte fungera året runt då man vanligen stänger till dem när det blir kallt. Dessutom ska ventilationsdonen vara rätt placerade för att få ett önskvärt luftflöde.

Beräkningar enligt svensk standard; en häst på 600 kg behöver i ett isolerat stall med reglerbara ventilation ett minflöde på 62 m³/h och maxflöde på 370 m³/h. Om det är ett kallt stall utan reglerad ventilation behövs istället ett flöde på 485 m³/h per häst (inget minflöde utan samma flöde ska uppfyllas hela året).

Fast det där är ganska svårt ... Har man fläkt i ett så pass ventilerat utestall drar man ju bara runt luften från nocken till fläkten, dvs man får ingen cirkulation i hela stallet. (Har provat med en rejäl ladugårdsfläkt - gav ingen effekt)
Och hur öppet man än har (alla fönster och alla dörrar förutom det som finns i nock och takfot) och det är vindstilla och råfuktigt ute får man inte heller något drag.
Dessutom kommer kondensen i taket även utan hästar i stallet, så det är nåt fel på hela konstruktionen :(

Vore jättekul att höra hur det funkar för andra med liknande stall.
 
Har stallet prövats av länsstyrelsen? De är ju ganska intresserade och ofta kunniga när det gäller ventilation, så det kunde vara värt att kolla med dem. Tak ska ju t.ex. vara kondensskyddade, det låter det inte som ert är. Rent spontant skulle jag också kunna misstänka att det är taket som inte är bra, lite som @Magnum var inne på.
 
När jag läste om stallbyggnationer på universitetet var den typen av stall exempel på hur man inte ska bygga. Antingen har man uteboxar eller ett isolerat stall, mellantinget blir aldrig bra. Ert stall verkar bekräfta den regeln...

Isolering av tak, tilluftsdonens placering, utluft mm, det är mycket som spelar in.
 
Vi har ett riktigt kallstall, dvs det är lika kallt inne som ute och det är inte isolerat alls. Endast sadelkammaren är isolerad och uppvärmd. Taknocken är ventilerad hela vägen för att släppa ut all kondens, och även takfoten <--> boxväggen är lite öppen hela vägen just för att kondens inte skall bildas. Funkar utmärkt, vi har aldrig haft problem med kondensering. Enda stora nackdelen är att man måste ha ett separat täckesrum någonstans, annars torkar de aldrig när det är lite kyligare utomhus.
 
Vi har ett riktigt kallstall, dvs det är lika kallt inne som ute och det är inte isolerat alls. Endast sadelkammaren är isolerad och uppvärmd. Taknocken är ventilerad hela vägen för att släppa ut all kondens, och även takfoten <--> boxväggen är lite öppen hela vägen just för att kondens inte skall bildas. Funkar utmärkt, vi har aldrig haft problem med kondensering. Enda stora nackdelen är att man måste ha ett separat täckesrum någonstans, annars torkar de aldrig när det är lite kyligare utomhus.
Är taket också helt oisolerat? Bara plåten rakt på reglarna? (Förutom att det säkert finns en beläggning på plåten eller en plastfilm under förstås)
Och var bor du? Har en känsla av att det funkar bättre i norr än i söder - vi har läbbigt fuktiga vintrar härnere ... :(
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 142
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 476
Senast: Roheryn
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 237
Senast: MaRomer
·
Anläggning Mitt lilla stall har 3 boxar och är byggt som häststall någon gång på 80-talet. Det ligger väldigt öppet vid havet och det blåser ofta...
Svar
2
· Visningar
1 200
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp