Dålig inpassad sadel utan ryggont..

S

Sudd

Köpte en sadel till pollen förra året, som jag tror han har växt ur. Fick hjälp med att få den utprovad. I vintras fick han torra fläckar på varje sida om manken, jag trodde först att det var p g a att den var lite för stor (sadeln var lite stor när jag köpte den, han var lite otränad o omusklad då) men nu har det visat sig att den förmodligen är för liten för den har tryckt på sidorna och tyvärr nu har det gått så långt att han fått vita hår där det har tryckt. Men det konstiga är att han aldrig haft ont i ryggen, men däremot har jag haft mycket problem med bakknäna och knästräckarfästena..
Kan det var konsekvensen av det hela tro ?? jag får han aldrig att bli riktigt fräsch heller trots upprepade behandlingar.. :cry:
Han ömmar inget på dom torra/vita fläckarna och inte någonstans på hela ryggen..sen undrar man ju om han verkligen kan först muskla på sig så pass så sadeln passar och sen vidare så den blir för liten.
I början tippade den lite framåt men det gör den inte längre..
Tips o råd mottages tacksamt.!

Sv: Dålig inpassad sadel utan ryggont..

Många problem med ryggen visar sig som skador i benen!! BYT SADEL!!!

Om hästen har torra fläckar som det nu blivit vita hår på betyder att sadeln trycker massor på dom ställena! Du måste ha en vidare sadel.

Sv: Dålig inpassad sadel utan ryggont..

Precis så har jag börjat tänka...men dumma mej så har jag aldrig tänkt i dom banorna att det kan vara sadeln som gör att han har problem med bakknäna...suck..! :cry:
Har i allafall lånat en exakt likadan sadel som jag har fast en storlek större plus att jag har gjort grundlig avritning på ryggen som jag ska skicka till dom jag köpte sadeln av och se vad dom säger nu..
Gjorde 3st, en straxt bakom bogbladet, en ca 1 handslängd bakom det och sen la jag en uppepå ryggen så man ser profilen hur han är ..
hoppas det kan hjälpa dom.
Själv fattar jag inte riktigt hur man ska göra med dom där profilerna man ritar..
Läste igår någonstans att det finns någon slags flex sadel, med lite mer flexibla bommar, sen finns det ju bomlöst också.
Bomlöst vet jag inte om jag är sådär jätteintresserad av men den där flexbommen kanske ?? Någon med erfarenheter av den..?!

/Sudd

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 478
Senast: Nepenthe
·
Utrustning (Lägger in bilder längst ner) Har haft denna sadeln i ett år nu, vet inte exakt vad den heter men det är någon lippo smart grej i...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 378
Senast: caballus
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
11 689
Senast: Fruentimber
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 512
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve