dålig i magen??:s

L

Lillan09

Hej
Våra hästar i morse var en aning lösa i magen. Det dom är krafft grund och krafft blå miner och hö ensilage. Detta har dom ätit under en längre period. Men nu har dom börjat få lite mer eftersom gräset börjar "dö". Kan det bero på hö ensilage? Den ena hästen var lite värre än den andra. Ingen av dom har feber eller är slöa. Dom är precis som vanligt. :crazy: Ska kontakta vet imorron om det inte blir bättre. Men tänkte kolla om nån här har vart med om samma sak..

Sv: dålig i magen??:s

Det är ingen som har gett dem en massa äpplen? eller om ni har något äppelträd i hagen? Många hästar reagerar med dålig mage på äpplen och särskilt i stora mängder.
Annars kan det vara att de får för lite ts, alltså att de får för lite grovfoder att äta. Det är den absolut vanligaste orsaken till att hästar får diarre oavsett årstid.

Nej dom har inga äpple eller fått, men därimot får dom kanske 2-3st på kvällen. Men den ena var helt bra idag den andra var mycket bättre. Men ska ändå ringa vet och kolla läget:)

glömde skriva att de får morötter på kvällen ;D

Har ni ekar i hagen?! Våra hästar käkade ekollon och blev dåliga i magen. De kan tydligen få någon förgiftning av det också, så det är ju inte så nyttigt:(

Nej, ek är inte bra. Ek är giftig och bör inte finnas i eller i närheten av hästhagar.

Det kan mycket väl vara silaget. Gör inga stora ändringar i framtiden på en gång, utan gör ändringarna i små delar. Hästarnas magar är mycket känsliga.

Har ni haft frost hos er?
Min förra häst blev alltid lite dålig i magen när det varit frostnätter och fortfarande lite gräs i hagen som de kunnat gnaga på.

Funderar också på om det kan bero på frost?
Frost och "dött" gräs brukar göra magarna sämre..

Att hästar blir lösa av ensilage brukar bero på för snabba foderbyten eller för låg grovfoder/fibermängd.

Är det så att alla hästarna blir dåliga i magen kanske ni ska se över hygienen på fodret också.
Tänk på att silaget inte håller så länge den här tiden på året!

Har haft vet ute och han hittade inget, han trodde mest att det kanske var lite dåligt ensliage just i den balen. Men båda är fullt friska igen.
tack för alla svar!:)

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 116
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 347
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 622
Senast: caradan
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 171
Senast: Siggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna