Dålig i magen av hö? Varför? Hjälp!

TinyWiny

Trådstartare
Nu har jag sakta och fint vant in vinterns hö under drygt en månad medans de har gått kvar på betet, den ena hästen reagerade direkt med dålig mage och eftersom jag inte fått analyssvaret än då så trodde jag att det berodde på höga proteinvärde eftersom det är så hon har reagerat tidigare på grovfoder med hög proteinhalt.

När jag sedan fick analysresultatet så var det jättelåga värden, endast 24.3 smbrp.

Nu har de slutat gå på betet och då blir den andre också dålig i magen:confused:

Jag fattar verkligen ingenting:confused:

De är inte kolikdåliga alltså utan lösare än vanligt och vid några tillfällen har de haft bajsvatten.

Övrig foderstat är 1 paket bakjäst, 2 dl linfrökaka och mineraler, den ena hästen får också betfor, ca 5 dl torrt.
Jag tog bort betforn på den andre hästen eftersom jag misstänkte att det kunde köra på magen ännu mer och det blev bättre, hon har inte haft bajsvatten sedan dess men ändå inte helt bra.

De behöver ju mer protein men jag har inte vågat börja med något då jag först vill klura ut varför de är dåliga i magen.

Höbonden har jag köpt av i flera år och det var ingen anmärkning på den hygieniska kvaliten på analysen.

Eftersom jag hade svårt för att tro på analysen så skickade jag ett prov till med samma resultat 25 smbrp.

Vad kan vara fel?
 
Sv: Dålig i magen av hö? Varför? Hjälp!

Nej, de har alltså gått på bete men eftersom min dam har känslig mage så börjar jag vänja in väldigt försiktigt i god tid. Det har handlat om en tuss efter ridning som har ökats efterhand för att nu vara full giva.
 
Sv: Dålig i magen av hö? Varför? Hjälp!

Jag har en fundering på om det kan vara något fel med vattnet, vi har ju inte tagit så mycket vatten i stallet i sommar och kanske kan det myckna regnandet ställa till det även med borrad brunn?!
Jag ska diskutera det med grannen som har mjölkkor och därmed ofta skickar in analys på vattnet, vi har alltså gemensam brunn.
Fast det är långsökt, vi har ju samma vatten inne... ska iallafall låta vattnet i stallet rinna ett tag i dag för att spola igenom alla ledningar ordentligt.
 
Sv: Dålig i magen av hö? Varför? Hjälp!

Är du säker på att givan är nog för individen då? Å hur var det i somras när de gick på fritt intag av gräs?

Har själv haft problem sedan jag köpte W Juli 08, från september 08 när de stallades in så började hans mage krångla luktade surt och var lös, han reagerar även väldigt kraftigt på för honom för mycket protein även om jag tyckte att det igentligen var för lite. Genom året som gått så provade jag det mesta av olika bra dyra magtillskott men ändå blev det aldrig bra ibland ngt. bättre och endast vid tre tillfällen på ett år har det varit helt OK. Har testat både gräs, höslige och hö, ingen skillnad.
Har hela tiden varit maskfri och ok mun.

Dessa tre tillfällen som han var bra i magen var ena gången då han i januari gick på lösdriften en kort tid och mot alla odds han hade mot sig då i form av nytt grovfoder och en flock som slog honom fördärvad så han fick gå ensam de sista dagarna innan vi åkte så var han bra i magen och bajset normalt, han hade fri tillgång på grovfoder.

Sen var han åter lös hela våren på nya stället där han för övrigt mår toppen och trivs, han fick då 10 kg torrt hösilage och halm vilket är mer än väl tilltaget till hans vikt och str. testade även hö innan sommaren och en bit in, ingen skillnad detta fortsatte ända tills juli nån gång, då fick han gå upp på stora sommarbetet dygnet runt och magen blev OK igen för att åter bli lös när han gick in på lösdriften sista veckan i augusti och vi började vänja in på hösilage igen medans gräset fanns kvar. (trygg flock och hage han känner igen) Nu sedan ca två veckor tillbaka så har de åter fri tillgång på hösilage och hans mage är helt OK igen.

Å det var inte förren nu som jag började fundera på att det är nog så att för hans mage skall må bra och fungera så måste han ha så mycket mer fibrer i sig än vad jag som ägare anser borde räcka med råge. Det är enda röda tråden genom året, helt fri tillgång på gräs mitt i sommaren, hösilage eller hö så har hans mage varit helt frisk och normal, ransonerat så är magen sjuk och bajset alltid löst.
 
Senast ändrad:
Sv: Dålig i magen av hö? Varför? Hjälp!

Tack för dina funderingar!
På betet var det tillräckligt och där var det ju bara den ena hästen som reagerade.
Min ena häst har alltid haft lite svårt att äta i boxen, därför ger jag så mycket som det går ute just för att inte magen ska paja av att hon äter för lite.
Funderar på, kanske blev det för abrupt byte ändå från några kg till full ranson?! Betet blev nämligen för blött så vi tog dem därifrån några veckor tidigare än vad vi hade tänkt så ransonen var ju bara några kg...

Men, jag ska höja grovfodret ytterligare för att testa, idag får hon på 400 kg ca 6,5 kg ts och den på 500 kg får ca 8 kg ts.
Eftersom ni är två som har det som första fundering så ska jag absolut testa:bow:
 
Sv: Dålig i magen av hö? Varför? Hjälp!

Det är absolut värt att testa. W vägde knappt 400kg å han fick mellan 8-10 kg torrt hösilage och hö vikten lite beroende på värdena å ändå bråkade magen jämt.

Å jag anade ugglor redan i tidigt stadie när han inte svarade som han skulle på tillskotten han fick att det måste ju ha med maten att göra men VAD om det nu är så att denna individ behöver så mycket fibrer så får det vara så och han får bli lite knubbig, men det tog ett år och lite av slumpen att förstå eftersom han fick så pass mycket så tror jag inte jag kommit på det själv om man bara fortsatt ha ransonerat och höjt och sänkt nåt/ngr kg hit och dit genom säsongen.
 
Sv: Dålig i magen av hö? Varför? Hjälp!

Shettisen är så där känslig, jag körde honom på Mag/tarm men bestämde sedan att kasta försiktigheten överbord och ge honom mer grovfoder, det rättade till sig över en natt.

Däremot är han en känslig liten kille, vid alla foderövergångar får han bakjäst för att magen ska hålla sig i trim. Fungerar numera utmärkt, så fort han blir lite dålig i krävan får han helt enkelt mer grovfoder.
 
Sv: Dålig i magen av hö? Varför? Hjälp!

Till båda!
Tack för era svar:bow:
Jag har nu hittat ett annat grovfoder med så mycket bättre värden:banana: 6.5 i mj och 56 smbrp betyder att jag kan ge dem fri tillgång :banana::banana::banana:

Nu hoppas jag bara att det är den biten som spökar för nu har jag ett antal ton hö på skullen helt i onödan:angel: fast det får väl gå åt, det blir ju inte dåligt och har jag tur så kanske det finns någon som vill köpa det även om det är fel värden för mina hästar;)

Tänk vad bra buke är, jag tyckte att jag hade funderat i alla möjliga och omöjliga banor:angel: håller tummarna att det är detta som är felet nu!
 
Sv: Dålig i magen av hö? Varför? Hjälp!

Håller tummarna för att det ordnar sig, fri tillgång är så mycket bättre (både för hästarna och samvetet tycker jag!) än att gå och oroa sig för att hästarna är hungriga, att man ska passa fodertider och om de får i sig tillräckligt.
 
Sv: Dålig i magen av hö? Varför? Hjälp!

Håller tummarna för att det ordnar sig, fri tillgång är så mycket bättre (både för hästarna och samvetet tycker jag!) än att gå och oroa sig för att hästarna är hungriga, att man ska passa fodertider och om de får i sig tillräckligt.

Jo det är ju det, jag har ju haft det tidigare år men i år såg det ju dåligt ut för jag tror att de hade rullat fram på det andra hö´t:crazy:

Jag har väl knasiga böjelser:o men jag njuter av att se att de har mat kvar när de går ifrån:D
 
Sv: Dålig i magen av hö? Varför? Hjälp!

Hoppas det är en så enkel lösning på problemet för dig med. Berätta hur det går.
 
Sv: Dålig i magen av hö? Varför? Hjälp!

Det första som slår mig och den absolut vanligaste orsaken till dålig mage av grovfoder är ju kvalitén. Så hur är de hygieniska värdena på höet?
 
Sv: Dålig i magen av hö? Varför? Hjälp!

Det första som slår mig och den absolut vanligaste orsaken till dålig mage av grovfoder är ju kvalitén. Så hur är de hygieniska värdena på höet?

Jag har försökt förklara för "min" höbonde vikten av att göra en analys i några år.
Och i år gjorde han analys fast inte sådan som jag hade i tanken utan han gjorde en hygienisk analys.
Så jag har alltså inte gjort någon själv utan det enda han sa var att den var bra.
Jag ringde honom ganska omgående och frågade då den första hästen blev dålig i magen om den verkligen var bra och han sa att den skulle vara bra, men jag har ju inte sett den själv.
Men jag har ju ingen andledning att tro att han skulle ljuga heller:crazy:
Jag har aldrig ens sett någon hygienisk analys så jag vet inte vad man ska utläsa av den heller.
 
Sv: Dålig i magen av hö? Varför? Hjälp!

Men hur vet du då vilket proteininnehåll som det har?
Dessutom är det så med hö att hygienvärdena kan vara bra när det tas när analysen tas när det är ny skördat. Men väldigt snabbt förändras för att det påverkas av miljön det hanteras i, på det viset är hö mycket känsligare än ensilage. Så även om leverantören hade bra värden för några veckor/månader sedan behöver inte det vara samma sak som att det är det idag.
 
Sv: Dålig i magen av hö? Varför? Hjälp!

Men hur vet du då vilket proteininnehåll som det har?
Dessutom är det så med hö att hygienvärdena kan vara bra när det tas när analysen tas när det är ny skördat. Men väldigt snabbt förändras för att det påverkas av miljön det hanteras i, på det viset är hö mycket känsligare än ensilage. Så även om leverantören hade bra värden för några veckor/månader sedan behöver inte det vara samma sak som att det är det idag.

Protein, mj och mineral analys skickade jag själv i två omgångar, bonden skickade bara hygienisk analys eftersom han missförstod vilken analys jag ville ha.
Jag vet att det inte behöver vara samma nu men jag hoppas att det bara var för lite ts, i vilket fall ska vi hämta nytt hö i helgen som de efter invänjning kommer få fri tillgång på.


Jag är så tacksam för hjälpen:bow:
 
Sv: Dålig i magen av hö? Varför? Hjälp!

Har en fundering till...kan hästar reagera så här på baljväxter i allmänhet?
Hon reagerar nämligen på samma sätt om hon får lucern och klöver är ju också en baljväxt.

Kan det vara någon form av allergi och kan man kolla det med tex blodprov isåfall?
Det är ju viktigt att få veta orsaken till hennes magproblem.
 
Sv: Dålig i magen av hö? Varför? Hjälp!

**KL**
Jag funderar lite på mina hästars mage och ensilage.
Jag har 2 hästar, mor, dotter och ett nyinköpt avelssto. Alla äter samma mat, och "moren" är lös i magen och de andra fina.
Ensilagen har analyserats tidigare (inte årets) och ligger mycket högt i protein. Jag har sett att det diskuterats som en möjlighet att det kan bli lös mage av för lite ensilage, men det tror jag inte är fallet eftersom hon under dräktigheten fick fri tillgång, och det hjälpte inte. Hon är lite bättre och ibland helt bra när ensilagen kommer från en torrare bal. Vissa, bajsar an vara normala och vissa mycket vattniga samma dag.
I övrigt är hon kollad, ingen mask, blank och fin, pigg och glad.. (Med bajs i svansen...)
Någon som har tips?
Har provat fil, yoghurt, bakjäst..
/U
 
Sv: Dålig i magen av hö? Varför? Hjälp!

Har ett liknande problem med min D-ponny ( fullblodstyp). När det närmar sig vintern så blir han lös i magen och det kan hålla på ända fram tills våren och sommaren.. Har provat en hel del, samt vänja lätt vid hö redan när det finns bra med gräs.

Någon som har ett tips?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kort sammanfattat så blev vovven dålig i somras. Hon började klia sig som en galning och ena ögat började svullna upp. Vi åkte till...
Svar
18
· Visningar
3 571
H
Foder & Strö Jag vart medryttare på ett varmblod i mars i år. Han har gått på travet 4 gånger. Och vart sedan ridhäst. Tidigare ägare har tävlat...
Svar
9
· Visningar
1 448
Senast: hannanilsson
·
K
Foder & Strö En vän till mig har skaffat en hingst, 22 år gammal ca 155 cm hög av halvblodstyp. Han kom till stallet för två veckor sen, mager och...
2
Svar
22
· Visningar
9 168
Senast: Jate Volim
·
J
Hästvård Vad kan vara fel på min 1,5-åring? Har analyserat in absurdum, letat möjliga och omöjliga orsaker, sammanhang och förklaringar. Men...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Jossan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp