Dålig i kistan....

stallhh

Trådstartare
Vi har en arab som vi ägt i några år nu,hon har sen hon köptes haft halvlös avföring som luktar väldigt illa.... inget foder syns,så matsältningen verkar vara okej,och hullet är utmärkt bra,pigg att rida.
Vi har fodrat med hö.... havre,betfor,mineraler etc.... vintern -07 utfodrade vi med ensilage inne och hö ute,men det blev ingen skillnad.... har nu gett Krafts mag och tarm-pulver som sägs ska stabilisera oroliga magar.... men inte det heller gör ngn nytta....
ngn som har ngn aning om vad det kan vara? hästen mår ju alltså bra, men verkar ha haft detta sen födsel när man prtar med förra ägarna.

Sv: Dålig i kistan....

Har också haft en med skillnad att hon hade koblaffor och var svår att hålla i hull. Har tagit bort betfor, ger lucern pellets, lite müsli, mineraler och biomag. Magen är idag helt normal och hon går upp i vikt ordentligt.

Har hört att lucern inte ska vara bra för hästar med känslig mage. Innehåller för mycket syra. Krafft är inte heller något bra alternativ eftersom det är väldigt torrt foder. Müsli ska vara mycket bättre att ge och givetvis ett bra hö.

Tvärtom, lucerngräs har bevisligen i veterinär studier visat sig vara det som är mest gynsamt grovfoder för mag-tarmbalansen. Finns flera länkar om det här på buke. Bara att använda sökfunktionen. Lucernpellets från Dangrönt innehåller inte några bindemedel eller melass. Bara ren sammanpressad lucernstrå.

Jag ger också ca 0,25 kilo linfröpellets.

Müsli kan innehålla havre, korn etc vilket är stärkelse vilket INTE är bra för hästar med dassiga magar. Dessutom innehåler det en del pellets som kan ha bindemedel. Jag är nere på 0,5kg müsli om dagen nu och när den r slut så blir det inget mer utan fortsätter bara på lucernpellets.

Vi var på en föreläsning (en ET) och h*n sa att lucerna inte var bra. I Frankrike är de välidgt restriktiva med att ge lucern. Max 0,5 kg/dag enligt ET:n.
Hö måste väl ändå vara bra? Märker på hästarna i stallet att när de äter ensilage så blir en del väldigt dåliga i magen. Rena koblajorna i deras boxar. En kompis har papper från vetrinär att hennes arab bara får äta hö eftersom hästen blev så dålig i magen av ensilaget.

Jag har ingen aning om vad en ET är. Är det någon annan form av benämning på veterinär? Kan de få forskningsanslag och forska på sjukdomar och foder etc?

Använd sökfunktionen här på buke så kommer du hitta inlägg med länkar till sajter där forskningresultat på lucern (även kallad alf-alfa) och den gynsamma effekten på matsmältningen och mag-tarmbalans.

För att göra det enklare så kommer här länk till studien.

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=11596&nID=25&src=RA

Finns också en lucern tråd på buke man kan leta upp.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 715
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 469
Senast: caradan
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: gloiredor
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 585
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama