Dålig hygien på restaurang, veterinär varnas efter flera misstag

Dana

Trådstartare
Ja här får man läsa att en restaurang i närheten fått besök av miljö- och byggnämnden.

Kopierat från tidningen:

"Redan vid två kontrollbesök 2010 upptäcktes att kött tinades upp i rumstemperatur över natten och det fanns också brister i rutinerna för kontroll av tid- och temperaturförhållanden.

Vid en kontroll några veckor senare upptäcktes att man fortfarande tinade upp kött i rumstemperatur. Personalen hade heller ingen kunskap om hur kött ska tinas upp på en restaurang. På grund av detta förelades restaurangen att förbättra hygienen och ett vite sattes upp.

Vid två ytterligare inspektioner samma år hade personalen fortfarande dålig utbildning och kunskap i livsmedelshantering och dessutom förvarades temperaturkänsliga livsmedel i rumstemperatur.

När ytterligare två kontroller gjordes sommaren 2012 fann man smutsiga handdukar liggande på samma arbetsbänk där rått kött förvarades. Det fanns också bristande rutiner för nedkylning av livsmedel.

Senare samma år fann inspektören att varma såser kyldes ner i samma sköljho som används för handtvätt. Efter detta belades restaurangen med förbud att kyla ner värmebehandlade livsmedel och ett vite på 5 000 kronor sattes.

Drygt ett år senare fann man att nedkylningen fortsatt, trots att det var förbud att göra detta. Vid denna inspektionen fann man också att lax tinades upp i rumstemperatur i en bristfälligt rengjord sköljho. Dessutom förvarades verktyg i köket tillsammans med ren disk och dessutom fanns det flugor i köket. Man hittade också döda flugor på andra ställen i restaurangen."

Jag vill naturligtvis veta vilken restaurang detta är, men verkar vara "hemligt". Vill ju veta, så jag inte äter där...Har man rätt till detta ? Hur i så fall? De har ju haft några år på sig...

Nästa: Vem vill anlita denna veterinär?

"Veterinär varnas efter flera misstag

En veterinär i Skaraborg får kritik efter flera tvivelaktiga behandlingar, uppger TV4 Nyheterna Skaraborg.

En hund fick exempelvis avlivas efter att hen kastrerat den.

En annan dog efter att hen behandlat hunden för tandsten. I ett tredje fall skickades en trafikskadad hund med trasigt bäcken och punkterad urinblåsa hem för självläkning.

Enligt Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvårdsbeslut har veterinären anmärkningar sedan tidigare och hen riskerar nu att förlora sin legitimation om hen begår fler misstag. "

Här vill jag också veta så jag kan bestämma själv om jag vill anlita denna veterinär. Varför är allt så hemligt?

Här har båda fortsatt sin verksamhet fast de fått en sk kontroll gjord. Ändå ingen bättring. Vad har man då som "kund" för rättigheter? Händer något, vad sker då?

Hoppas ni förstår mitt tänk...

Sv: Dålig hygien på restaurang, veterinär varnas efter flera misstag

De flesta svar går att hitta på Flashback ;)

Gällande veterinären så har jag mina misstankar.. måste allt googla och se om jag har rätt :D Aäsch, hittade inget :/

Senast ändrad:

Jag tycker det borde gå att få ut uppgifterna från kommunen/länstyrelsen. Jag tänker på offentlighetsprincipen och att det är ett ärende som kommunen/länstyrelsen hanterat.

Sen är det nästan komiskt när tidningar inte går ut med informationen när det gäller vilken restaurangen det handlar om, samtidigt som samma tidning säkert ibland köra med rubriker som 'Kolla, så mycket fick grannen för sitt hus", eller "List på de under 30 som tjänar mest".
I vissa fall är den personliga integriteten uppenbarligen viktig.

Genom att skriva som de skriver pekar de ju indirekt ut en massa oskyldiga restauranger som misstänkta.

Sen är det nästan komiskt när tidningar inte går ut med informationen när det gäller vilken restaurangen det handlar om, samtidigt som samma tidning säkert ibland köra med rubriker som 'Kolla, så mycket fick grannen för sitt hus", eller "List på de under 30 som tjänar mest".
I vissa fall är den personliga integriteten uppenbarligen viktig.

Genom att skriva som de skriver pekar de ju indirekt ut en massa oskyldiga restauranger som misstänkta.

Fast det är ju skillnad mellan att kritisera och uppvisa någons taxeringssiffror. Vem förlorar mest på att bli "offentlig"?

Jag tycker inte att "det är så farligt", det som uppmärksammat. Visst, dom följer inte regelboken - men säg en restaurang som gör det.. Det är som oftast bristfällig hantering på ett eller annat sätt när det kommer till livsmedelshantering. Jag tycker faktiskt det är mer nojjigt att handla i charken på ICA!

Vad är det i artikeln som får er att rynka på näsan? Att man tinar frysta livsmedel i en diskho? Visst är det inte optimalt att låta det ligga framme när man kan välja en kyl/sval, men dom mängder som man faktiskt använder sig av gör att det är same-same som när vi tinar mat hemma.

Jag tycker inte att "det är så farligt", det som uppmärksammat.

Vad är det i artikeln som får er att rynka på näsan?

"Redan vid två kontrollbesök 2010 upptäcktes att kött tinades upp i rumstemperatur över natten och det fanns också brister i rutinerna för kontroll av tid- och temperaturförhållanden.

Vid en kontroll några veckor senare upptäcktes att man fortfarande tinade upp kött i rumstemperatur.

Vid denna inspektionen fann man också att lax tinades upp i rumstemperatur i en bristfälligt rengjord sköljho."

Japp, jag tycker faktiskt att det är jättekorkat att låta kött och fisk tina i rumstemperatur över natten. Skulle ALDRIG få för mig att göra det själv - tinar antingen i kylen över natten eller snabbtinar i mikron - och tycker att det är vidrig mathantering av en restaurang :mad:.

Visst är det inte optimalt att låta det ligga framme när man kan välja en kyl/sval, men dom mängder som man faktiskt använder sig av gör att det är same-same som när vi tinar mat hemma.

Japp, jag tycker faktiskt att det är jättekorkat att låta kött och fisk tina i rumstemperatur över natten. Skulle ALDRIG få för mig att göra det själv - tinar antingen i kylen över natten eller snabbtinar i mikron - och tycker att det är vidrig mathantering av en restaurang :mad:.

Jag ser nu att jag inte riktigt formulerade mig rätt. Den mängd kött som större restauranger tinar upp klarar sig egentligen i rumstemp under en natt - det är ungefär samma som vi tinar upp i kylen. Det hinner inte komma upp i varmare temperaturer i och med mängden.
Jag skrev dessutom att det inte är optimalt att låta det ligga framme, men finns egentligen ingen större risk med det.

Tycker ni att det som kommit fram i denna artikel var vidrigt så borde ni egentligen sluta äta på restaurang. Fast å andra sidan, det man inte vet lider man inte av. ;)

Edit, jag förutsätter med detta att livsmedlen är förpackade alt. vakumförpackade.

Det är en offentlig handling så det kan du begära ut. Det borde vara detsamma från länsstyrelsen.

Vad menar du med att det inte hinner komma upp i varmare temperatur pga mängden? Har du ett stort "block" med köttfärs så har kanterna blivit rumstempererade flera timmar innan mitten är ens tinad.

Jag är behörig livsmedelsinspektör (även om jag aldrig jobbat med det och inte vill det heller) och det låter som att den där restaurangen borde fått sitt tillstånd indraget för länge sen. På de miljökontor jag jobbat har livsmedelsinspektörerna varit mycket hårdare med företag som inte bättrar sig efter inspektioner. Med all rätt, en restaurang matförgiftar lätt/snabbt en större grupp människor om det börjat bildats toxin i maten. Vissa toxiner försvinner inte ens vid tillagning av maten utan finns kvar om de väl börjat bildas i rått kött t.ex.

Då kanske man inte ska äta kött/fisk/kyckling på restaurang för att minska risken för att bli sjuk?

I första fallet, ring kommunens miljö- och hälsa och fråga.

I andra fallet, ring den ansvarsnämnd som nämns i artikeln.

Jo, men man ska kunna räkna med att äta livsmedel som hanterats korrekt livsmedelssäkerhetsmässigt. Det finns såväl EU-lagar som svenska miljöbalkslagar om det vet du.

Vad det gäller restaurangen så tycker jag nog att inspektören väntade lite väl länge med att komma tillbaks och kontrollera om dom bättrat sig. Ett helt år! Och sedan mer kritik och ändå väntade dom ytterligare ett år! Jag tycker en god idé vore att ge dom en hygienkurs via internet. 1 X 2 -svar så att det är lätt att rätta. Men hur många svenskar blir magsjuka efter att ha käkat kött på restaurang? Salmonella är inte kul, men i alla fall inte svårt att bota. Så jag är inte direkt rädd... Jag är mycket räddare för bekämpningsmedel och konstiga kemikalier i maten. Många av dom skadar kroppen men långsamt, smygande så att man inte märker det i tid. Dessutom är det väldigt vanligt att restauranger använder importerat kött pga det är väldigt ovanligt att någon gäst frågar om det är svenskt kött. Jag vill absolut inte äta kött från ett plågat djur. Äter sällan kött och bara om jag är säker på ursprunget, eller möjligen om jag råkar bli bjuden och det känns ofint att tacka nej. (kanske en gång om året).

Mycket värre med den där veterinären! Djurägarna måste ju ha blivit helt förtvivlade - särskilt då dom fick veta att det inte var första gången denna veterinär gjort bort sig! En läkare som förorsakat en patients död på liknande sätt kommer inte så lindrigt undan och för många av oss djurägare betyder djuret lika mycket som ett barn, eller i alla fall nästan! Så jag tycker absolut inte att denna veterinärs namn ska offentliggöras. Man blir ju skraj annars och vågar bara ta sitt djur till dom som man känner väl sedan tidigare. Men med den påkörda hunden var det ju akut, kanske inte tid att välja!

Jag ser nu att jag inte riktigt formulerade mig rätt. Den mängd kött som större restauranger tinar upp klarar sig egentligen i rumstemp under en natt - det är ungefär samma som vi tinar upp i kylen. Det hinner inte komma upp i varmare temperaturer i och med mängden.
Jag skrev dessutom att det inte är optimalt att låta det ligga framme, men finns egentligen ingen större risk med det.

Tycker ni att det som kommit fram i denna artikel var vidrigt så borde ni egentligen sluta äta på restaurang. Fast å andra sidan, det man inte vet lider man inte av. ;)

Edit, jag förutsätter med detta att livsmedlen är förpackade alt. vakumförpackade.

Vi har en livsmedelslagstiftning, som ska följas, för att minska riskerna för t ex matförgiftning för restauranggäster.

Om du tappar en gurka på golvet i ditt eget kök, kan du välja mellan att använda den ändå, eller slänga den. I ett restaurangkök ska den slängas.

Jag vet att det fuskas en hel del i restaurangkök, förmodligen mest av ekonomiska skäl, och man kan tycka vad man vill om det... men det är bra att det uppmärksammas och kökspersonal, köksmästare och kockar kan behöva utbildas och fräscha upp sina kunskaper emellanåt. Ibland behöver rutinerna ses över, som i fallet med frysvarorna som tinades på olämpliga ställen.

Vad det gäller restaurangen så tycker jag nog att inspektören väntade lite väl länge med att komma tillbaks och kontrollera om dom bättrat sig. Ett helt år! Och sedan mer kritik och ändå väntade dom ytterligare ett år! Jag tycker en god idé vore att ge dom en hygienkurs via internet. 1 X 2 -svar så att det är lätt att rätta. Men hur många svenskar blir magsjuka efter att ha käkat kött på restaurang?

Att det blir så dålig uppföljning beror på att det finns för lite pengar i kommunen avsatta för miljöförvaltningarna. Det är kommunens budget som bestämmer var pengarna ska gå. Minskad kommunskatt, minskade pengar. Miljö- hälso- och livsmedelsinspektörerna hinner inte jobba förebyggande med kunskapsspridning utan all arbetstid går åt det akuta - att släcka bränder så att säga.

Angående hygienkurs på internet så SKA en restaurang eller annan verksamhet uppfylla de så kallade kunskapskraven för att få driva verksamheten, men så byter de personal och utbildar inte den nya osv.. och slarvar för att det är billigare för dem.

Det finns ett stort mörkertal för hur många som blir sjuka av mat de köpt eftersom folk inte vet/skiter i att de ska anmäla misstänkt matförgiftning/sjukdom till miljöförvaltningen.

Vad menar du med att det inte hinner komma upp i varmare temperatur pga mängden? Har du ett stort "block" med köttfärs så har kanterna blivit rumstempererade flera timmar innan mitten är ens tinad.

Jag är behörig livsmedelsinspektör (även om jag aldrig jobbat med det och inte vill det heller) och det låter som att den där restaurangen borde fått sitt tillstånd indraget för länge sen. På de miljökontor jag jobbat har livsmedelsinspektörerna varit mycket hårdare med företag som inte bättrar sig efter inspektioner. Med all rätt, en restaurang matförgiftar lätt/snabbt en större grupp människor om det börjat bildats toxin i maten. Vissa toxiner försvinner inte ens vid tillagning av maten utan finns kvar om de väl börjat bildas i rått kött t.ex.

Då är det ett större bekymmer att många livsmedel är fulla av kemikalierester, deras ursprung är osäkert etc.

Mycket hänger ju dock på om köttet ligger i sina safter och vatten från upptiningen eller om det hänger så att det är torrt. Köttstycken som hänger torrt klarar både ett och två dygn i rumstemperatur utan att nödvändigtvis bli otjänligt. Kött som ligger blötlagt i köttsafter och smältvatten däremot klarar sig ofta inte mer än något dygn ens i kylskåp utan att bli dåligt.

Köttfärs dock är ju en helt annan historia, den brukar jag däremot tina i kylskåp eller mikro, till skillnad från kött vilket jag ofta tinar i rumstemperatur. Och jag brukar inte köpa köttfärs öht, mal man själv så vet man vad som finns i köttfärsen och hur den har hanterats - Ingen billig köttfärs med färgämnen för att den inte ska bli grå, gjord på gud vet vad i köttväg.

Jag äter mat från restaurang fortfarande, men "mikromat" rör jag öht inte ens längre... Så frågan är varför man har sådan hård kontroll av krögare när storföretagen som tillverkar färdig mat kommer undan med de mest vidriga ting när det gäller maten ? Krögaren kan jag ju gå och konfrontera direkt om jag inte är nöjd med maten...

Huu.. den där veterinären vill jag faktiskt veta vem det är.. Om någon vet eller får reda på det får ni gärna skicka ett PM till mig!
Bor i Skaraborg så man blir ju lite orolig om det är en av de man själv anlitat.

Kemikalierester och bekämpningsmedel är OCKSÅ en viktig fråga, och det finns det OCKSÅ lagstiftning kring och tillsyn kring - men nu var ju frågan om hanteringen. Vem ska bestämma hur mycket eller lite köttsaft som är tillräcklig? Hur mycket "torrt" ett kött kan vara? Det är subjektiva bedömningar alltihop och det är inte rättssäkert för fem öre. Därför ska allt kött som inte är behandlat på något särskilt sätt tinas i kylskåp. Är det ett problem får du ta upp det med lagstiftaren ;)

Själv äter jag absolut mat från restaurang såväl som lokala falafelhaket trots att jag sett både ett och annat - och ännu värre hört från kollegor. Än har jag inte blivit sjuk och tack och lov är det få gånger det händer, mycket tack vare den lagstiftning vi har kring livsmedel här.

Edit: De exempel på vad du själv gör hemma är det ju ingen som kan elle ens SKA anmärka på, men de som serverar mat till allmänheten har en skyldighet att följa gällande lagstiftning, som är framtagen för att livsmedelshygien ska hållas och ingen ska bli sjuk.

Senast ändrad:

Huu.. den där veterinären vill jag faktiskt veta vem det är.. Om någon vet eller får reda på det får ni gärna skicka ett PM till mig!
Bor i Skaraborg så man blir ju lite orolig om det är en av de man själv anlitat.

Samma här. Jag tar också gärna emot ett pm om någon vet vem det är.

Men var det inte en tråd om trafikolyckan här på buke. Med nån halvkänd person som hundägare. Eller minns jag fel.

Det var på nån "ökänd" klinik tror jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka