Dålig gallop

S

spanglish

Min hopp-häst som jag tävlar cirka en meter med har en väldigt dålig gallop. Han har varken kondition, muskler i bakbenen eller balans, och gallopen i grunden är väldigt stötig

I hans gallop ser det nästan ut som han trvar med bakbenen och galloperar med frambenen. Kan jag göra något åt det, eller?

Så fort jag börjar galloper börjar han antigen gå snabbare eller snabbbare eller bryta av till trav.

Hur ska jag träna honom på bästa sättet?

Sv: Dålig gallop

Förlåt att jag säger det men varför tävlar du med en häst som inte ens kan galoppera?

Om det vore min häst så skulle jag börja med att lösgaloppera honom i ridhus/paddock, för att senare övergå till att träna galoppen vid tömkörning. När han orkar bära sig själv i galopp när du tömkör så kan du galoppera uppsuttet. Detta arbete ska givetvis varieras med ridning och kanske galoppera långa sträckor (eller så långt ha orkar) ute, utan krav på samling.

Säger som i din andra tråd: Byt tränare.

Man ska inte behöva ställa sådana här frågor på ett internetforum. Framförallt inte om man faktiskt har en tränare.

hans dåliga gallop, går det göra något åt det? Galloperar han så för att han inte har muskler eller för att han bara e så?

du kanske ska ta och arbeta upp lite muskler innan du kräver av honom att galoppen ska fungera.. ta kontakt av en bra tränare så kanske han/hon kan hjälpa dig..

Det går säkert att träna upp galoppen! Vissa hästar har såklart svårare för galopp än andra. Vilken ras är det? Är det en varmblodig travare så är den framavlad för att vara bra på att trava fort, det betyder inte att den inte kan galoppera, men många varmblodiga travare kan ha svårt för det.

Mitt förslag är att du avvaktar med hoppträningen och tävlingen eller är med på hoppträning men mer markarbetesbetonat dvs mycket bomarbete etc. Galoppen tränar du kanske bäst ute, både genom att just galoppera men också genom allsidig träning eftersom hästen inte har kondis och muskler. Varva klättring, intervallträning (korta på bra underlag) och "vanlig" ridning så kommer det säkert snart bli bättre! Lycka till!

Jag skulle aldrig tävla eller träna en häst i hoppning, som knappt kan galoppera. Det känns inte rättvist mot hästen. Jag hade istället kontaktat en bra tränare, för du förstör nog bara din häst om du fortsätter med ditt rally-åk runt hoppbanorna. Lycka till! Hoppas du hittar en tränare nu, för det är vad du verkligen behöver.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 866
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 539
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama