Dålig form=dåliga ryggmuskler?

O

Hur får man en extravare att gå i form? Jag är en sk "skogsryttare" och min häst är väldigt muskulös över hela kroppen förutom i ryggen. Jag har köpt en ny westernsadel som är utprovad och jag rider många timmar i veckan i kuperad o omväxlande terräng men inget händer med ryggmusklerna!! Han har dessutom börjat bli öm i ryggen. Är det dressyrarbete som krävs, få ner huvudet och upp med ryggen? Hur går ni tillväga för att uppnå detta? Tackar o bockar för råd till mig o min lilla älskling.

Sv: Dålig form=dåliga ryggmuskler?

Har ingen erfarenhet av egen travare, men en kompis gjorde precis som du.
Westernsadel o sen ut o kuperad terräng för att få honoom att börja lyfta fötterna och inte ha så bråttom jämt.

Detta i kombination med tömkörning, hålla ryggen varm, stretching under LÅNG tid gav resultat. Tror hon höll på så här i över ett år innan hon sakta men säkert kunde inflika ett litet dressyrpass då och då.

Flera år senare tävlades hästen både i dressyr och hopp, idag tar han det lite lugnare...börjar bli till åren.
Fortfarande är det viktigt att tänka på hans rygg, kanske ta en promenad innan man sitter upp, ländtäcken och hålla ryggen varm i både hage och stall.
Gör man bara det så fungerar han utmärkt.

Lycka till med din pålle!

Glömde.... foderstaten.....har du kollat över den så att han får i sig tillräkligt med protein för att kunna bygga muskler?

/Zelma

Han får tillräckligt, är rund o fin i övrigt. Trodde att det berodde på det också men så är inte fallet.

skaffa en bra tränare och kolla över utrustningen.
Finns ingen på ett forum som kan förklara för dig hur du ska göra...

Om hästen är bra musklad överallt utom där sadeln ligger så är det nästan helt säkert sadeln som inte är bra... Om hästen får en bra sadel som den trivs med kan det nästan bli tvärtom under en övergångsperiod, att den tappar på rumpan, men musklerna sätter fart på ryggen eftersom den börjar använda ryggen rätt...

Klättring är bra för ryggen, om inte sadeln ligger fel förstås

Jag har bara haft den nya sadeln i 1,5 mån och han hade lite ont i ryggen/länden när jag köpte honom. Hur lång tid tar det innan dom börjar sätta nya ryggmuskler i o med att jag har bytt sadel? Jag klättrar mycket upp o ner och rider över kalhyggen mm. Bra tips annars.

Har den ont i ryggen rid inte alls. Gå med den i skogen så får du motion och ni lär känna varandra.

När den inte ömmar över ryggen mer kan du sätta igång den igen, men börja gå med den med dig bredvid först för att sedan sitta upp gärna från pall- rid 20 min och sedan går du med den igen.

Har du möjlighet så kan du löslongera den så du får se hur den rör sig utan ryttare och det är ett väldigt bra sätt att träna er kommunikation.

Ibland är mindre mer!

Nu talar den om för dig att den har ont om du inte lyssnar nu på din häst så kan den börja skrika för att få dig att förstå (bockning, bli sur osv.) Var rättvis mot din häst!

Bra sagt.

Till TS: Glöm inte att även hästen kan få träningsvärk. Vila från ryttare några veckor låter sunt. Kör sen lite ridning igen och se vad som händer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 321
Hästvård Pållen har varit konvalescent mellan juli - november. Är sedan mycket försiktigt riden rakt fram i trav och galopp i skogen (efter väg)...
Svar
14
· Visningar
1 623
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar