mimus
Trådstartare
Har funderat mycket på begreppet "dålig förlorare". Har själv tendensen, och när det gäller min 8-årige son så har äpplet inte fallit långt från trädet.
Förr så brydde jag mig inte så mycket om det, men senare så tyckte jag att det begränsade honom. Lagsport undviker han, spelar inte spel på fritids, gogos eller byter pokemon kort.
Men tennis tycker han är jätte kul.
Han är mycket social och har många kompisar.
Så, jag och sambon började spela fia med knuff varje kväll och "träna" förlora.
Men så tänkte jag, hade Anja Persson, Stefan Holm mm blivit så bra om de hade fått lära sig att vara förlorare???
Det kanske är en styrka att ha en sån vilja som Simon har, att antingen kämpar man till sista blodsdroppen, eller så får det hellre vara.
HAN har själv aldrig varit brydd över att han inte är med och spelar.
För han FÅR vara med men väljer själv bort, just för att han inte vill utsätta sig för att förlora.
Hur har ni tänkt runt era barn?
Ska man tränas att förlora därför att vi vuxna tror det är en "bra" egenskap eller vill vi bara "sockra" så att de inte ska bli så besvikna av motgångar?
Förr så brydde jag mig inte så mycket om det, men senare så tyckte jag att det begränsade honom. Lagsport undviker han, spelar inte spel på fritids, gogos eller byter pokemon kort.
Men tennis tycker han är jätte kul.
Han är mycket social och har många kompisar.
Så, jag och sambon började spela fia med knuff varje kväll och "träna" förlora.
Men så tänkte jag, hade Anja Persson, Stefan Holm mm blivit så bra om de hade fått lära sig att vara förlorare???
Det kanske är en styrka att ha en sån vilja som Simon har, att antingen kämpar man till sista blodsdroppen, eller så får det hellre vara.
HAN har själv aldrig varit brydd över att han inte är med och spelar.
För han FÅR vara med men väljer själv bort, just för att han inte vill utsätta sig för att förlora.
Hur har ni tänkt runt era barn?
Ska man tränas att förlora därför att vi vuxna tror det är en "bra" egenskap eller vill vi bara "sockra" så att de inte ska bli så besvikna av motgångar?