Dålig balans i transporten

L

lovisa_z

Hej..
Har verkligen ett jätteproblem med hästen just nu,som många andra handlar det om transporten.
Ponnyn är 6 år och har åkt mycket transport tidigare,han är fortfarande lätt att lasta på och av.
Men....Så fort släpet rullar tappar han balansen och ramlar(!) Problemet kom efter att vi en gång åkt en mycket krokig (jobbig!) väg,kan han blivit åksjuk?
Borde kanske säga att han har bra koll på benen annars. Har i några veckor låtit han stå i transporten (utan att den rullar) och äta en gång om dagen.Tänkte att det kanske skulle hjälpa han att bli trygg igen,idag provade vi att köra igen. Men hinner inte ens en meter innan hästen börjar vingla/ramla.
Är det någon som varit med om något liknande eller har någon ide?? Vet verkligen inte vad jag ska göra :confused:
/ Lovisa

Sv: Dålig balans i transporten

Har ni mellanväggen i? En del hästar (bla min egen) vill gärna stå ordentligt brett med bakbenen för att hålla balansen. Det kanske kan vara en bra idé att prova utan annars.
Annars vet jag inte vad det kan vara...

Det hände min förra häst.
Från att ha¨åkt smalt utan problem i flera år så tappade den plötsligt balansen.
Kör man brett (drar undran mellanväggen helt eller tar bort den) så stod han still.

Prova med det först.

Min häst hade oxå oerhört dålig balans förut, vi provade med att ta ha henne smalt och att ta bort väggen helt.Men det som löste vårt problem var att ha kvar väggen men lite åt sidan. Så nu har vi en lång och en kort bom Funkar jättebra, hon står blickstilla numera . Kanske vore värt att prova för dig?? Lycka till

Har redan prövat med att bara flytta mellanvägen så det blir brett där bak,men tack för tipset..till helgen ska jag pröva helt utan mellanvägg,

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är medryttare på än äldre ridtravare som för det mesta är en helt underbar häst. Innan jag blev medryttare på henne hade hon...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Lager
·
Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
2 100
Senast: mackan
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 668
Senast: Pancakes
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar