Dagstorp, Dagstorp, Dagstorp!!!

sita

Trådstartare
Så, nu drar det ihop sig till nästa tävling i skåne! Som även är den sista (lätta) innan oktober (Gärds) i skåne.

Vi ska dit och rida 100 klassen. Vilka mer ska dit? :D:D

Sv: Dagstorp, Dagstorp, Dagstorp!!!

Jag ska dit! :laugh:
Blir min andra debutant, den tredje blir väl i oktober... Man skulle kunna tro att arrangörerna inte vill ha in nya ekipage i sporten?! :confused:

Jag ska dit på ponny! Det är den första(!) inom rimligt avstånd som jag kunnat starta :crazy:
Kanske den enda också :grin:

Jag ska också dit!

Man får som sagt passa på när det finns tävlingar... Jag brukar inte dra mig för att åka långt, men det finns ju gränser om man inte tävlar på jätte hög nivå. När jag flyttade till skåne trodde jag att jag flyttade till hästtävlingarnas mecka, men det känns inte som det gäller fälttävlan. Är fortfarande sjukt besviken på att sydslätten ställde in för andra året i rad!

Är det någon som vet varför dagstorp inte har enstjärnig? dom har väl bana nu?

Man skulle kunna tro att arrangörerna inte vill ha in nya ekipage i sporten?! :confused:

Arrangörer måste vi alla vara. Tips! Gå med i en klubb och hjälp till. Man kan ju tävla för sin "vanliga" klubb men ändå vara aktiv i en ft-klubb. Alla behövs. Vi som är inblandade i fälttävlan måste ju själva arrangera våra tävlingar, inga andra vill göra det ;)
Glöm inte heller att insatser på själva tävlingsdagen är viktiga och massor med människor behövs MEN det är ändå en kärntrupp som måste jobba många veckor innan tävlingen som inte syns lika mycket men som ser till att det blir tävling. Det är svårt att få folk till denna trupp. Ursäkterna är många. :p

Just sommarmånaderna är svårare hos många då folk inte vill hjälpa till när det är semester. :p

Men jag trycker inte skåningarna ska klaga, vi har ju nära till Danmark och 4 tävlingsplatser där varav den ena kör tävling nästan en gång i månaden!

Oh, vad bra du beskriver det även jag försöker förmedla till andra.
Hjälpa till tävlingsdagen - jättebra! MEN allt förarbete som ska göras är många omedvetna om hur mycket tid det faktiskt tar o ju fler vi är som hjälps åt dessto lättare o roligare blir det :laugh:

Man kan inte i all oändlighet skylla på att "jag har gård, jag har hästar o sköta (o tävla :angel:), jag har barn, jag har en oförstående man, jag jobbar :confused: mm mm". Detta är inte något att skylla på, alla sitter i samma båt :laugh:

Oh, vad bra du beskriver det även jag försöker förmedla till andra.
Hjälpa till tävlingsdagen - jättebra! MEN allt förarbete som ska göras är många omedvetna om hur mycket tid det faktiskt tar o ju fler vi är som hjälps åt dessto lättare o roligare blir det :laugh:

Man kan inte i all oändlighet skylla på att "jag har gård, jag har hästar o sköta (o tävla :angel:), jag har barn, jag har en oförstående man, jag jobbar :confused: mm mm". Detta är inte något att skylla på, alla sitter i samma båt :laugh:

+ mammaBerg

Jag längtar tills jag och häst bor på ett o samma ställe (Skåne såklart :D), då kan ni räkna med åtm en till :D

Men jag trycker inte skåningarna ska klaga, vi har ju nära till Danmark och 4 tävlingsplatser där varav den ena kör tävling nästan en gång i månaden!

Lånar tråden lite..
Behövs inte FEI-pass och internationell licens osv även om man "bara" åker till Danmark?

Men jag trycker inte skåningarna ska klaga, vi har ju nära till Danmark och 4 tävlingsplatser där varav den ena kör tävling nästan en gång i månaden![/QUOTE]

Här kommer mina "bortförklaringar" då:
Jag är med och arrangerar hopptävlingar för klubben jag rider för.
Jag är med och arrangerar dressyrtävlingar för klubben jag löst anläggningskortet på.
Jag har ensamt ansvar för 3 ridhästar och delat ansvar för ytterligare två (som står en dryg halvtimme bort).
Utöver detta har jag ett heltidsjobb, sambo, husdjur, ideella styrelseuppdrag.
Något socialt liv har jag dock inte, det blev bortprioriterat.
Det finns inte utrymme för mer. Faktiskt. Jag har redan skalat av så mycket jag kan på allt. Nästa steg är att skära ner på hästantalet (vilket redan delvis är på gång för att få tid för kommande bebis), men det är ju för hästarna jag gör allt det här.

Att åka till Danmark och tävla kostar, inte minst i bensin. Om jag åker iväg längre tid än över dagen måste jag antingen be min sambo följa med och fixa någon som kan ta hand om hästarna och husdjuren som blir kvar hemma eller be sambon ta hand om mina hästar hemma och få med någon som kan tänka sig att vara borta över natten, och jag har svårt att få med mig någon medhjälpare på en vanlig dagstävling. Så Danmark är inget alternativ för mig.

Jag förstår att det är svårt att få ihop funktionärer, det är det i alla grenar. Gärds är tappra som ändå kör två tävlingar i år, kanske har man något att lära ut till alla andra klubbar med "fälttävlans-möjlighet" (var tex på Torns i helgen, de borde väl kunna?) som inte klarar av (prioriterar?) att arrangera?

.......55 mil och ett glatt värmländskt humör.....:)

Jag kommer inte men min pålla kommer med sin nya pilot:d. Sanna som f ö fyller 15 år på söndag skall starta 100-klassen med räserZyggo! Pappa Björn får följa med och coacha, då blir han nöjd!!

Hoppas ni får fint väder och att alla klarar sig runt på ett bra, säkert och behagligt sätt!!:)

Lånar tråden lite..
Behövs inte FEI-pass och internationell licens osv även om man "bara" åker till Danmark?

Nej. Du er velkommen til danske nationale, regionale og lokale tävlinger uden FEI pass og international licens. Det er kun, hvis du starter internationale klasser (CIC/CCI) at du skal have orden på FEI papirer.

De fleste (faktisk alle) klasser i DK er udskrevet som CNC/CCN altså Nationale klasser.

Frågan är vad det gynnar Ft att du lägger tid på hopp+dress? Är du med i "rätt klubb"? Förstå mej rätt. Har vi rätt att klaga om vi själva prioriterar bort att arrangera fälttävlan? :idea:
Danmark är närmare än tex Udden. Vi kör nästan alltid över dagen. :) Får nästan alltid sena starttider.

Pja, eftersom jag bara kan rida max 3 ft-starter denna säsongen känns det rimligt att jag rider för en klubb där min hoppning (och tävling öht) gynnas, därför måste jag prioritera hopptävling.
Där jag bor duggar det inte tätt med ridhus precis, och där jag löst anl kort är en kanonanläggning, så att välja bort dem för ett privt ridhus lika långt bort eller längre känns därför inte som något alternativ, därför måste jag prioritera dressyrtävling.
Men det är klart, ingen tvingar mig att hjälpa till på dessa tävlingar, men struntar jag i det är jag inte ett dugg bättre än de som inte hjälper till på 'sin klubbs' fälttävlan, eller hur? :)

Jag tycker Udden är för långt också. En sak om man rider på lite högre nivå och med högre ambitioner (min egna ambition sträcker sig till *-ig om några år), men för en debutant känns en tävlingsdag för flera tusen som lite väl i överkant.

*kl*

Blä, ser ut att bli ännu en frusen tillställning (har Gärds i färskt minne) Kallt och regn på söndag. Tur att Dagstorps anläggning ligger så pass skyddat för den värsta vinden iallafall. Men det lär nog kännas. :crazy:

Vi som skulle sitta i solen och fika :cool:

Vi som skulle sitta i solen och fika :cool:

Jag o mamma satt i solen och fikade igår kväll. Endast pga att hon inte vågade backa ut transporten utan väntade på att ekipaget bredvid skulle bli klara och åka hem :rofl:

Ang funktionärer osv så hade jag stenhårt prioriterat att satsa på att arrangera fälttävlan i vår klubb om jag hade möjlighet att vara mer aktiv (typ bodde här). Jag i min inskränkta lilla fälttävlanshjärna förstår inte alls varför vi arrangerar mängder med hopp/dressyrtävlingar varje år när vi har en sådan underbar terrängbana. Som det dessutom inte är tätt av i Halland. Men det är ju jag det.

Aha, det var ju inte dumt - då vågar man sig kanske över bron. Trodde det var mycke krångligare, tack för infon!

Vi tog en skittrunda i skogen över terrängbanan igår, första gången jag red där, det såg riktigt trevligt ut och bjuder på många spännande moment.

Nu har vi återhämtat oss efter en lång tävlingsdag! Min klocka ringde 03.30 efter dryga 3 timmars sömn, kl 6 rullade vi ut från gården...

Dressyren gick helt ok på slirig bana, dock långt ifrån det bästa vi gjort. Blev 51 straff och 4a efter dressyren. Felfri hoppning (första gången vi hoppar bana sedan januari :o ) och klättrade till 2a plats inför terrängen.

Terrängen gick finfint, lite tveksam i början vilken förmodligen kostade en del tid. Vid 4e hindret upptäckte jag att de glömt ta bort en planka från 90-klassen, hann samla upp lite extra men var ändå i hindret ganska rejält och tappade balansen lite i landningen, men efter det flöt allt jättebra!
Kom in med 6,4 tidsstaff, fortfarande 2a efter ledaren från dressyren som hade 7,6 tidsstaff.
Eftersom det var första för säsongen och jag inte kände mig helt 100 på hur han ligger konditionsmässigt red jag i det tempo som kändes bäst. Dock så trodde jag inte att det skulle bli så mycket långasammare, menmen.
En dubbelnolla i terrängen klättrade förbi mig och när alla var i mål var jag trea.
Dock så upptäcktes detta med plankan, hindret var för högt för klassen, så alla som fick stopp på det hindret fick det struket och optimaltiden som tid. Detta gav en ny segrare så jag slutade till sist som 4a, vilket gav placering! :D
Hemma igen vid kl 9 på kvällen.

Någon som varit med om att ett hinder inte blivit ändrat och därför orsakat problem? Hur har det lösts då?
Vi disskuterade det lite och kom fram till att det går ju inte att få det helt rättvist hur man än gör. Man vet ju inte om de som fick stopp kanske hade fått det även på rätt höjd och tiden blir det ju ännu svårare med. :confused:

Jag har varit med om att hinder har plockats bort under pågående klass. Ibland tex. bara B hindret i en kombination, men även "hela" hinder så att säga. Vid ett tillfälle var det många som gick omkull eller fick stopp i en kombination som disskuterads väldigt på banvisningen då avstånden inte var bra... A hindret togs bort någonstans mitt i startfältet och övriga fick hoppa endast B hindret. Då gjordes det inga ändringar i resultat efter det...

Så det är nog olika från fall till fall. Vet inte om det är överdomaren på tävlingen som avgör eller om det finns regler för hur det bör gå till?

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: MiniLi
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 171
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 272
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka