Dags igen.. Nu andningen..

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Ja då va det dags igen, känns som det har varit mycket nu dom sista åren..
Om vi ska dra det lite kort först så har jag en 17 årig Welsh cob som går rätt högt i dressyr. För ca 1 månad sen så tyckte jag att ha var tung i handen och andfådd vid ridning. Ringde vet och tog blodprov. Visade lågt på röda (111) men i övrigt bra. Vi trodde att det kunde bero på hans gamla allergi mot mögel. Han har ätit nyskördat hö i sommar men har då inte klarat det och äter hösilage nu igen. Blodvärden bättre och uppe på 120 i Torsdags. Allergin har han haft i 8 år och har alltid visat sig i huden.
Skrittade honom i helgen i skogen ca 30 min och då var han andfådd efteråt. Något är fel men frågan vad. Dessa symtomen har han:

* Andningsfrikvens 20 slag/ min i vila.
* Man hör honom andas när han betar/ äter hö från golvet.
* Hör honom andas när han går i form, så har det varit alltid. (15 år) Mest på sommaren. Verkar inte påverka honom alls.
* Ögon och näsa har runnit med klar vätska hela sommaren och våren.
* Tjock vid ganasherna typ där vi har våra mandlar.
* Kliar hela huvudet och mulen.
* Hostar inte.
* Ingen feber.
* Pigg och glad. Busig i hagen och pigg när man rider. (Jag har bara skrittat ett par gånger och tömkört i 15 min. Pigg och laddad.

I övrigt är han mycket matglad och dricker som han ska. Fin i hull, något rund. Superglansig i pälsen förutom i huvudet som är kliat.

Ska börja med inhalator på torsdag när medicinen kommer och tid är bokad på klinik nästa vecka. Har regelbunden kontakt med vet.

Någon som har tips, åsikter, frågor eller bara lite pep att komma med?

Sv: Dags igen.. Nu andningen..

Någon form av problem med de övre luftvägarna kan man förmoda. Här får du en länk som kanske kan vara till hjälp: http://stud.epsilon.slu.se/742/1/wallman_a_100112.pdf

En del av din hästs problem, sommartid, kan nog bero på att den är gräs/pollenallergisk. Det kan en häst bli även om den inte har varit det innan.

Att den är tjock, där vi har våra mandlar, kan bero på att den gnager på kort gräs och att spottkörtlarna svullnar p g a det.

Obs! Rena gissningar, men det var vad jag kunde bidra med :)

Tack för ditt svar! Jag kan också tänka mig att det är pollen allergi alternativt att mögelallergin har utvecklats och nu sätter sig på luftvägarna också. Svullnaden han har är inte på samma ställe som den är när han har käkat gräs. Då är det mer upp mot öronen nu är det liksom under. Fast det kanske kan sitta på flera ställen längs ganaschen?

Spottkörtlarna sitter precis bakom ganaschen, det kan bli som bollar där (en på varje sida) om hästen går en dag och gnager på kort bete. Om din häst blir svullen under ganaschen beror det på annat. Oftast på att de blir bitna av insekter, sommartid. Men i din hästs fall så kanske det hänger ihop med de andra problemen? Har ingen aning.

Låter ju helt klart som allergi, hur såg eosinofila ut på blodprovet ? Har precis varit igenom detektivarbetet efter att själv haft problem med en häst dock visade hon noll symtom på allergi förutom att hon hyperventilerade efter arbete, blodprovet gav oss inte mkt ledtrådar mer än för höga eosinofila vilket är ett tecken på antingen allergi eller parasiter, denna häst har nollat i många år på träckprov så kändes som att då måste det vara allergi denna häst har precis som din reagerat på att äta torrhö innan samt får lätt utslag på kroppen så kändes inte helt långsökt att hon utvecklat någon ny allergi dock var det ju knepigt att hon inte visade ett enda symtom förutom att bli så tagen av arbete. Eftersom det ju var lättaste åtgärden så tryckte vi först i en henne en Equimax för att vara hundra på att det verkligen inte var parasiter. Och voila problemen försvann, så antingen hade hon en massa bandmask (syns ej på träckprov) eller så har träckprovssvaren varit fel.
Läste i alla fall runt en massa om allergi i jakten på svaret och har sett att många fått mkt bra effekt av de receptfria Cetrizin (antihistamin) för människor (sök här på hästvård så hittar du länk till studie gjord på hästar med denna med) det skulle kanske vara något för dig att testa på din.

Tack! Ja jag tror också på allergi. Ska kolla med vet om eosinofila, har ingen aning om vad det är för något eller hur värdet va. Har läst lite om Cetrezin här innan och får kolla med vet om det är något vi ska prova. Har funderat på mask men han har också nollat på träckprov senaste åren. Togs dessutom ordentliga mask prov i vintras i Helsingborg. Men man vet aldrig. Tack för tipsen!

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 988
Senast: Egonson_
·
Hästvård Ua vid utsläpp i torsdags. Vid intag låter ordentligt illa ur luftvägarna när ställer sig och äter i boxen (från golvet). Feberfri...
2
Svar
25
· Visningar
6 651
Senast: Nielaa
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 095
Senast: Legolaz
·
Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 089
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar