dags för kastrering/sterilisering

Empalie

Trådstartare
Nu ska min lilla katthona få åka till veterinären och bli kastrerad/steriliserad, men hjälp jag hör att man kan göra båda på honkatter. vad ska man göra och kan ni förklarar skillnaden.

Jag skulle också vilja höra vilka biverkningar eller konsekvenser eran katt har råkat utför efter besöket. Skall man tänka på ngt särskilt efter, vara hemma fån jobet några dagar?
Jag vill också ha tips på bra djursjukhus, åker inte vart som helst med min lilla flicka det måste vara bra!
Jag bor i Eringsboda och har nära till Läckeby, Nybro och kalmar exempelvis!
Pm:a mig om detta, vore väldigt tacksam!

Sv: dags för kastrering/sterilisering

Sterilisering innebär att man bara knyter/skär av (?) äggledarna så katten fortfarande kommer löpa men inte kan bli dräktig. Så man gör på människor. Detta sätt tror jag faktiskt inte någon veterinär gör på en katt längre. Man får ju som sagt fortfarande en löpande katt och det är ju bland annat därför man kastrerar...

Kastrering heter det när man tar bort livmoder, äggledare och äggstockar. Katten slutar löpa och kan givetvis inte heller bli dräktig.

Biverkningar/följder: Såret kan bli infekterat/stygn gå upp, det undviks lättast genom att katten har krage på sig om den visar intresse för att slicka mkt så såret. I övrigt brukar katter vara väldigt obekymrade efter en kastration.
Kastration medför som sagt att katten inte löper längre, den förlorar alltså intresset för "killar och sex" och blir ofta mer inaktiv och mat blir ofta intressantare. Det är därför viktigt att hålla koll på sin katt och inte överutfodra den så den blir tjock.
Risken för livmoderinflammation och juvertumörer försvinner iochmed kastreringen.

Att kastrera en honkatt är trots allt ett relativt enkelt rutiningrepp, något som görs istort sett dagligen på alla kliniker, så vart du än vänder dig, kan du nog vara lugn.

Sv: dags för kastrering/sterilisering

Bägge mina honkatter har blivit kastrerade och allt har gått fint. Ingen av dem hade tratt utan de var sydda med någon slags tråd som var lite "vass" och "stack ut" så att de inte ville slicka sig där.
Har märkt skillnad på bägge men framförallt den äldsta, hon har blivit mer tillgiven. Var väldigt skygg innan.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har förvisso haft katt hela min uppväxt, men en hane. Nu har jag två honor, födda augusti -17 (syskon). Det börjar bli dags att...
2
Svar
32
· Visningar
3 280
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 342
Senast: kem
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
1 090
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama