Dags för nästa "stora" inköp!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Vagn och babyskydd är avklarat. Nu är det dags för sängar och skötbord. Några "bra-att-ha-tips"?

Är dyra sängar så mycket bättre än de billiga?

Hur länge använder man egentligen skötbordet?
Vissa är så dyra, är de värda det priset i jämförelse med hur länge man använder det?
Har läst att de snabbt blir för korta?
Någon som har något tips på var man kan få tag i extra långa?
Behöver man skötbord öht?

/Timsetim ("bara" 110 dagar kvar till bf!) :eek: :D
 
Sv: Dags för nästa "stora" inköp!

Till sonen hade vi en babykorg på hjul när han var jätteliten, den avr bra för man kunde dra med sig honom till det rum man befann sig i.
När han vuxit ur den hade vi en spjälsäng till honom, en gammal ärvd.
Den användes inte ofta. Han sov hellre brevid mig.

Dyra sängar jämfört med billiga....
På de dyra kan man oftast höja och sänka ena långsidan, vilket man inet kan på de billiga. Sen är det ju en fråga om smak också. De dyra kanske är finare...

Skötbord använde vi i ca 1 år har jag för mig. Han var lite för lång iofs.
Hade en badkarsmodell vilket var väldigt bra. Ska ha en sån den här gången också.
De är inte så dyra heller.
Det är ju inget måste, det kan räcka med en skötbädd bara som man har på sängen eller golvet eller var man nu vill byta.

-Mustasukka med 93 dagar till bf och inte har köpt en enda pryl än :smirk:
 
Sv: Dags för nästa "stora" inköp!

Skötbord är ett onödigt köp,, köp en sån där uppblåsbar dyna istället. Skötbordet blir för kort jättsnabbt.
 
Sv: Dags för nästa "stora" inköp!

Mustasukka skrev:
-Mustasukka med 93 dagar till bf och inte har köpt en enda pryl än :smirk:

Men du är ju erfaren! Inte som gröngölingen Timsetim! :D

/Timsetim
 
Sv: Dags för nästa "stora" inköp!

Vi gjorde ett egetsnickrat skötbord eftersom vi inte fick plats med ett köpt. Första barnet använde vi det jätteofta, andra barnet iblnad och trean har inte legat på det ofta alls.

Så jag skulle rekommendera dig att köpa en uppblåsbar skötbordsdyna istället och lägga upp på bästa ställe där du då befinner dig.

Vi köpte Ikeas billiga spjälsäng. Kostade då typ 500 kr. Har räckt kanon åt oss eftersom barnen knappt legat i sängen ens. Då finns iofs inte funktionen höj och sänkbar sida men för oss kändes det överflödigt.

Lycka till med inköpen!
 
Sv: Dags för nästa "stora" inköp!

Hade jag vetat inför första barnet det jag vet idag hur det blev för oss hade jag inte köpt vare sig spjälsäng eller skötbord...

Med spjälsängen så fundera på löstagbar sida eller inte. Jag tycker det är helpraktiskt om man vill att bebisen ska sova själv men ändå vill ha den nära, då ställer man bara spjälisen tätt intill sin egen säng utan ena sidan.
 
Sv: Dags för nästa "stora" inköp!

Det är många som säger att spjälsäng är onödigt men om man inte skulle köpa en spjälsäng, hur gör man då på dagtid? Lägger man bebisen i dubbelsängen då? Hur funkar det när den börjar kunna kravla runt, man vill ju inte behöva passa på den hela tiden...
 
Sv: Dags för nästa "stora" inköp!

På dagarna har mina aldrig legat i spjälsängen. Antingen har de middagsvilat på soffan eller i sängen. Eller rättare sagt äldsta sov i vår säng på dagarna för då hade vi sängen på samma våning. Då bullade vi upp med kuddar runt honom och lade även vårt tjocka täcke runt honom så han inte kunde rulla ut.

De två minsta har legat och sovit på soffan när de sovit på dagen.
 
Sv: Dags för nästa "stora" inköp!

Ska beställa vagnen och kolla upp vilken bilbarnstol vi ska ha imorgon :bump:

Vad gäller skötbord så är det precis som alla andra säger rätt onödigt, vi tänkte ha en uppblåsbar skötdyna på tvättmaskinen, för det är enda stället där det får plats, men det funkar lika bra att byta på golvet, då behöver man ju inte oroa sig för att den lill* ska ramla ner :idea:

Vi tänker köpa den billigaste spjälsängen på IKEA, den används så himla lite ändå så det behövs inte något dyrt (även om jag helst av allt skulle vilja ha den här)

Har i princip alla saker kvar sen mitt förra barn men tyvärr är spjälsängen inte godkänd enligt Europanormen EN 716-1 och bilstolarna har helt enkelt blivit för gamla och är därmed inte säkra längre :( Men barnstolen är ju fortfarande ok och jag tänkte ha den gamla vagnen i stallet, ville inte sälja den eftersom den var så "stallig" men nu är det jätte skönt att ha den så slipper man förstöra den nya :idea:
 
Sv: Dags för nästa "stora" inköp!

Min dotter låg i sin vagn på balkongen och sov hela sitt första år, såvida det inte var massa minusgrader då sov hon inne i sin vagn.
 
Sv: Dags för nästa "stora" inköp!

Mina ungar sover sällan i spjälsängen på dagarna, den stora sover i soffan/sängen och den lilla i vagnen (barnvagnen är det bästa köpet man gör med småbarn, vi har i alla fall använt vagnen jämt, både ute och inne).
 
Sv: Dags för nästa "stora" inköp!

Vi köpte t o m två skötbord. Ett till ovanvåningen (lite dyrare) och ett till bottenvåningen (100kr). Båda på IKEA. Det lite dyrare var ett sådant med byrå och hylla ovanför som man kan använda som bokhylla när man inte behöver skötbordet längre. Vi använde det aldrig:o (Nu står det inne i dotterns rum som en vanlig möbel så helt onödig var den trots allt inte.) Det billiga skötbordet som vi hittade på fyndhörnan däremot användes dagligen.

Spjälsängen var däremot för vår del helt bortkastade pengar. Dottern har sovit max en timme i den:(
 
Sv: Dags för nästa "stora" inköp!

Skötbord, köpte vi ett över badkaret, väldigt bra tycker vi då det finns förvaringsutrymme under det... och korgen brevid... Dessutom fick vi tag på ytterligare ett galler som ligger brevid där alla handdukar ligger... Vi har använt det länge och elin kunde man byta blöja på där ialla fall tills hon var drygt två...

Spjälsäng köpte vi en på barnens hus som har använts en hel del, men tätt intill våran säng...

Men kolla om ni har någon babykorg eller liknade i släkten för första månaden så slipper ni stressa med inköp av spjälsäng, det är ju inte säkert att ni behöver någon...
 
Sv: Dags för nästa "stora" inköp!

Vi har två skötbord på vardera våning:

* Ett Elfa-skötbord. Det tycker jag är kanonbra, stabilt och bra förvaring. När vi slutar använda det kan det användas i förrådet till annat. Kostade ca 1200:-.

*Ett MD 50 tror jag det hette, d v s ett skötbord som man hänger över badkaret. Kostade ca 600:- och är också bra men möjligtvis lite rangligt.

*Vi köpte först ett annat skötbord att hänga över badkaret, ett sånt där som man fäller upp. Det visade sig, när vi väl slängt förpackningen och haft det i mer än 30 dagar (...) att det inte passade vårt badkar eftersom det är inbyggt och inte är dikt an väggen, vilket tydligen var en förutsättning. Gissa om vi blev snopna... Dyrt var det också (1200:-) men tur nog kunde vi sälja det på Blocket (för 800:-). Att det gick att fälla upp tycker jag inte längre var särskilt viktigt, för det andra bordet som vi har nu (se ovan) är ju så lätt att de gånger vi vill bada är det ju bara att lyfta bort det. Kan tillägga att vi har rätt gott om plats i badrummet och separat dusch, så om man duschar i badkaret varje dag skulle jag ändå rekommendera det (om man har ett badkar där det passar ;) ).

Jag tycker definitivt att man behöver ett skötbord (om man inte råkar ha ett bord i rätt höjd). När man får barn känns det så oerhört bra, allt som är praktiskt, så det är värt varenda krona. Vi har vänner som inte köpt nåt (än) utan byter blöja på golvet och hon har redan fått ryggskott... :(

Spjälsäng har vi köpt IKEAs Gulliver. Den är både snygg och bra och billig. Dottern sover alltid i sin spjälsäng så den är naturligtvis helt nödvändigt. Hon gillade inte alls vår släktvagga.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dags för nästa "stora" inköp!

mino skrev:
Det är många som säger att spjälsäng är onödigt men om man inte skulle köpa en spjälsäng, hur gör man då på dagtid? Lägger man bebisen i dubbelsängen då? Hur funkar det när den börjar kunna kravla runt, man vill ju inte behöva passa på den hela tiden...

För det mesta har man ju en barnvagn med någon slags lift. Vår dotter sover visserligen i spjälsängen på natten men på dan sover hon i liften (mjuklift) för det är sååå praktiskt att kunna flytta runt henne utan att hon vaknar om man ändå vill ha henne nära. Dessutom tror jag att det är bra för barn att man skiljer på nattsömn och dagsömn. När det är natt skall det vara släkt och hon har sin spjälsäng. När det är dag kan det vara ljust och hon sover i liften. Det är ju bra med rutiner.
 
Sv: Dags för nästa "stora" inköp!

Vi använde skötbordet jättemycket (billigaste sort från IKEA) Emil kom ut med snitt och jag hade ont länge efteråt och behövde bra arbetsställning, den första tiden var faktiskt det mysigaste jag gjorde att byta blöja....då kunde jag stå rak utan att ha ont i ett väl uppvärmt badrum och han gillade att ligga på skötbordet och lufta rumpan medans jag "gullade" med honom. Om jag inte hade haft så ont kanske jag hade tyckt att det var lika trevligt att ha en uppblåsbar dyna på soffbordet...dessutom brukade han ta tillfället i akt och kissa så fort man tog av honom blöjan (prickade BVC sköterskan en gång) och då var det bra att vara inne på badrummet så att det inte spelade så stor roll vart strålen hamnade. Vi har fortfarande kvar skötbordet på badrummet och använder det ibland när han har bajsat. Emil har alltid sovit i egen säng (först "korg på hjul" och sen spjälsäng) han blir snart två och använder fortfarande sin spjälsäng.
 
Sv: Dags för nästa "stora" inköp!

Intressant att se att så många anser att skötbord nästan är onödigt.
Vi hittade ett billigt, stabilt rymligt och lååångt skötbord på IKEA (modellen finns inte där längre, den görs om till en hylla när man skötbordat klart med den) när vi fått Selma. Det används fortfarande vis bajsbyten på de större barnen, fast deras up&go-blöjor byter vi stående.
Var du kan hitta extra långt skötbord nu vet jag inte, men jag kan mäta mitt om du vill, det räcker så att en lång 4-åring fortfarande får plats. Det är flera centimeter längre än de upplåsbara underläggen!

Utan spjälsängen hade jag inte heller velat vara. Jag har jättesvårt att sova med barn i sängen och eftresom jag inte ammat så har jag inte haft det skälet heller. De har dessutom sovit väldigt bra i egna sängar, alla tre. :love:
Huruvida dyrare är bättre ska jag låta vara osagt. Vi har två begagnade varav den ena är väldigt stabil (med fast sida) och den andra är lite rangligare (höj-o-sänkbar sida). Vi har en hos mormor också (höj-o-sänkbar sida) som är väldigt ranglig. Funkar för en middagslur, men mer skulle jag inte använda den...
Rucka ordentligt på sängen och testa stabiliteten innan du köper, är mitt tips!
(och läs gärna testresultat från nån föräldratidning, så vet du vilka sängar du absolut bör undvika ;))
 
Sv: Dags för nästa "stora" inköp!

kl

vi köpte begagnat ett väggfast skötbord, tror det heter vegga el likn. vår son är 1 mån och vi använder det alltid. suveräna hyllor att stapla saker som blöjor på. vi har pyttelitet badrum utan badkar så byta på golvet därinne skulle bli svårt o badkarsskötbord går ju inte. vår son har både kissat o bajsat vid byte o då är det skönt att ha duschen nära o spola av...

spjälsäng köpte vi på en välkänd svensk möbelvaruaffär :angel: o det har enl vänner blivit godkänt i test. han sov där mer först, nu är det helst på oss. vagnen går också bra ibland..

ursäkta slarvigt inlägg, en hand för jag ammar.
 
Sv: Dags för nästa "stora" inköp!

Fyndade skötbord på Blocket, ett sånt som är en kombinerad byrå, där man fäller ner hyllan överst så blir det ett skötbord! Väldigt praktisk möbel tycker jag. Betalade bara 400kr, furu och nån dansk design.

Spjälsäng kommer vi också att köpa på Blocket, finns massor av barn/bebisgrejor där! Kommer även att köpa kläder där sen, efter förlossningen.

Hittade vagnen med på Blocket, en Emmaljunga duo kombi för 600kr inkl ALLT. Bara två-tre år gammal dessutom.

Varför köpa nytt av slit och slänggrejorna när det finns jättebra begagnat? Däremot ska vi köpa helt nytt babyskydd, det kostar inte så himla mycket och vi vill inte chansa på säkerheten.
 
Sv: Dags för nästa "stora" inköp!

Den från IKEA (Narvik) har vi med, funkar idag som leksakshylla åt äldsta barnet. Den finns inte längre som just Narvik, men en annan serie har väl plockat upp samma modell har jag för mig?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp