Dags för 3-årstest, hur många av er...

Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

Det var ju synnerligen korkat att du inte fick utnyttja rabatten!

För mig är vitsen med höstvisning just att de får betesvila. Man utbildar under våren, släpper på bete och oftast växer de i kostymen under vilan. Och sedan smyger man igång dem i början på augusti för visning i sept. Ungefär som till kvalitet.

Ja visst var det dumt, för hade jag kunnat utnyttja rabatten hade jag säkert betäckt henne på våren därpå istället!

Det är smart att resonera som du att de får betesvila före visningen, men det finns dem som inte planerar såväl utan istället "hårdtränar" över sommaren. Nu är ju långt ifrån alla så osmarta men har bestämt för mig att någon av treåringarna fick kritik för att vara för vältränad under visningen, för att bara vara tre år.
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

Jag har ett treårigt sto e. Quite Easy som ska visas, fast en hel del övning behöver hon till innan maj. Hon är hyfsat jämn i kroppen men lär nog växa lite till...
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

Har ett sto e. Bocelli som jag tycker börjar bli klar :angel: nu. Har ridit henne lite lätt sedan årsskiftet med flera avbrott. Ett tag kunde hon inte galoppera alls, det börjar hon kunna göra nu så jag håller tummarna för att hon vuxit hyfsat klart.
Är närmare 170 cm nu så det räcker gott för mig!
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

*kl*
Förra året hade vi en 3-åring som skulle visas, han lämnades till proffs för sista matchningen MEN dagen före drogar (!!!!!) dom honom för att sko!! Detta trotts att hovslagaren visste att han skulle visas! Det är ifs en hingst så han va väl kanske lite på tårna men hemma har han alltid varit lammet själv att sko (var inte själv med så jag vet inte hur han var)!
Så som ni förstår kunde han inte visas.
Eftersom det är en hingst som förhoppningsvis ska gå bruks så hade vi lagt ner mkt pengar på proffsig matchning under en länge tid på ett mkt välkänt ställe för att ge honom de bästa förutsättningarna, så händer detta! Att det dessutom var sista helgen testen genomfördes gjorde att vi inte kunde åka någon annastans veckan efter!
Nu kunde vi ifs visa honom på rådgivade där han vart rek. vidare till -08, men där sätts ju inge betyg!

Till nästa år har jag ett Landor S sto som jag planerar att visa, fast där kommer vi matcha henne själva! Hon har hittills växt väldigt propotionerligt så jag hoppas det fortsätter! Planen är att betäcka henne efter 3-års.
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

*kl*
Var och exportrönkade min Bocelli-kille igår (unghästvarianten) alla leder u.a. men...epifyserna över carpus båda fram visade på "aktivitet", vilket innebär att 3-årstest är uteslutet. Inget arbete eller inridning förrens efter nya plåtar i höst.
Så nog växer han ff:crazy:
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

Vad trist...
Men vad klok du är som kollar upp sådant innan. Fler skulle göra det så kanske färre hästar skulle få skador i tidig ålder.
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

Jag har en egenuppfödd 3-åring e Aerline H som jag räknar med att visa. Tycker det är bra att testet ligger i maj så hon kan få ett långt skönt sommarlov sedan. Skulle jag visat i höst hade jag ju velat arbeta henne lite under betesperioden. Hon är löshoppad 110 cm och riden ca 10 ggr och jag räknar med att hinna med två gånger till av löshoppningen före testet. Rids gör hon ca 1 pass/vecka. Mest för att underhålla det hon lärt sig, hon är i dagsläget styr & stoppbar i alla gångarter, tar i stort sett alltid rätt galopp, har börjat söka kontakt med bettet. Dvs skulle klara ridprovet utan problem.
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

*knpplån*

Min 3åring e Nactus har efter kastrering och hemkomst växt på bredden... Ser inget av de negativa från rådgivande vid 2,5 år då de tyckte han var lite mager och outvecklad... (som sagt gick ju på hingstlösdrift med 5 andra unghingstar)...

Nu ser han riktigt "bra" ut i kroppen muskulärt och inridningen kommer iom att påbörjas nästa vecka... Löshoppad är han sen tidigare så nu blir det mer fokus på inridningen så den är klar till 3årstestet. Tror inte det kommer bli några större problem då han redan är sadelvan.
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

Vad innebär det? :crazy:

Epifys=tillväxtzon. Den hade inte slutit sig än, tillväxtzonen består av brosk till den förbenas, då kan inte benet växa mer.

På min kuse var det ff ganska breda epifyser och man såg en "skugga" på båda. Man kan se det på unghästar som sätts i för hård träning innan epifyserna är stabila. I svåra fall ser man taggiga pålagringar runt hela epifysen.
Tydligen räcker det att fara runt med andra unghingstar i hagen. För jag har inte jobbat honom alls pga mitt brutna ben som inte vill läka:crazy:

Veterinären gissade att han inte växt klart förrens om 12-18 mån, och att han inte kommer att få ngr besvär i framtiden. Det är mycket allvarligare när det drabbar kotan på föl. Det finns säkert mkt skrivet om du googlar på epifysit.

För säkerhets skull ska jag väl klargöra att epifysen sitter en bit upp på benet så det har inget med leden att göra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

Oj vad avancerat!
Hur vet man om hästen kan tränas utan att riskera att skada tillväxtzonerna? måste man röntga hela hästen för att ta reda på det, eller är det någon särskild del av benet (knäna tex)? Kan ingenting om detta, googlade men hittade inte så mycket...
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

Har en 3 åring ett sto efter Pascal , hon är bara precis påbörjad inridning med , då jag inte gör det själv så får man vänta tills de har tid och plus att jag var väl lite sen på det med. Vi rider in utomhus alltid vi här , inget ridhus här heller.
Hon är inte hoppad ännu men det hinner vi
Hon är inte så står 158-160 cm och tyvärr är hon lite för rund om magen *S* men det får jag väl stå ut med då , hon ska betäckas sen.
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

Det räcker att röntga över carpus och has.
Du kan ta blodprov och kolla alkaliskt fosfatas. Men hästarna brukar bli slöa och trötta, ligger mkt, en del blir duktigt griniga oxå.
Ett tränat öga kan även se på rörelsemönstret, kort stickigt steg, valpigt och osynkat.
Svårt att beskriva.

Försökte googla själv, men ushligt vad tomt det var. :mad:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

Oj vad avancerat!
Hur vet man om hästen kan tränas utan att riskera att skada tillväxtzonerna? måste man röntga hela hästen för att ta reda på det, eller är det någon särskild del av benet (knäna tex)? Kan ingenting om detta, googlade men hittade inte så mycket...

Det finns även tillväxtzoner i halskotpelaren, det känner inte så många till, dom sluts inte förrens vid 6-års ålder :eek: . Så egentligen borde väl även halsen röntgas.
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

Har ett sto E: Hip Hop som blir 3 år i April,hon är ca 164 nu,men baken är lite högre....en kompakt typ med långa bastanta ben.
Red in henne i jan/feb själv i skritt och trav både i skogen och i ridhus,samt löshoppat henne. i början av mars hittade jag en tjej som sysslar med att rida in/till unghästar och visa dom på 3-årstestet som inte bor mer än 8 mil bort,så vi åkte och lämnade stoet där den 14 mars och hoppas att hon ska bli klar till Maj,nästan 2 månader på sig .
Svårlastad,men eftersom tjejen int ehar ridhus,så hoppas jag att hon fixar lastningen också,så hon efter 3-årstestet är fullt ridbar och lättlastad. Pga småbarn hinner man int emed 2 hästar,varav den ena ska ridas in och visas. Så sen blir det till att sälja pärlan om jag inte hittar nån rktigt duktig och känd ryttare som vill ta hand om henne....hade jag haft råd hade jag seminerat henne....och sålt nästa år.... svårt att veta hur man ska göra.
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

Det finns även tillväxtzoner i halskotpelaren, det känner inte så många till, dom sluts inte förrens vid 6-års ålder :eek: . Så egentligen borde väl även halsen röntgas.

Belastningen på halskotpelaren ökar ju inte med arbete, den bär ju ingen vikt.
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

Fast beroende på i vilken form hästen rids så kan det bli påfrestninger även på halskotpelaren. Känner i allafall en häst som har fått problem med det under sin uppväxt och fått ordinationen att ridas i en speciell form.
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

*knpplån*

Min 3åring e Nactus har efter kastrering och hemkomst växt på bredden... Ser inget av de negativa från rådgivande vid 2,5 år då de tyckte han var lite mager och outvecklad... (som sagt gick ju på hingstlösdrift med 5 andra unghingstar)...

Nu ser han riktigt "bra" ut i kroppen muskulärt och inridningen kommer iom att påbörjas nästa vecka... Löshoppad är han sen tidigare så nu blir det mer fokus på inridningen så den är klar till 3årstestet. Tror inte det kommer bli några större problem då han redan är sadelvan.

Min 3 åring är också efter Nactus hoppas att kunna visa honom i tre års testen... är nyligen inriden ska nu löshoppas... undrar om jag hinner.
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

Vi ska visa 6 hästar, varav en är egen uppfödd. Den är e Don Primero.
De andra som ska visas är e. Radisson, Corland, Silverstone, Farrington, French Buffet XX.
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

*KL*
Jag har en kille e:Carte dÓr, planen har hela tiden varit att visa honom men han slutar aldrig att växa så tyvärr får vi stå över. Han hoppar otroligt bra men gångarterna blir lite i framvikt då han är lite överbyggd. Hade varit perfekt för oss med en visning på hösten.
Skulle man inte kunna ha både och?

ancan: Stackars Cardento vilket påhopp, min C bruttar är jättesnygg ...:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp