Dags för 3-årstest, hur många av er...

B

borsalino

har egenuppfödda 3-åringar kvar? Själv har jag en e.Bocelli som ser ut som Janne Långbens kusin från landet:o . Han är mao inte i växtfas för ngn 3-årstest. Det tråkiga är att jag tror att han kan bli betydligt bättre efter betet.
Det måste ju finnas fler än jag som avstår testet och min fråga gäller om det skulle påverka ert deltagande om det fanns möjlighet att visa i aug-sept istället.
Hur kan vi påverka ASVH nu när allt ska baseras på just 3-årstest och kvalitet.
Skulle det inte gå att sammanställa en lista här på buke på ngt sätt som sen kunde överlämnas till ASVH inför årsmötet.

Jag vet att detta inte är de rätta kanalerna, då motioner ska läggas via regionala avelsföreningar.

Vad tycker ni, dags att fram med alla syjunte, fjortissvamlande åsikter:rofl:
(ta inte illa upp, det var ett PM Ameo fick om oss här på buke)
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

Ja, jag sitter i en annan situation men kontentan är ung. densamma, har treåring som är ganska ok i växtfas men sitter utan ridhus och kommer antagligen inte att få henne färdig för ridprovet men jag visar ändå (tror jag i skrivande stund...), hade det funnits möjlighet att visa längre fram hade jag gjort det.
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

Jag har min lilla treåring kvar.

Planen är att hon ska gå treårs. Inridning och löshoppning är i full gång om än något försenat pga operation av hovböld i vinter.

Hon ser ut som en färdigväxt new forrestponny... jag skulle önska att det var lite mer Janne Långben över henne även om hon för sin lilla kropp inte har korta ben, bara kort rygg.


Anledningen till att man har i maj är väl för att få bedömningar på ungston inför betäckning.
Men för hästarnas skulle vore det kanske bäst på hösten då de hunnit växa i sig lite inför testet. Gäller dock ej min färdiga "ponny".:D
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

Försökte de inte något år att ha både vår och höst, någon form av 3-4-5 årstest på hösten då gångarterna även på 3-åringarna bedömdes under ryttare?? Jag kan ha rört till det helt för jag bode utomlands då men kommer ihåg att jag läste något om det i ridsport...
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

Jag har även jag en "förvuxen kalv" här i hagen.... Långa ben som han inte har en aning var dom ska placeras.

Inget treårstest här inte iår. fast det insåg vi redan i höstas när vi insåg att han vuxit enormt på sommaren, ingen chans att börja inridning där inte:angel:

Har just tagit de första försiktiga små "ridturerna" på honom och det känns som om det där med balans inte riktigt funkar ännu.:rofl: :rofl:

Jag kanske hade visat till hösten om möjlighet funnits,förmodligen hade det passat just vår treåring bättre, men han är mju valack, så vi har ingen betäckningssäsong att tänka på.

Annars är jag klart för treårstester på våren.Bla pga möjligheten att få in de unga,bra stona i aveln det år de är tre.
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

jag har lite frågor om det där med 3 årstestet. Ska inte vara med själv, men är lite intresserad om det skulle bli så i framtiden. Alltså jag har noll koll på testen, men får man vara ställa upp med korsningar eller är det bara renrasiga hästar/ponnyer som får vara med? valacker?

om jag någon gång ska ställa upp så får det nog blir med hjälp av någon som är van :) haha...men lite nyfiken är jag ändå!
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

Har också en egenuppfödd 3- åring e. Carte dÒr hemma. Hon ser inte riktigt klok ut i kroppen. Växer gör hon också nu. Hon är väldigt het i huvudet så med henne skyndar jag långsamt så inget 3-års test för henne. Hon ska inte betäckas utan först få visa vad hon går för på tävlingsbanan så jag ser ingen större anledning till att visa henne i detta läge.
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

jag har lite frågor om det där med 3 årstestet. Ska inte vara med själv, men är lite intresserad om det skulle bli så i framtiden. Alltså jag har noll koll på testen, men får man vara ställa upp med korsningar eller är det bara renrasiga hästar/ponnyer som får vara med? valacker?

om jag någon gång ska ställa upp så får det nog blir med hjälp av någon som är van :) haha...men lite nyfiken är jag ändå!

http://www.asvh.se/unghast/allm.htm härifrån kan du klicka vidare till bedömningsreglemente 3-årstest.
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

Försökte de inte något år att ha både vår och höst, någon form av 3-4-5 årstest på hösten då gångarterna även på 3-åringarna bedömdes under ryttare?? Jag kan ha rört till det helt för jag bode utomlands då men kommer ihåg att jag läste något om det i ridsport...

Helt rätt! Min dam visade jag på 3-års på hösten, då så bedömdes gångarter och utvecklingsbarhet under ryttare också. Tyckte på sättovis det var bra eftersom att de treåringar som ligger under växtfas på våren får en ny chans att visas. Jag som köpte min på våren hade inte heller hunnit rdia in henne till treårs på våren, vilket var min anledning att jag valde att visa på hösten istället.

Nackdelarna är väl de att en del "hårdtränar" sina 3åringar under betesperioden så de inte får nån ordentlig betesvila. De som redan betäckt sina ston på våren faller bort(men de hade ju iof. möjlighet att visa på våren). Något som jag tyckte var tråkigt var att te.x. mitt sto som fick diplom blev erbjuden stimulanspaket med mkt rabatter vid betäckning som treåring, men det var ju redan försent att betäcka och därmed brann den chansen inne. Fick inte utnyttja det på våren hon var fyra:(
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

jag har en connemara som förmodligen ska visas. Skitsnygg men förmodligen lite för stor..
KOllade med avelsföreningen här och jag fick visa honom även om han var några cm för stor ..menutom tävlan ¨.

Sen ahr jag ett halvblod e.cardento som jag haft snehan var 6 månader.
Han ska visas om inget händer innan dess.
Är väl inte så snygg men de tror jag aldrig han kommer bli :p
riden och löshoppad är han så de blir nog inga problem.
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

här är en till med en egenuppfödd 3 åring som kommer att avstå!
Hon är efter Lambourghini-lombard-Sombrero,
en jättetrevlig häst på alla sätt men hon är bara 154 cm. Hon har inte vuxit ngt alls sedan förra sommaren och hon har varit jämn i kroppen hela tiden.
Ska vänta och se vad som händer med henne under året som kommer, och förhoppningsvis ta henne till kvaliteten istället!
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

Min Dirco avkomma har varit relativt jämn i kroppen (kanske lite valpig dock) men för någon månads sedan sköt han i höjd på baken men det börjar jämna ut sig. Han hoppar och rör sig så bra, så att jag ska iaf visa honom men om han hinner bli klar för ridprovet är tveksamt. Men det är inget jag vill skynda på iaf.
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

Helt rätt! Min dam visade jag på 3-års på hösten, då så bedömdes gångarter och utvecklingsbarhet under ryttare också. Tyckte på sättovis det var bra eftersom att de treåringar som ligger under växtfas på våren får en ny chans att visas. Jag som köpte min på våren hade inte heller hunnit rdia in henne till treårs på våren, vilket var min anledning att jag valde att visa på hösten istället.

Nackdelarna är väl de att en del "hårdtränar" sina 3åringar under betesperioden så de inte får nån ordentlig betesvila. De som redan betäckt sina ston på våren faller bort(men de hade ju iof. möjlighet att visa på våren). Något som jag tyckte var tråkigt var att te.x. mitt sto som fick diplom blev erbjuden stimulanspaket med mkt rabatter vid betäckning som treåring, men det var ju redan försent att betäcka och därmed brann den chansen inne. Fick inte utnyttja det på våren hon var fyra:(

Det var ju synnerligen korkat att du inte fick utnyttja rabatten!

För mig är vitsen med höstvisning just att de får betesvila. Man utbildar under våren, släpper på bete och oftast växer de i kostymen under vilan. Och sedan smyger man igång dem i början på augusti för visning i sept. Ungefär som till kvalitet.
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

Jag har en egenuppfödd valack e: Last Liberty. Han har varit klar i kroppen sen han var ett... typ ;) Ser ut som en liten ponny. Och han har växt jämt hela tiden. Problemet är väl att han inte är så stor (ca158). Men annars ser jag inga hinder till att visa honom.

Har även ett treårs sto e: Casir Ask, ingen egen uppfödning. Men jag planerar visa henne i alla fall. Hon ser däremot också lite lustig ut. Låååånga grova:confused: ben och lite "vinthundskropp" Tanig i bogen så man knappt får emellan en knuten näve mellan frambenen. Men hon är bara 162cm hög, så hon är ju inget höghus direkt.

Tror det kommer gå bra att visa dem båda ändå. Man kan väl inte begära att de ska vara fullständigt klara, färdigvuxna och propotioneliga som knappa treåringar?
Det får väl gå som det går, jag ser det mer som en kul grej och som ett mål i deras utbildning.
Efteråt ska de få låååång vila hela sommaren :D

De som inte visar nu, får väl satsa på kvalitén istället :idea:
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

Jag hade lätt visat min 3-åring på hösten istället då jag p.g.a. växtfas och halkskada (som gjorde att vi knappt hunnit löshoppa) inte kunde visa på våren.

Nu är hon 4 år och jag hoppas jag kan vara i fas med henne så vi kan visa på kvalitets!
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

Jag var och hälsade på min uppfödning e. Bocelli f-04, och han kommer inte att gå 3-års, han är inte klar för det, han är ganska rejält överbyggd nu. Nu är han också född väldigt sent (31/7), så hon som köpte honom förra året var i stort sett inställd på att inte visa honom redan då.
 
Sv: Dags för 3-årstest, hur många av er...

Jag har en egenuppfödd valack e: Last Liberty. Han har varit klar i kroppen sen han var ett... typ ;) Ser ut som en liten ponny. Och han har växt jämt hela tiden. Problemet är väl att han inte är så stor (ca158). Men annars ser jag inga hinder till att visa honom.

Det enda som händer är väl att sto 1 lär få avdrag på typen, men det betyget blir förmodligen bättre om hon har vuxit över 160 cm till kvalitén.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp