Dags att tilläggsfodra, eller??

lizzie

Trådstartare
Min halvskogis fick i måndags två stycken kattungar. Inna förlossningen hade hon rejält med mjök. När ungarna föddes så var den ena större än den andra. Nu när de är nästan en vecka så tycker jag att den som är minst verkligen är i minsta laget. Vägde ungarna idag och den största väger 130 gram (hane) och den minsta väger 65 gram (hona). Honan piper och kravlar runt. Diar utan problem, men jag tycker att mamma katt inte har någon mjölk :eek:

Ska jag tilläggsmata den lilla honan, eller oroar jag mig i onödan?

/Lizzie
 
Sv: Dags att tilläggsfodra, eller??

Du kanske ska börja med att övervaka och lägga henne till den bästa tutten, och låta tjockisen suga på en mindre bra tutte ett tag.
 
Senast ändrad:
Sv: Dags att tilläggsfodra, eller??

Du kanske ska börja med att övervaka och lägga henne till den bästa tutten, och låta tjockisen suga på en mindre bra tutte ett tag.

Har försökt, men den lilla fröken har en mycket bestämd åsikt om vilken tutte hon ska suga på... och så tycker jag alla är lika tunna... :confused:

Är det vanligt att honkatt sinar på mjölk. Jag har två andra honkatter och detta har aldrig hänt när de fått ungar.

/Lizzie
 
Sv: Dags att tilläggsfodra, eller??

65 g på en kattunge som är en vecka gammal är oroväckande! Det är inte ens en ok födelsevikt! Vad vägde hon vid födseln? Hon måste ju har gått ner, för så mycket mindre kan hon inte ha vägt.

Om det bara är två som suttar så stmuleras honon inte så mycket. Annars kan det vara ett tecken på infektion, att hon sinar. Såg du två efterbörder komma ut?
Du bör kontrollera så att inte kattungen ha gomspalt också, vilket kan göra att den inte får i sig mjölken även om den diar. Och börja ge ersättning asap. Väg två gånger om dagen..
 
Sv: Dags att tilläggsfodra, eller??

Vad vägde de vid födseln?
Har du kollat om honan har gomspalt, har hon de är det avlivning som gäller.
Har honan bara sinat så kan de va någon infektion..fick hon ut alla moderkakor? hur är allmänntillståndet? blöder hon där bak... mm Skulle rådfråga en veterinär..

65g är på tok för lite så något är troligtvis fel, 130g är även lite på en 1v kattunge. På en vecka ska de fördubbla sin vikt.
 
Sv: Dags att tilläggsfodra, eller??

KL
Är det tussan som fått kattungar?
Läste på din hemsida som du länkat till på din användare på bukefalos att hon bara fött dödfödda kattungar tidigare. Då tror jag de kan vara läge att kolla upp honan noggrant hos veterinären.
 
Sv: Dags att tilläggsfodra, eller??

Har kollat kattungen i munnen. Ingen gomspalt. Jag började tilläggsmata igår och ger ca 3 ml 4 ggr/dag. Det är vad hon vill ha vid varje matningstillfälle (tur man har semester...).

Vägde kattungen precis nu och hon har ökat i vikt till 80 gram, hon känns också varmare att hålla i. Tyvärr så vägde jag inte ungarna vid födseln då jag inte ville störa mamman i onödan. Det är Tussan som fått ungar och henne ska man inte störa med nyfödda ungar. Då blir hon stressad och biter hon ihjäl sina bebisar... :crazy: Nu tycker hon det är OK att jag kommer och stör och verkar dessutom väldigt nöjd över att jag kommer och ger ungen mat.

Tussan själv visar inga tecken på infektion för övrigt, hon har inga blödningar, äter, dricker och går på toa som hon ska.

Dåligt med mjölk tycker jag dock att hon har, så jag ska ringa veterinären i morgon för säkerhets skull. Tussan är 11 år, vet inte om åldern har något med att göra när det gäller dåligt med mat...

/Lizzie
 
Sv: Dags att tilläggsfodra, eller??

Har kollat kattungen i munnen. Ingen gomspalt. Jag började tilläggsmata igår och ger ca 3 ml 4 ggr/dag. Det är vad hon vill ha vid varje matningstillfälle (tur man har semester...).

Vägde kattungen precis nu och hon har ökat i vikt till 80 gram, hon känns också varmare att hålla i. Tyvärr så vägde jag inte ungarna vid födseln då jag inte ville störa mamman i onödan. Det är Tussan som fått ungar och henne ska man inte störa med nyfödda ungar. Då blir hon stressad och biter hon ihjäl sina bebisar... :crazy: Nu tycker hon det är OK att jag kommer och stör och verkar dessutom väldigt nöjd över att jag kommer och ger ungen mat.

Tussan själv visar inga tecken på infektion för övrigt, hon har inga blödningar, äter, dricker och går på toa som hon ska.

Dåligt med mjölk tycker jag dock att hon har, så jag ska ringa veterinären i morgon för säkerhets skull. Tussan är 11 år, vet inte om åldern har något med att göra när det gäller dåligt med mat...

/Lizzie

Om hon är 11 år varför låter du henne få kull på kull. Att hon dessutom biter ihjäl förra kattungar om man är där och "stör" visar ju inte direkt på bra mammaegenskaper. Låt henne bli kastrerad efter denna kull! Att vara dräktig och föda kattungar sliter på hälsan.
 
Sv: Dags att tilläggsfodra, eller??

Om hon är 11 år varför låter du henne få kull på kull. Att hon dessutom biter ihjäl förra kattungar om man är där och "stör" visar ju inte direkt på bra mammaegenskaper. Låt henne bli kastrerad efter denna kull! Att vara dräktig och föda kattungar sliter på hälsan.

Denna dam har inte fått kull efter kull. Det var när hon fick sin första kull som hon bet ihjäl några av ungarna. Och det är bra länge sedan. Hon har fått två kullar tidigare som hon för övrigt tagit bra hand om. Det är flera år sedan hon var dräktig senast.

OM veterinären tycker det är säkert för mamma katt att bli sövd och kastrerad kommer hon bli det. Annars så får det faktiskt vara eftersom jag inte är villig att riskera kattens liv för en sövning....

/Lizzie
 
Sv: Dags att tilläggsfodra, eller??

Denna dam har inte fått kull efter kull. Det var när hon fick sin första kull som hon bet ihjäl några av ungarna. Och det är bra länge sedan. Hon har fått två kullar tidigare som hon för övrigt tagit bra hand om. Det är flera år sedan hon var dräktig senast.

OM veterinären tycker det är säkert för mamma katt att bli sövd och kastrerad kommer hon bli det. Annars så får det faktiskt vara eftersom jag inte är villig att riskera kattens liv för en sövning....

/Lizzie

du skriver ju själv i bloggen "Två stycken små svarta nyfödda kittisar hade hon fått :-). Så skönt att det gått bra och hon fött ett par levande ungar. De två senaste dräktigheterna har nämligen slutat med dödfödda bebisar. Inte så kul.".
Honan har minst fått 2 dödfödda kattungar + en som hon bet ihjäl och nu kullen som hon har nu.för mig är det kull på kull:(

Tror du risken är mindre att operera honan då hon har livmoderinflammation eller förlossningsproblem än att operera en frisk katt?
 
Sv: Dags att tilläggsfodra, eller??

du skriver ju själv i bloggen "Två stycken små svarta nyfödda kittisar hade hon fått :-). Så skönt att det gått bra och hon fött ett par levande ungar. De två senaste dräktigheterna har nämligen slutat med dödfödda bebisar. Inte så kul.".
Honan har minst fått 2 dödfödda kattungar + en som hon bet ihjäl och nu kullen som hon har nu.för mig är det kull på kull:(

Tror du risken är mindre att operera honan då hon har livmoderinflammation eller förlossningsproblem än att operera en frisk katt?

Och kull på kull för mig är när de får 1-2 kullar VARJE år...

/Lizzie
 
Sv: Dags att tilläggsfodra, eller??

För det första så tycker jag att en 11 år gammal katt inte borde avlas på.
För det andra, har hon gått och löpt hela livet eller har hon gått på p piller?
Det bästa för en honkatts hälsa är att kastrera. Så jag förstår inte varför katten inte är kastrerad sen tio år tillbaka?
En honkatt som biter ihjäl sina ungar ska väl absolut inte få fler kullar!!!
Jag fattar verkligen inte vad en del tänker med... Inte är det på djurens bästa iaf.
 
Sv: Dags att tilläggsfodra, eller??

Denna dam har inte fått kull efter kull. Det var när hon fick sin första kull som hon bet ihjäl några av ungarna. Och det är bra länge sedan. Hon har fått två kullar tidigare som hon för övrigt tagit bra hand om. Det är flera år sedan hon var dräktig senast.

OM veterinären tycker det är säkert för mamma katt att bli sövd och kastrerad kommer hon bli det. Annars så får det faktiskt vara eftersom jag inte är villig att riskera kattens liv för en sövning....

/Lizzie

Men du är villig att låta henne riskera livet vid en förlossning?
 
Sv: Dags att tilläggsfodra, eller??

Och hur villig är man att avla på en häst som säg sparkat ihjäl sina föl flertalet gånger vid stress? Är man en bra mamma då? Jag tycker inte det.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vår katthona har gått på P-piller sen i somras då den senaste kullen var små. För några veckor sedan upptäckte vi att hon var tjock och...
Svar
16
· Visningar
2 300
Senast: Cornelia
·
Övr. Katt Igårkväll hann jag precis hem från utställningen (där pappa Frasse gjort utställningscome-back med helt ok resultat) innan Maja bestämt...
2
Svar
36
· Visningar
2 236
Senast: Sassy
·
M
Övr. Djur Har ju nu som sagt ett marsvin ( ni har sett bilder på det underbara lilla kräket :love: ) anledningen har jag förklarat, han är ilsken...
Svar
12
· Visningar
1 283
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp