Dags att skaffa ridstövlar, tips tack

Ace

Trådstartare
Halloj
Eftersom mina chaps gav upp för mig för några veckor sedan funderar jag nu på att investera i ett par ridstövlar. Problemet är att plånboken är av typisk studentstorlek.
Jag letar just nu på blocket, jag har provat ett par levad storlek 38 som var för stora (fast jag har 38 i andra skor) sedan har jag provat ett par Mountain Horse high rider som var sköna, lagom stora osv men jag fick inte känslan av att de gav mer stöd än skor och chaps.

Vad jag ber om är tips, erfarenheter av alla de slag vad gäller ridstövlar, storlekar, mått, märken.

Tack på förhand.

Sv: Dags att skaffa ridstövlar, tips tack

Jag hade själv samma problem för ett tag sen, var i behov av stövlar men hade bara studentplånbok att tillgå. Jag inhandlade horsehead hickstead(tror jag dom heter) från hööks och dom är jättesköna för det priset(1200:-). Dock är dom ganska mjuka i skaftet och så där, något som jag verkligen föredrar medans jag vet att andra måste ha mer stabila stövlar. Dom är väldigt smala precis vid vristen annars är själva skostorleken ganska normal. Jag har alltid 37 och hade det även på dessa. Har dock inte hunnit använda dom så mycket än pågrund av årstiden:D

Okey, jo jag hade tänkt ta mig till hööks och prova lite :) Vad jag kände när jag provade ett par Mh var att de inte gav så mycket mer stöd än chaps och då ser jag ingen anledning att ha stövlar egentligen. Jag vill ju ha dem just för stödet i sitsen.

Jag hoppar in i tråden. Jag måste också köpa ett par ridstövlar framöver då jag bara har skor + chaps. Jag vill ha en stövel jag kan tävla dressyr i, som ger bra stöd men som inte är stel och hård så man får skavsår i knävecken. Dessutom har jag korta ben och i regel kan jag aldrig ha stövlar eller hårda stövelskaft (leggins) för att de blir för långa.

Vilka märken har lite lägre skaft utan att de kostar skjortan för att de måste måttbeställas?

Har kommit på lite fler frågor ;)

Finns det något speciellt man borde tänka vad gäller hur stöveln sitter?
De senaste jag provade satt åt väldigt runt vaden, bra/dåligt?

Jag har varit och provat två stycken levad och ett par MH.
Min känsla av Mh stövlarna samt saker som jag läst får mig att undra om alla Mh stövlar görs i väldiogt mjukt läder? Som jag sade tidigare kände jag inte något stöd utöver mina vanliga mjuka short chaps i den stöveln. Levad stövlarna var fel storlek på båda två men jag gillade materialet.

Och så klart, dragkedja eller inte dragkedja, nackdelar och fördelar?

Bra fråga ;)

Jag är snål när det "bara" gäller saker till mig själv. Speciellt när det gäller saker som inte ska användas dagligen. Stövlarna kommer jag att ha vid träning och om det nån gång blir nån tävling. Så säg max 2-3 ggr/vecka. De ska gå att hoppa i men ändå vara tillräckligt prydliga för att kunna tävla dressyr i.

Jag tror inte att jag är beredd att betala mer än 3000 kr i dagsläget. Och jag vet att det är lite pengar i sammanhanget. Men ptja... jag är snål när det inte gäller hästen :o

Prova Mountain Horse Firenze! Den har inga snören framtill och har en snygg, slimmad profil utan att vara alltför "hoppig". Jag har Firenze och min otroligt snobbiga tyska dressyrtränare säger inte ett ljud. Lädret är visserligen mjukt (det är ju alla MHs stövlar) men i och med att stöveln är så slimmad, kollapsar den inte runt vaden. Jag är otroligt nöjd med mina. Vet inte hur mycket de kostar i Sverige - här i USA gick de på 220 dollar förra året. :bow:

Nu har jag varit på hööks och provat.

Jag kärade ner mig totalt i CRW Veneto. Någon som har erfarenheter av den stöveln?

KL.
En mer allmän kommentar - om man väljer stövlar enbart för stödets skull (men hellre vill ha skor) så finns det gaiters som ger betydligt bättre stöd än en del stövlar. Visserligen är de ganska dyra, men de håller å andra sidan hur länge som helst.

Hökks har helt ok ridstövlar till bra pris. Har ett par därifrån som har hängt med i flera år.

Liknande trådar

Utrustning Har beställd hem ett par ridstövlar från Mountain Horse Venezia High Rider, storlek 38 Tall/Narrow. Fick knappt igen dem första gången...
Svar
16
· Visningar
1 423
Senast: machafuko
·
Utrustning Jag ska nu köpa ett par nya ridstövlar och eftersom jag ej haft några sen tidigare så är det lite svårt att veta hur dem ska sitta och...
Svar
1
· Visningar
1 060
Senast: Piaff
·
Utrustning Jag behöver VERKLIGEN nya ridstövlar, men har stora bekymmer med att hitta rätt. Jag behöver stövlar som är både långa, vida och stora i...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag måste köpa nya ridstövlar, mina gamla läcker värre än Titanic och jag börjar tröttna på att vara blöt om fötterna av att gå från...
Svar
4
· Visningar
1 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka