Dags att leta sadel till mitt troll!

Springsteen

Trådstartare
Nu till hösten så tänkte jag att det är dags att hon ska få en egen sadel. För min del spelar det ingen roll om det är en dressyr, allround eller hoppsadel.

Vad tror ni skulle kunna passa? Behöver en 16-16,5". 17" blir för långt. Hon är även bred som ett soffbord och har väl ingen direkt manke eller bogblad. Kul. :p Hon är en maxad C-ponny på två år.

Lite bilder på hur ryggen ser ut. Är betesfet men bantar på "shettisbete" nu.

tyutyutyututu_by_erehsidne-d7m0zib.jpg

untitled_by_erehsidne-d7nbqc7.jpg

rtyrtyryetyetyertyerty_by_erehsidne-d7nbmf4.jpg

Med tanke på bredden, bomlös av engelsk modell.?

Hur stabila är dom sadlarna? Hon är nämligen otroligt kvick när det gäller att springa som en krabba (när man tömkör, vet såklart inte hur hon är när man rider).

@pulkaskurk det skulle ju kunna vara en ide! Får kika på begagnat marknaden om det finns något sådant som skulle kunna passa.

Jag har haft en Star Trekk Dressage och upplevde den som lika stabil som en bomsadel.
Finns även islandsmodell som är ngt kortare.

Nu till hösten så tänkte jag att det är dags att hon ska få en egen sadel. För min del spelar det ingen roll om det är en dressyr, allround eller hoppsadel.

Vad tror ni skulle kunna passa? Behöver en 16-16,5". 17" blir för långt. Hon är även bred som ett soffbord och har väl ingen direkt manke eller bogblad. Kul. :p Hon är en maxad C-ponny på två år.

Lite bilder på hur ryggen ser ut. Är betesfet men bantar på "shettisbete" nu.

tyutyutyututu_by_erehsidne-d7m0zib.jpg

untitled_by_erehsidne-d7nbqc7.jpg

rtyrtyryetyetyertyerty_by_erehsidne-d7nbmf4.jpg
Jag hade nog kikat på en crown. Kvalitetssadlar till bra pris, brukar generellt passa "ponnyryggar".

Håller med om att StarTrekken känns mkt stabil för mig som ryttare (om än inte fullt som bomsadel för mig som mest är van med sådana). Jag är dock skeptisk till om den verkligen viktfördelar nog för om man står upp i stigbyglarna? Jag upplevde när jag klämde och kände på det exemplaret jag haft hemma som att det är mkt tveksamt. Vilket jag utgår ifrån att man gör en hel del på unghäst...

Som lillsyrran skriver så upplever jag de sadlarna (med järn) som väldigt stabila. Precis som vilken bomsadel som helst. Finns dessutom en del begagnat och man kan få järnet ändrat av nån som är lite händig och bara kan banka till det. Om det inte är passande järn i såklart.

@lillsyrran, @Vingra och @lady_vip Hm. Jag hade en startrekk espaniola till mamman som fungerade jättebra. Men precis som Vingra så funderar jag på hur de är när det gäller att stå mycket upp i stigbyglarna. Jag tycker nämligen inte att man ska sitta på dom på ganska länge så jag rider bara lätt i traven och står upp i galoppen.

@Toxid Tack för tipset, ska ta mig en titt på dom! :)

@lillsyrran, @Vingra och @lady_vip Hm. Jag hade en startrekk espaniola till mamman som fungerade jättebra. Men precis som Vingra så funderar jag på hur de är när det gäller att stå mycket upp i stigbyglarna. Jag tycker nämligen inte att man ska sitta på dom på ganska länge så jag rider bara lätt i traven och står upp i galoppen.

Jag har ridit helt som vanligt i min, dressyr och uteritter. Varierat arbete såsom tex klättring och galoppintervaller. Passens längd har varit från 3o min till flera timmar. Efter ett års användning av sadeln fick en massör kolla läget och hon hade ingenting att anmärka på. Iofs är ju ST-sadlarna inte helt bomlösa, de har ju en läderbom (iaf dressagen), det kanske gör skillnad?

Jag tror inte det är några problem att använda stigbyglarna i tex en ST island, den har ju koppjärn framtill, en stabil läderbom och riktiga bossor.
Jag tycker den är bättre än Espaniolan på så vis, Espaniolan jag hade var inte fullt lika stabil.
Har för övrigt en brun ST island som ska säljas, du kan få prova den om du vill.
Den finns söder om sthlm.

Det sitter ju stabiliseringsskenor och de har ju rejäla paneler, så jag är väldigt tveksamt om det blir mer punkttryck i bomlösa. I soffkuddemodeller möjligtvis.
Hade du bott närmre hade du gärna fått testa min, den är 16,5 nämligen.

Liknande trådar

Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 598
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hej Försöker hitta en allround eller hoppsadel till vår maxade D-ponny. Har haft sadelutprovare ute men hon hade inget som passade. Hon...
Svar
1
· Visningar
1 007
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 338
Senast: ylvalill
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 794
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka