Dags att klippa?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare inza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 270
I

inza

När börjar ni klippa?
Hur många gånger brukar ni klippa?
Klipper ni samma klippning hela säsongen?

Sv: Dags att klippa?

jag funderar på att klippa snart :) klipper nog en gång till runt nyår, tror det räcker faktiskt.

tänkte klippa såhär (det jag ritat med rött):
_090326005-1.jpg

Jag brukar klippa i slutet av September, början på Oktober. Så hinner de vänja sig lite innan det blir riktigt kallt :) Brukar räcka med 2 gånger.. När det har gått ett tag och de börjar bli raggiga igen så är det dags.. :P Jag klipper samma som Aprilia! :)

Kommer garanterat att klippa min pälsboll innan September är över!
Brukar oftast klippa honom två gånger under hösten.
Klipper halsen och bogarna.
Han tycker det är SÅ skönt att få "klä utav sig"! :D
Brukar bli pigg som en mört när pälsen ryker!

Min ena har jag redan klippt en filtklippning på för hon svettades av att bara stå i hagen. Hästen ska stallas in i oktober och då blir det eventuellt en helklippning.

Min andra häst kommer mest troligast att helklippas i samband med uppstallningen och då kör vi på det hela vintern.

När börjar ni klippa?
Väntar så länge som möjligt, helst efter pälsfällning, men antagligen månadsskiftet september-oktober

Olika, i år 2-3 ggr troligen då jag kommer ha möjlighet att träna mer än tidigare år

Ja, tänker klippa hela hästen i år

Klipper ungefär när vi stallar in, i oktober. Har redan kommit en del vitnerpäls men jag drar lite på det :p

Blir en spårklippning, drar över igen vid nyår kanske. Samma hela säsongen.

När börjar ni klippa? Ska när innesäsongen börjar, dvs om 2 veckor typ.
Hur många gånger brukar ni klippa? 3 brukar det bli.
Klipper ni samma klippning hela säsongen? japp, han ska klippas från topp till tå.

När börjar ni klippa?
Klipper oftast i början av oktober, elelr om det behövs sista veckan i september.

2 gånger brukar räcka. En gång i oktober och en i december, då brukar det inte synas nåt när vinterpälsen ramlat av.

Jepps, antingen lika mycket eller mer så man itne får en massa skumma streck. I år blir det nog en helklippt, en halvklippt och en oklippt häst. :D

*kl*

Jag klippte min häst första gången i år 2:e juli, då helklippning, och han hade varit omklippt för länge sen om han intevarit skadad, så nu är han väldigt långhårig, blir det varmare så gör jag nog en spår- eller halvklippning så att han inte får värmeslag och helklipper sen igen när han är igång.
Sista åren har jag klippt första gången i augusti/september och har sen klippt ca en gång i månaden fram till jul sen är det stopp, för sen sätter han inte mer päls och senare klippning gör att ränderna sitter i till sommaren på honom. Om det blir hel- eller halvklippning beror helt på väder och aktivitetsnivå vid klippningstillfället. Bör kanske tilläggas att hästen är fjording och odlar päls som ogräs, och 20-30 mm päls är inte hälsosamt varken när det är 25 grader varmt eller när man är i full träning...
Unghästarna är inte klippta, eventuellt så öppnar jag upp i halsen på treåringen senare i höst om hon fortsätter gå aktivt, men än så länge behövs det inte.

Senast ändrad:

Snart, men ska försöka vänta ett par veckor. Han har redan tjock päls på magen o blev svettig av skrittrundan idag, fast det var ju +21 grader ute.

2-3 ggr per säsong brukar det bli, nuvarande häst vet jag inte men tippar på ungefär samma. Det blir någon form av spårklippning, hela halsen och så bogarna/under magen.

Klipper första gången i slutat av setember och sen brukar det bli 2 eller 3 gånger till innan nyår. Första gången "fusk-klipper" jag. Dvs inte ben och huvud pga att det växer så snabbt (2-3 veckor).

Jag brukar raka bort pälsen när han börjar bli svettig efter träning och då jaktklipps han. Förut har det funkat med en klippning vinter men då hade han termotäcke dygnet runt.
Nu har han bara termotäcke i boxen(utebox) och är naken på dagen i hagen och då växer det snabbare så förra året blev det två klippningar.

Men jag vill helst inte klippa, men lär inte komma undan i år heller.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 557
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och... 2
Svar
28
· Visningar
1 934
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Vi försöker korta ner killens hunds klor. Ganska tacksamt att hon har många ljusa. Men hur nära pulpan kan jag egentligen klippa...
Svar
3
· Visningar
449
Senast: pepp
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
886
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka